۰
رئیس‌دفتر نظارت و بازرسی انتخابات سیستان و بلوچستان:

هیچ گروه و جریانی بر تصمیمات شورای نگهبان تأثیرگذار نیست

رئیس‌دفتر نظارت و بازرسی انتخابات سیستان و بلوچستان گفت: هیچ گروه سیاسی و حزبی اثری بر تصمیمات شورای نگهبان ندارند.
هیچ گروه و جریانی بر تصمیمات شورای نگهبان تأثیرگذار نیست
به گزارش پایگاه خبری تفتان ما،مهدی امیرجهانشاهی در گفتگو با خبرنگار عصرهامون با بیان اینکه فلسفه وجودی شورای نگهبان برای سلامت و امنیت کشور است، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال جاری چهار راهبرد برای انتخابات پیشرو مشخص کردند؛ راهبرد سلامت، رقابت، مشارکت و امنیت است که هر یک از این راهبردها یک متولی اصلی و سایر نهادها و دستگاه‌ها متولیان فرعی و یا دستگاه‌های کمک‌کننده در امر تحقق این راهبردها هستند.

وی با بیان اینکه راهبرد سلامت متولی اصلی آن شورای نگهبان است، افزود: سایر دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی، ثبت‌احوال و دادگستری کمک‌کننده در تحقق این راهبرد سلامت در بحث تأیید صلاحیت‌ها هستند و همچنین سلامت انتخابات و نظارت دقیق مطابق با مر قانون با رعایت اصل بی‌طرفی از دیگر وظایف شورای نگهبان است.

رئیس‌دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان با اشاره به فلسفه وجودی تشکیل شورای نگهبان تصریح کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نهادی باید پاسدار ارزش‌های اسلامی و تضمین‌کننده اصول شریعت و قواعد وجوب اجرای شریعت و حاکمیت دین مبین اسلام در همه عرصه‌های اجتماعی باشد، بنابراین اجرای شریعت جزو ضروریات و قطعیات دین است که این موضوع در اصل چهار قانون اساسی آمده که در کلیه قوانین و مقررات حاکم در جمهوری اسلامی باید مطابق با موازین اسلامی باشد، فلذا تشخیص اینکه آیا یک مصوبه یا مقرره مطابق با شرع اسلام هست بر عهده شورای نگهبان است.

شورای نگهبان، اصل برتری قانون اساسی را بر تمامی هنجارهای حقوقی تضمین می‌کند
وی ادامه داد: یک نهاد باید اصل برتری قانون اساسی را بر تمامی هنجارهای حقوقی تضمین کند، بنابراین برتری قانون اساسی بر سایر قوانین حقوقی اقتضا می‌کند که کلیه قوانین و مقررات از جهات انطباق یا عدم مغایرت با قانون اساسی مورد نظارت قرار گیرد که آیا طبق قانون اساسی است یا خیر لذا شورای نگهبان مکلف است تمامی مصوبات مجلس شورای اسلامی را بدون استثنا مورد بررسی قرار دهد تا اصل برتری قانون اساسی بر کلیه هنجارهای حقوقی رعایت شود.

جهانشاهی اذعان کرد: تضمین سلامت انتخابات و رأی مردم سومین فلسفه وجودی شورای نگهبان است الزام است نهادی برای انتخابات نظارت کند اگر این نهاد برخاسته از قوه مجریه باشد ضمن آنکه مجری انتخابات نمی‌تواند ناظر هم باشد و منافع و مصالح آن قوه را در نظر می‌گیرد همچنین این نهاد نمی‌تواند قضایی و زیر نظر قوه قضائیه باشد چرا که موضوع انتخابات ماهیت قضایی ندارد.

فعل قوه قضاییه داوری است
وی ادامه داد: فعل قوه قضاییه داوری است و با نظارت تفاوت دارد البته قوه قضاییه می‌تواند به جرائم انتخاباتی رسیدگی کند اگر این نهاد از قوه مقننه و مجلس شورای اسلامی باشد آن قوه هم مثل قوه مجریه منافع و مصالح خود را در نظر می‌گیرد به‌عبارت‌دیگر قوه مقننه نمی‌تواند بر انتخابات خودش نظارت کند؛ بنابراین یک نهاد بی‌طرف باید بر انتخابات نظارت کند که متأثر از قوای مجریه، مقننه و قضاییه هم نباشد.

رئیس‌دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان گفت: شورای نگهبان یک نهاد برتر تضمین‌کننده فقهی و حقوقی قانون اساسی است قانون‌گذاران تشخیص دادند که این نهاد بر انتخابات نظارت کند که در اصل ۹۹ قانون اساسی به آن تصریح شده است، بنابراین شورای نگهبان نظارت بر انتخابات را هم بر عهده دارد و یک نهاد بی‌نظیر در سلامت انتخابات است.

وی با اشاره به وظایف شورای نگهبان تشریح کرد: وظایف و صلاحیت‌های شورای نگهبان در ۹ اصل قانون اساسی ذکر شده و در ۲۰ اصل دیگر قانون اساسی عنوان این شورا آمده است این موضوع نشان‌دهنده جایگاه و اهمیت شورای نگهبان است و در فرمایشات امامین انقلاب هم به نقش و جایگاه شورای نگهبان بارها تأکید شده است.

وظیفه شورای نگهبان نظارت بر کلیه مصوبات مجلس شورای اسلامی است
جهانشاهی ادامه داد: از مهم‌ترین وظایف شورای نگهبان طبق قانون اساسی نظارت بر کلیه مصوبات مجلس شورای اسلامی صیانت از ساحت شرع مقدس اصل ۴ قانون اساسی که قوانین و مقررات نباید مغایر شرع اسلام باشد و قانون اساسی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی و همه‌پرسی‌ها تفسیر اصول قانون اساسی و پاسخ به استعلامات دیوان عدالت اداری است.

رئیس‌دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان بیان کرد: طبق قانون اساسی هر شهروندی می‌تواند نسبت به مصوبات هیئت دولت و سایر نهادها و دستگاه‌ها شکایت کند و آن را خلاف‌شرع و قانون اساسی بداند ادعای خلاف‌شرع بودن آن مصوبه از طریق دیوان عدالت اداری به فقهای شورای نگهبان ارجاع می‌شود و فقها آن را بررسی و تأیید می‌کند که این امور بادقت و حساسیت انجام می‌شود.

وی افزود: ۳ هزار و ۴۰۰ طرح و لایحه در شورای نگهبان از ابتدای تشکیل تاکنون بررسی شده و ۷۷ اصل قانون اساسی از ۱۷۷ اصل قانون اساسی تاکنون در شورای نگهبان تفسیر شده است، همه طرح‌ها و لوایح که در مجلس مطرح و مصوب می‌گردد به شورای نگهبان ارسال می‌شود این مصوبات به مجمع مشورتی فقهی در قم که یکی از بازوهای شورای نگهبان است ونیز به مجمع مشورتی حقوقی در پژوهشکده شورای نگهبان ارجاع می‌شود که بازوی دوم شورای نگهبان است.

وی ادامه داد: حقوق‌دانان و متخصصین پژوهشکده شورای نگهبان این مصوبات مجلس را از نظر تطبیق یا عدم تطبیق با قانون اساسی بررسی می‌کنند و نهایتاً این نظرات ۲ بازوی شورای نگهبان به‌صورت مکتوب به صحن شورا ارسال می‌شود و بعد تصمیم‌گیری خواهد شد.

هیچ گروه و جریانی بر تصمیمات شورای نگهبان تأثیرگذار نیست
جهانشاهی با بیان اینکه هیچ گروه سیاسی و هیچ یک از احزاب و گروه‌ها به‌هیچ‌عنوان کمترین اثری در تصمیمات شورای نگهبان ندارد، تشریح کرد: شورای نگهبان صرفاً با درنظرگرفتن خداوند متعال که ناظر بر اعمال و رفتار و گفتار ماست و نیز با درنظرگرفتن مر قانون با رعایت اصل اساسی بی‌طرفی در تصمیمات اقدام می‌کند و هرگونه هجمه و فشار از بیرون این شورا چه داخلی و چه خارجی اثری در تصمیمات این شورا ندارد و بااقتدار کامل کار خودش را در جهت صیانت از آرای مردم در تأیید صلاحیت‌ها در انطباق مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی انجام می‌دهد و از مردم‌سالاری و یا همان جمهوریت و اسلامیت نظام پاسداری و محافظت می‌کند.

وی گفت: طبق قانون افرادی باید در مجلس راه پیدا کنند که عصاره ملت باشند و نمایندگان مجلس هم باید طبق قانون از شایستگی‌ها و توانمندی‌هایی برخوردار باشند؛ چون به تعبیر امام خمینی (ره) مجلس در رأس امور هست و جایگاه ویژه‌ای دارد؛ بنابراین فرد یا افرادی که می‌خواهند وارد مجلس شوند یا به‌عنوان رئیس‌جمهور باشند باید یک سری شرایط و صلاحیت‌هایی را که قانون مشخص کرده داشته باشند.

بررسی صلاحیت‌ها سلیقه‌ای نیست و بر اساس قانون اساسی انجام می‌شود
این مقام مسئول با بیان اینکه بررسی صلاحیت‌ها سلیقه‌ای نیست و بر اساس قانون اساسی و قانون انتخابات انجام می‌شود، اظهار کرد: طبق قانون از مراجع چهارگانه استعلام و پس از بررسی سوابق فرد هم طبق قانون مورد بررسی قرار می‌گیرد اعضا شورای نگهبان هم خود را ملزم می‌دانند تا حق کسی ضایع نشود؛ چون شورای نگهبان پاسدار حقوق مردم و داوطلبان است.

وی ادامه داد: ممکن است فردی در انتخابات مجلس شورای اسلامی فاقد صلاحیت‌های اعلام شده برای نمایندگی باشد، طبیعتاً تأیید نمی‌شود؛ اما این عدم تأیید به معنای این نیست که در مناصب دیگر نمی‌تواند پست بگیرد و فعالیت کند؛ بنابراین هر کسی که شرایط و صلاحیت‌های الزام و کافی را داشته باشد می‌تواند در انتخابات شرکت کند و شورای نگهبان مانع از حضور افراد در جاهای دیگر نیست.

شورای نگهبان یک نهاد مردمی است
جهانشاهی با بیان اینکه شورای نگهبان یک نهاد مردمی است، گفت: اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق شبکه نظارت شورای نگهبان مردمی و فعالیتشان فی‌سبیل‌الله است فلذا شورای نگهبان به مردم کمک می‌کند تا ضمن حفظ محرمانگی اطلاعات شخصی داوطلبان تصمیم‌گیری جهت انتخاب اصلح و شایسته برای مردم تسهیل شود.

انتهای خبر/
شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۵۹
کد مطلب: 453100
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *