۲
هر آنچه باید از بیماری آنفولانزا بدانید؛

سرما خوردگی و آنفولانزا، بیماری هایی با عامل ویروسی هستند

این روزها با سرد شدن تدریجی هوا بازار بیماری‌های ویروسی گرم شده و سروکله ویروس آنفلوآنزا زودتر پیدا شده است، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امری ضروری و عامل مهمی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.
سرما خوردگی و آنفولانزا، بیماری هایی با عامل ویروسی هستند
به گزارش تفتان ما به نقل از زاهدنیوز، آنفلوآنزا یک بیماری حاد تنفسی و به شدت واگیردار است که سالانه موجب مرگ هزاران نفر در سراسر جهان می‌شود و با وجود سرمایه‌گذاری‌ها و تحقیقات گسترده، هنوز کنترل نشده است.

آنفولانزای نوع A و B، باعث همه‌گیری و شیوع فصلی این بیماری در فصل زمستان و آنفولانزای نوع C معمولا فقط باعث اختلالات خفیف تنفسی می‌شود.

بعضی از انواع ویروس آنفولانزای نوع A مانند ویروس H5N1 یا همان ویروس آنفولانزای مرغی، گاهی انسان را هم آلوده می‌کند و باعث بیماری شدید افراد می‌شود.

آنفلوانزای انسانی بیماری به شدت واگیر می باشد و معمولا به وسیله سرفه و عطسه یک فرد بیمار منتشر می شود و این بیماری با بیماری سرماخوردگی متفاوت است.

بهترین راه موثر در پیشگیری از آنفولانزا فصلی واکسیناسیون است، ولی رعایت برخی عادات سالم مانند پوشاندن دهان هنگام سرفه کردن و شستن مرتب دست ها می تواند از انتقال میکروب ها و بیماری های تنفسی مانند آنفولانزا پیشگیری کند.

آنفولانزا علائمی مشابه با سرماخوردگی دارد

مهدی زنگنه، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: ۴ گونه ویروس انفولانزا تاکنون شناسایی شده است که شامل a-b-c-d می باشد، نوع a ویروس انفوانزا باعث بیماری در انسان و حیوان منجر به مشکلات بهداشت عمومی می شود.

وی افزود: همه ویروس های آنفلوانزا از نظر ژنتیکی ناپایدار می باشند و همین مسئله احتمال تغییر را مطرح کرده و تغییرات موتاسیون (جهش ژنتیکی) در طول زمان رخ می دهد.

زنگنه با اشاره به علائم آنفولانزا تصریح کرد: آنفولانزا علائمی مشابه با سرماخوردگی دارد که با آبریزش بینی، عطسه و گلو درد همراه است، آنفولانزا ناگهانی بروز اما سرماخوردگی به تدریج بروز می‌کندهمچنین علائم آنفولانزای جدید در ایران نیز مانند قبل است و فقط شدت آن متفاوت است.

وی ادامه داد: علائمی دیگر همچون تب و لرز، سرفه، گرفتگی صدا، گوش درد، خستگی، قرمزی چشم‌ها، گرگرفتگی پوست (به‌ویژه صورت)،دهان، گلو و بینی است.

معاونت بهداشتی اذعان کرد: سرفه خشک و مداوم جزء علائم آنفولانزا است که احتمال دارد شدت سرفه ها با پیشرفت بیماری بدتر، ناخوشایندتر و دردناک‌تر شود، در دوران بیماری تنگی نفس یا ناراحتی در قفسه سینه نیز مشاهده می شود بسیاری از سرفه‌ های مربوط به آنفولانزا حدود ۲ هفته طول می کشند.

وی با اشاره به عوارض آنفولانزا گفت: در افراد جوان و سالم آنفولانزا فصلی اغلب بیماری جدی نمی باشد و آنفولانزا در عرض یک تا دو هفته بهبودی می یابد ولی کودکان و افراد دارای ریسک بالا می توانند به عوارضی مثل عفونت ریه، برونشیت، تشدید بیماری آسم، مشکلات قلبی و عفونت گوش و سینوزیت مبتلا شوند.

زنگنه با اشاره به راه های پیشگیری و درمان آنفولانزا خاطر نشان کرد: شستشوی کامل و مکرر دست ها برای پیشگیری از عفونت های شایع مفید است در صورت عدم دسترسی به آب و صابون می توان از ضدعفونی کننده های الکلی استفاده کرد، موقع عطسه یا سرفه دهان خود را بپوشانید و برای جلوگیری از آلوده شدن دستها از دستمال استفاده شود و در صورت نبودن دستمال از چین آرنج استفاده و از شرکت در مناطق شلوغ پرهیز مثل اتوبوس ، مهدکودک ها ، مدارس پرهیز شود.

انتهای پیام/
 
پنجشنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب: 452160
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *