۰
سخنگوی صنعت آب اعلام کرد؛

اختصاص ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به پروژه‌های تامین آب در سیستان و بلوچستان

سخنگوی صنعت آب گفت: برای تأمین آب شرب پایدار در سیستان و بلوچستان بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است.
اختصاص ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به پروژه‌های تامین آب در سیستان و بلوچستان
به گزارش پایگاه خبری  تفتان ما، عیسی بزرگ‌زاده با بیان اینکه برای تأمین آب شرب پایدار در سیستان و بلوچستان بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است بیان کرد: هر کدام از این چاه‌ها برای بهره‌برداری کامل به ده‌ها کیلومتر جاده دسترسی، ده‌ها کیلومتر خط انتقال، چندین ایستگاه پمپاژ و شبکه برق‌رسانی نیاز دارد که با این شرایط در دست انجام است.
 
وی دررابطه‌با طرح و پروژه‌های وزارت نیرو برای حل مشکل آب شرب سیستان و بلوچستان گفت: به جز پیگیری حقابه هیرمند که حق قانونی جمهوری اسلامی ایران است و وزارت امور خارجه باتوجه‌به وظیفه ذاتی خود به‌صورت جدی آن را پیگیری می‌کند، در استان سیستان و بلوچستان مجموعه‌ای از طرح‌های چندلایه باهدف تأمین آب شرب پایدار در حال اجرا است.
 
سخنگوی صنعت آب تصریح کرد: طرح‌های آبرسانی سیستان و بلوچستان در سه سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت طراحی و در حال اجرا است که در بخش برنامه‌های کوتاه‌مدت شاهد پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه‌ها هستیم.
 
بزرگ‌زاده ادامه داد: باتوجه‌به اینکه درگذشته تأمین آب شهر زاهدان و منطقه سیستان وابستگی شدیدی به چاه نیمه‌ها پیدا کرده بود و اکنون در این حوزه با مشکل تأمین آب روبه‌رو هستیم با مهندسی مجدد خطوط انتقال آب اقدام به حفر ۱۱۵ چاه در منطقه برای تأمین حداکثری آب در این مناطق کرده‌ایم.

وی توضیح داد: ۴۱ چاه مربوط به تأمین آب منطقه زاهدان و ۷۴ چاه نیز مربوط به تأمین آب منطقه سیستان است که در مناطقی مانند حرمک، شیله و سیستان حفاری شده‌اند و در این بخش تا کنون حدود ۸۰ چاه تکمیل شده است.

سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به‌دشواری اجرای این پروژه‌ها اشاره کرد و افزود: هر کدام از این چاه‌ها برای بهره‌برداری کامل به ده‌ها کیلومتر جاده دسترسی، ده‌ها کیلومتر خط انتقال، چندین ایستگاه پمپاژ و شبکه برق‌رسانی نیاز دارد که باقوت در حال انجام است.

بزرگ‌زاده ادامه داد: همچنین در بخش طرح‌های میان‌مدت نیز در حال اجرای پروژه بزرگ انتقال آب از مناطق شرقی استان به منطقه سیستان و زاهدان هستیم که این خط انتقال ۲۷۰ کیلومتر طول دارد و برای اجرای کامل آن چندین ایستگاه پمپاژ در مسیر احداث می‌شود و پس از طرح‌های اضطراری به تأمین بلند‌مدت آب پایدار استان کمک شایانی می‌کند.

وی در ارتباط با برنامه‌های بلند‌مدت وزارت نیرو نیز خاطرنشان کرد: در بخش پروژه‌های بلند‌مدت نیز با توجه قانون مصوب سال گذشته با جدیت در پی اجرای پروژه انتقال آب دریای عمان به شبکه‌های آبرسانی بخش‌های مختلف استان هستیم که این پروژه عظیم تا کنون ۱۲ درصد پیشرفت داشته و از برنامه زمان‌بندی خود جلوتر است.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه در مسیر اجرایی این پروژه‌ها عملیات احداث آب‌شیرین‌کن با ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب در دست اقدام است، اضافه کرد: برای اجرای کامل این پروژه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است که امیدواریم به‌زودی و با به سرانجام رسیدن این پروژه‌ها شاهد شیرین‌شدن کام هم‌وطنانمان در استان سیستان و بلوچستان باشیم.
 
انتهای خبر/


 
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب: 453115
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *