۰
مدیر جهاد کشاورزی خاش خبر داد:

برداشت بیش از ۲۲ هزار تن ذرت دانه اي و علوفه اي از سطح سه هزار و ۳۷۰ هكتار مزارع شهرستان خاش/ اشتغال ۱۰ هزار نفر در مزارع ذرت

مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: برداشت بیش از 22 هزار تن ذرت دانه اي و علوفه اي از سطح سه هزار و 370 هكتار مزارع اين شهرستان آغاز شده است.
برداشت بیش از ۲۲ هزار تن ذرت دانه اي و علوفه اي از  سطح سه هزار و ۳۷۰ هكتار مزارع شهرستان خاش/ اشتغال ۱۰ هزار نفر در مزارع ذرت
امان الله طوقی در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: در بیش از سه هزار هکتار از زمین های کشاورزی خاش ذرت دانه ای و 370 هکتار نیز ذرت علوفه ای کشت می شود.
 
وي با بيان اينكه 11 درصد از اراضي كشاورزي شهرستان خاش به کشت ذرت علوفه ای اختصاص يافته است، تصريح كرد: برداشت ذرت دانه ای در خاش از نیمه دوم آبان آغاز و تا اوایل دی ماه ادامه دارد.
 
طوقي با بيان اينكه ذرت به عنوان محصولی بهاره بعد از برداشت گندم و جو کشت می شود، خاطرنشان كرد: 18 هزار تن محصول ذرت دانه ای در این مدت از زمین های کشاورزی خاش برداشت و به بازار مصرف عرضه می شود.
 
وي بيان كرد: پیش بینی می شود تا پایان سال بیش از 22 هزار تن ذرت علوفه ای تولید و برای مصرف دامداری ها روانه بازار شود.
 
مدير جهاد كشاورزي شهرستان خاش با بيان اينكه بيشترين سطح زيرکشت ذرت دانه‌اي در استان متعلق به شهرستان خاش است، افزود: با توجه به برخورداری شهرستان خاش از دامداری های متعدد دام سبک و سنگین، کشت ذرت علوفه ای می تواند نقش به سزایی در تأمین خوراک دام و افزایش تولید گوشت قرمز و شیر ایفا کند.
 
وي با بيان اينكه با افزایش سطح زیر کشت ذرت علوفه ای می توان به افزایش فعالیت دامداری ها و ایجاد فرصت های شغلی پایدار در منطقه امیدوار بود، ادامه داد: در شهرستان خاش ذرت در اقلام زودرس، متوسط رس و دیررس کشت می شود که این محصول ميان ۹۰ تا ۱۲۰ روز به ثمر می رسد.
 
طوقي خدمات ارائه شده به ذرت کاران را توزیع بذر اصلاح شده، انواع کود فسفات، اوره، پتاس و حضور مداوم کارشناس در مراحل کاشت، داشت و برداشت به ذرت کاران دانست و گفت:  ذرت علوفه ای یکی از مهمترین محصولات زراعی در استان سيستان و بلوچستان به شمار می رود که در سیلوهای واحد های دامداری ذخیره ساز می شود.
 
وي بيان كرد: شرایط آب و هوایی مناسب در شهرستان خاش زمینه ساز تولید ذرت علوفه ای با کیفیت شده است و علوفه تولیدی در اين شهرستان ضمن تامین نیاز استان سيستان و بلوچستان قسمتی از نیاز استان های همجوار را نیز تامین می کند.
 
مدير جهاد كشاورزي شهرستان خاش ادامه داد: میزان برداشت متوسط ذرت علوفه ای در هر هکتار 30 تا 60 تن است  و کشت ذرت به علت ارزش غذایی بالا مورد توجه کشاورزان و دامداران شهرستان خاش قرار گرفته است.
 
وي با بيان اينكه ذرت گیاهی با دوره رشد کوتاه و عملکرد بالا است، تصريح كرد: ذرت یکی از بهترین نباتات برای تولید علوفه سبز، سیلو و دانه محسوب می شود و با توجه به خشکسالی اتفاق افتاده و فقر مراتع و نیاز روز افزون به مواد پروتئینی لزوم توسعه کشت محصولات علوفه ای با توان تولید بالا نیاز است.
 
طوقي ادامه داد: یکی از مشکلات کشاورزان در سال‌های اخير، مشکل نگهداری و انبارداری ذرت بود که به علت همزمان شدن برداشت با فصل پاییز و آغاز سرما و بارندگی و کاهش قابل ملاحظه گرمای خورشید، امکان خشک کردن محصول در فضای باز وجود نداشت و به خاطر جلوگیری از کپک زدن ذرت، کشاورزان مجبور بودند محصول خود را با قیمت پایین بلافاصله پس از برداشت به فروش برسانند.
 
وي افزود: یک واحد فعال ذرت خشک کنی با ظرفیت 15 هزار تن در خاش ایجاد شده که در راحتی کار کشاورزان و کاهش هزینه های آنان بسیار موثر بوده است که این کارگاه ذرت تولیدی کشاورزان را بعد از برداشت با قیمت مناسب خریداری و پس از خشک کردن در کارخانه تولید خوراک دام که در جوار کارگاه مذکور است به خوراک دام تبدیل و روزانه مورد مصرف قرار می‌گیرد و رطوبت ذرت را به 12 تا 14 درصد می رساند.
 
طوقی اذعان كرد: با کشت ذرت دانه ای زمینه اشتغال يك هزار نفر به صورت مستقیم و 9 هزار نفر به طور غیر مستقیم در شهرستان خاش فراهم شده است.
 
وي اظهار كرد: دامداری ها، مرغداری ها و کارگاه های تولید خوراک دام خریدار اصلی ذرت دانه ای خاش هستند، برگ و ساقه آن نیز به عنوان علوفه دام مورد استفاده قرار می گیرد.
 
انتهای پیام/
دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب: 442111
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *