۰
در نشست خبری سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان مطرح شد؛

بزرگ‌ترین رویداد تولید محتوای دیجیتال برای معرفی ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود

سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان از برگزاری بزرگ‌ترین رویداد تولیدی محتوای دیجیتال برای معرفی میراث‌فرهنگی، ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری و صنایع‌دستی استان تا پایان سال جاری خبر داد.
بزرگ‌ترین رویداد تولید محتوای دیجیتال برای معرفی ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود
به گزارش پایگاه خبری  تفتان ما به نقل از عصرهامون، محمدهادی طهرانی مقدم در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته دولت برگزار شد ضمن تبریک این هفته و گرامی داشت یاد شهیدان رجایی و باهنر و تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان بیان کرد: یکی از دغدغه‌ها ما این است که ظرفیت‌های استان به‌درستی معرفی نشده و این موضوع بار مسئولیتی را برای اداره کل دوچندان می‌کند که در این زمینه پل ارتباطی ادارات کل با رسانه‌ها باید باقوت شکل بگیرد براین‌اساس از امروز پیوند ناگسستنی میان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با رسانه شکل خواهد گرفت.
 
وی افزود: باید ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری، صنایع‌دستی هنر دست زنان و مردان این خطه و میراثی که هویت ملی ماست و مرز نمی‌شناسد را به طور واقعی شناسانده تا سیستان و بلوچستان از این نگاه محرومیتی که به آن عارض شده رها شود‌.
 
این مقام مسئول ادامه داد: در بازه کاری تصمیم داریم در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر مدار فرهنگ، رسانه اقتصاد و دیپلماسی باتوجه‌به اصول تبلیغات، برندسازی و بازاریابی حرکت کنیم.
 
سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، از برگزاری اولین رویداد تولیدی محتوای دیجیتال برای معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌ها در سیستان و بلوچستان تا پایان سال جاری باهدف جذب سرمایه‌گذار و گردشگر خبر داد و تصریح کرد: تلاش می‌کنیم بازتاب اجرای این برنامه در نوروز خود را نشان دهد.
 
وی خاطرنشان کرد: برای پیشبرد امورات و اهداف سازمانی علاوه بر استفاده از ظرفیت نخبگان و دانشگاه‌ها، اقدام به احصای مشکلات همه‌جانبه اداره کل و حوزه‌های مرتبط خواهیم کرد؛ ازاین‌رو اولویت رسیدگی و رفع مشکلات زیرساختی با هماهنگی بین دستگاهی و وزارتخانه انجام خواهد شد.

اهمیت به گردشگری اولویت میراث‌فرهنگی است
معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در ادامه این نشست خبری اظهار کرد: برای اولین‌بار در سال ۱۴۰۱ هلدینگ ماهان با حمایت این اداره کل ترغیب به سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون یورو (۵۰ میلیون یورو در جزیره گوردیم و ۵۰ میلیون یورو در سواحل رمین مکران) شد متعاقب آن برای فعال‌سازی مسافرت های دریایی نیز اقدام به خرید دو کروز «کشتی مسافرتی» کرده که در ابتدا گردشگری داخلی ایران را بین جزایر و سواحل این استان با استان‌های بوشهر و هرمزگان فراهم کند و در مرحله بعد گردشگری خارجی بین کشورهای حاشیه اقیانوس هند با سواحل مکران فراهم سازد.
 
رضا گنجعلی با بیان اینکه ایجاد و راه‌اندازی ورزش‌های آبی و ساحلی یکی از برنامه‌های این معاونت در راستای توسعه گردشگری در چابهار است، ادامه داد: برای توسعه طرح‌ها در این سواحل برندسازی در حوزه گردشگری دریایی با جذب سرمایه‌گذاری‌های مختلف در حوزه ایجاد سازه‌های آبی مانند سوئیت‌های زیر آبی، آکواریوم‌های زیر آبی، رستوران‌های زیر آبی و... در دستور کار قرار دارد.
 
وی ادامه داد: فرهنگ غذا در این استان تنوع و گستردگی بی‌نظیری دارد به‌گونه‌ای که ۳۱ غذای محلی در فهرست آثار ناملموس کشور قرار گرفته و فرصت مطلوبی را برای معرفی این میراث ناملموس به گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرده است.
 
این مسئول اذعان کرد: به دلیل وجود تنوع اقلیمی، آب‌وهوایی، فرهنگی و اجتماعی در کشور، فهرست غذا‌های ایرانی یک گنجینه مهم فرهنگی به شمار می‌آید که در این راستا سیستان و بلوچستان ۳۱ نمونه غذای محلی منطقه را باتوجه‌به وجود غذا‌های هندی، پاکستانی، عمانی و کشفیات شهر سوخته مبنی بر ۹ نمونه غذا در میراث ناملموس به ثبت رسانده است.
 
وی در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: گردشگری سلامت مزایای بسیاری برای کشور‌های میزبان به همراه دارد که ارتقای جایگاه علمی، سیاسی، اجتماعی و منطقه‌ای، مشارکت در بهداشت جهانی، ایجاد مشاغل و افزایش امکانات بهداشتی و درمانی، رشد و افزایش استانداردهای بهداشت جهانی، تبادل تجربه و دانش متخصصان و واردات ارز و ایجاد درآمد خارجی برای کشور میزبان بخشی از آن است.
 
گنجعلی افزود: سیستان و بلوچستان به دلایل مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی، وجود اماکن تاریخی و مذهبی، جاذبه‌های گردشگری و توریستی و همچنین برخورداری از مراکز، امکانات و تجهیزات مجهز پزشکی، فعالیت پزشکان مجرب و حاذق پتانسیل بالا و ظرفیت مطلوبی برای جذب گردشگر سلامت دارد.
 
وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری سلامت در دو بخش گردشگری توریسم درمان و گردشگری سلامت برنامه‌هایی در دستور کار این معاونت قرار دارد، گفت: سیستان و بلوچستان قطب چشم‌پزشکی جنوب شرق محسوب می‌شود.
 
معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی استان همچنین از افتتاح هشت طرح گردشگری در اقصی‌نقاط استان خبر داد و افزود: این طرح‌ها شامل اقامتگاه بوم‌گردی، مجتمع‌های گردشگری، تأسیسات اقامتی و خانه مسافر در شهرستان‌های هامون، چابهار، زابل، زاهدان و تفتان است.
۲۰۰ اثر صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گواهینامه مُهر اصالت ملی دریافت کردند
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان در ادامه این نشست با اشاره به اینکه صنایع‌دستی فرصتی کم‌نظیر برای اشتغال‌آفرینی است و این حوزه به حجم سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارد، گفت: جامعه هدف استان در عرصه صنعتگران به میزان ۵۰ هزار نفر است که این افراد رسماً مجوز فعالیت صنایع‌دستی دارند، از سوی دیگر چندین برابر از این آمار نیز افرادی در منازل خود بدون مجوز به‌صورت فصلی مشغول به اشتغال و فعالیت هستند که این‌ها هم در زمره صنعتگران به شمار می‌روند.
 
علیرضا شه بخش ادامه داد: هم اینک در عرصه صنایع‌دستی ۱۳ گروه شغلی در ۲۴ رشته مشغول به فعالیت است که بالاترین حجم را رشته رودوزی با زیرمجموعه (سکه دوزی، خامه‌دوزی، سوزن‌دوزی، پته‌دوزی، سیاه دوزی و...) به خود اختصاص داده، افزون بر آن رشته سفال و حصیربافی در رتبه دوم و سوم قرار دارند.
 
وی بیان کرد: ارائه تسهیلات کم‌بهره بانکی، تحت قراردادن پوشش بیمه‌ای، ارائه آموزش‌های رایگان برای شاغلین و عموم از جمله اقدامات و حمایت‌های صورت‌گرفته از صنعتگران است.
 
شه بخش ادامه داد: صنایع‌دستی در اقتصاد هر جامعه‌ای می‌تواند نقش تأثیرگذاری داشته باشد، زیرا این بخش به طور مستقیم و غیرمستقیم برای هزاران نفر اشتغال ایجاد کند.
 
این مسئول در بخش دیگر سخنان خود از افتتاح ۱۰ کوره پخت سفال اهدایی از یونیدو در شهرستان سراوان خبر داد و گفت: آنچه توجه جهانیان را به سفال کلپورگان جلب کرده استفاده‌نکردن از چرخ سفالگری در تهیه سفال است به‌گونه‌ای که تمام سفالینه‌ها با روش‌های سنتی ابتدایی، بدیع و به کمک دست انجام می‌شود.
 
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در ادامه به افتتاح کارگاه حصیربافی در شهرستان فنوج، افتتاح دو کارگاه خامه‌دوزی جلاف و هوشمند در شهرستان نیمروز و کلنگ‌زنی و احداث بازارچه سنتی در تالاب لیپار در شهرستان چابهار به مناسبت هفته دولت اشاره کرد و افزود: ترویج هنرهای سنتی و بومی خصوصاً توسط بانوان کارآفرین، نقش بسیار مطلوبی در رشد و توسعه اقتصاد پایدار، به‌ویژه در مناطق روستایی و کم‌تر برخوردار دارد.
 
وی با بیان اینکه صنایع‌دستی فرصتی مناسب برای ترویج و حفظ ارزش‌های فرهنگی است، تأکید کرد: این صنایع ارتباط نزدیکی بافرهنگ و هویت ملت‌ها دارند و علاوه بر ارزش‌های فرهنگی، صنایع‌دستی نقش مهمی را در توسعه اقتصادی نیز ایفا می‌کنند.
 
شه بخش اظهار کرد: چهار شهر و روستا در سیستان و بلوچستان نیز ثبت ملی شده‌اند که نیمروز به‌عنوان شهر ملی خامه‌دوزی، ایرانشهر شهر ملی سوزن‌دوزی، سراوان روستای جهانی سفال کلپورگان و تنگ سرحه ‏روستای ملی حصیربافی هستند، افزون بر آن دونقطه دیگر در دست ثبت قرار دارند.
 
مرمت ۱۳ اثر با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در دستور کار میراث‌فرهنگی
 
سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان بر لزوم همکاری مردم در حفظ و نگهداری از بناها و میراث‌فرهنگی تأکید کرد و گفت: حفاظت و صیانت از مواریث تاریخی در اولویت است.
 
رضا کیخواه آریا با تأکید بر اهمیت و ارزش حراست و مرمت آثار تمدنی، بیان کرد: ما هویتی را از گذشته به ارث برده‌ایم که ملموس‌ترین آن آثار معماری و ساختمانی گذشتگان است که گاهی اوقات برای ماندگاری نیاز به مرمت و بازسازی دارند.
وی بر لزوم همکاری مردم در حفظ و نگهداری از بناها و میراث‌فرهنگی سیستان و بلوچستان تأکید و اظهار کرد: به دنبال استفاده از مشارکت مردمی در زمینه حمایت و حفاظت از بناهای تاریخی هستیم چرا که تنها راه برای نگه‌داشتن میراث‌فرهنگی استفاده از مشارکت مردم و سرمایه‌های مردمی و عمومی برای حفاظت ملی از این آثار است.
 
این مسئول با بیان اینکه حفاظت ملی از آثار میراث‌فرهنگی تنها وظیفه اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیست، تأکید کرد: تمام افراد جامعه باید در حفظ این آثار تلاش کنند‎.
 
وی در بخش دیگر سخنان خود به مرمت دو اثر تاریخی تا پایان سال مالی سال آینده خبر داد و گفت: مرمت و بازسازی اثر تاریخی «گاراژ ملک» با اعتباری به مبلغ پنج میلیارد تومان و اثر تاریخی «بانک ایران انگلیس» با اعتبار ۲٫۵ میلیارد تومان در دستور کار قرار دارد، افزون بر آن برای سایر بناهای تاریخی و باستانی نیز اعتبارات جاری در نظر گرفته شده است.
 
کیخواه آریا بیان کرد: طبق آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مصوب، شورای ملی ثبت آثار، بررسی و تصویب شرایط و ارزش ثبت آثار در چهار حوزه آثار غیرمنقول (اماکن تاریخی - فرهنگی)، آثار منقول (اموال فرهنگی و اشیا تاریخی)، آثار طبیعی (مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی - تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌ها) و آثار ناملموس (رویدادها، مراسم و آیین‌های معنوی و فرهنگی، آواها و مهارت‌ها و شیوه‌های پخت غذاهای سنتی و...) در فهرست ملی را در بر می‌گیرد.
 
وی تأکید کرد: ثبت ملی آثار ناملموس می‌تواند موجب آشنایی بیشتر، ماندگاری و معرفی هر چه‌بهتر فرهنگ هر منطقه شود، بنابراین یکی از سیاست‌های مهم میراث‌فرهنگی ثبت آثار ناملموس در فهرست آثار ملی است.
 
سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی سیستان و بلوچستان گفت: در راستای حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی ۱۳ اثر با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان مرمت خواهند شد.
 
کیخواه آریا به تلاش و همت بالای گروه‌های مردمی در حفظ آثار تاریخی شهرها و روستاها اشاره و اظهار کرد: تلاش داریم از تمام ظرفیت‌های مردمی، دوستداران میراث‌فرهنگی و کسانی که توانایی همکاری با ما دارند استفاده کنیم بدان جهت که امروز مردم در نگهداری و حفظ آثار باستانی حساسیت داشته و احساس مسئولیت می‌کنند و به این باور رسیده‌اند که بناهای تاریخی هویت ملی آن‌ها است.

انتهای خبر/

 
چهارشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۱۶
کد مطلب: 453215
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *