۰
هنری ارزشمند اما نیمه جان و فراموش شده؛

نغمه رونق صادرات در تار و پود قالی سیستان/ ابهت تاریخ ایران نیازمند توجه ویژه دولت است

تار و پود رونق تولید و صادرات قالی سیستان در حالی با دستان هنرمند قالیبافان سیستان وبلوچستان گره خورده که نتوانسته آن‌طور که باید آوازه پیدا کند و هم اینک نیازمند حمایت ویژه دولت است.
نغمه رونق صادرات در تار و پود قالی سیستان/ ابهت تاریخ ایران نیازمند توجه ویژه دولت است
به گزارش پایگاه خبری تفتان ما به نقل از عصرهامون، فرش و قالیبافی از هنرصنعت‌های ریشه‌دار تاریخی ایران زمین است به گونه ای که قدیمی ترین زیراندازهای دنیا در شهرسوخته کشف شده و به تعبیری فرش پازیریک متعلق به سکاها نیز ریشه در سیستان دارد، ثبت جهانی این هنر و صنعت باعث توجه بیشتر و معرفی فرهنگ و اشتغالزایی در منطقه می‌شود.
 
قالی اصیل و قدیمی منطقه سیستان و بلوچستان دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که از جمله آنها می‌توان به نوع مواد اولیه خاص، شیوه‌های بافت و نقش‌پردازی اشاره کرد.
 
فرش دستباف به شدت از منظر اشتغالزایی قابل توجه بسیاری از مناطق کشور که در معرض خشکسالی‌ قرار گرفته‌اند، این صنایع دستی و فرش دستباف است که توانسته اشتغالی پاک، در دسترس و زودبازده را ایجاد کند و همچنان‌ که در گذشته‌های تاریخی کمک معیشت خانوار در کنار دامداری و کشاورزی بوده، در این سال ها که این منطقه گرفتار مصیبت خشکسالی شده نیز می‌تواند از بعد اشتغالزایی کمک کند.
 
با وجود اینکه سال ۹۴ نشان جغرافیایی و سال ۹۵ نشان ملی فرش سیستان ثبت شده اما علیرغم وجود بازار خارجی برای فرش سیستان به درستی به مردم معرفی نشده و بسیاری از آنان تنها آوازه‌ای از این فرش را شنیده‌اند.
 
به گفته یک کارشناس در سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان؛ سرمایه‌گذاران تولید فرش سیستان همه از تاجران فرش سایر استان‌ها هستند که با بافنده‌های سیستانی قرارداد بسته و نقشه و مواد اولیه را در اختیار آنها قرار می‌دهند و خودشان بدون نشان تجاری خاص صادر می‌کنند و اهمیت ساخت یک نشان تجاری قوی برای این محصول و توجه به جنبه‌هایی مانند اصالت، بازاریابی، تبلیغات و فروش ضروری است.
 
تار، پود (پشم، نخ)، پرز (پشم محلی، پشم کارخانه‌)، رنگ، نوع پشم (محلی بسار خوب، متوسط، بد) اندازه (حداکثر ۴۰۰*۱۳۵)، نوع گره (فارسی)، تعداد گره (حداقل ۲۰۰ در دسی متر مربع) و لوار (موی بز) را از جمله مشخصه‌های عمده قالی کنونی سیستان است.
 
اقتصاد صنایع دستی متاثر از فضای نامناسب اقتصاد کلان کشور دچار چالش شده است

سروش کیانی قلعه سرد، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه اقتصاد بخش های مختلف متاثر از اقتصاد کلان کشور است، بیان کرد: فضای کلی اقتصاد دچار چالش ها و مسائل متداوم و مستمر شود و شالوده های اقتصادی دچار مسائل جدی شوند، این مسائل و مشکلات به همه جنبه­ ها و بخش های اقتصادی سرایت کرده و آنها از کارکرد می اندازد، اقتصاد صنایع دستی نیز بر همین اساس متاثر از فضای نامناسب اقتصاد کلان کشور دچار چالش شده و حتی در بخش هایی مانند فرش دستباف که نه در روزگار خیلی دور بلکه طی یکی دو دهه پیش دارای مزیت و ارزش آفرینی محسوسی بوده، افول به صورت محسوسی قابل مشاهده است.


انتهای پیام/
 




 
 
 
 
 
 

 
يکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۷
کد مطلب: 452136
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *