۰
گزارش تفتان ما از روایتی از نوزادان سرراهي؛

تراژدی تلخ رها کردن نوزادان در خيابان هاي جنوب شرق كشور/ سرنوشت غم‌انگیز کودکان رها شده

قصه کودکان سر راهی هنوز هم به آخر نرسیده است و اين روزها به یکی از معضلات اجتماعی در جنوب شرق كشور تبدیل شده است این را می‌توان با شنیدن خبر سر راه گذاشتن 2 نوزاد در شهرستان خاش فهمید و اين مسئله نشان می دهد که فجایع تلخ در جامعه نه تنها کاهش پیدا نکرده که در حال افزایش هم است.
تراژدی تلخ رها کردن نوزادان در خيابان هاي جنوب شرق كشور/ سرنوشت غم‌انگیز کودکان رها شده
به گزارش تفتان ما، مسئله مهم رها كردن نوزادان چند روزه و چند ماهه اين روزها به يكي از معضلات اجتماعي تبديل شده است و بعضاً اين موضوع به دليل فقر و مشكلات مالي خانواده ها اتفاق مي افتد و گاهي نيز به دلايلي از جمله تولد نوزاد خارج از روابط شرعي و قانوني زن و مرد منجر مي شود.
 
علي اي حال به هر روي اين معضل دلايل اجتماعي و فرهنگي را در دل خود دارد و بدتر از خود مسئله، سرنوشت شوم و غم انگيزي است كه در انتظار اين نوزادان رها شده در جامعه است و حتي تعدادي از آنها نيز مورد سوء استفاده افراد تبهكار براي تكدي گري و يا حمل و فروش موادمخدر قرار مي گيرند.
 
مدتی است که یک نوزاد در بیمارستان خاش متولد شده و مادر او بدون تسویه حساب از بیمارستان فرار و نوزاد خود را رها کرده؛ در همان روز نیز یک نوزاد در مقابل بهزیستی این شهرستان رها شده که کارکنان این ارگان بتوانند از او مراقبت کنند.
 

 
در واقع هر از گاهی نوزادان تازه متولد شده در نقاط مختلف شهرستان خاش رها می شوند، مشخص نیست علت این کار از روی فقر و ناداری خانوادگی بوده و یا اینکه این معضل به رواج فساد اخلاقی در جامعه بر می گردد که اين مسئله جای تامل دارد نفس این کار نشان می دهد که مادر یا بستگان این دو نوزاد نمی خواسته اند فرزندان خود را با دست خود از بین ببرند و در اقدامی تقریباً معقول برای نجات آنها تلاش کرده اند و به نظر می رسد افراد کارتن خواب سرپرست این دو نوزاد هستند.
 
بالا رفتن آمار کودکان کار، افراد کارتن خواب زن و مرد و معتادان پرخطر زنگ خطری جدی برای جامعه شهرستان خاش به شمار می رود.
 
* عمق فقر و محرومیت در نقاط روستایی و عشایری و حاشیه شهر خاش بسيار بالاست
رئیس اداره بهزیستی شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه برای آینده خاش بسیار نگران هستیم، اظهار كرد: عمق فقر و محرومیت در نقاط روستایی و عشایری و حاشیه شهر بالا بوده و آمار کودکان کار، کودکان و زنان بد سرپرست، معتادان پرخطر، افراد کارتن خواب و غیره در خاش رو به رشد است.
 
ادریس تمندانی افزود: رها کردن نوزادان تازه متولد شده هم از معضلات تازه ای است که عاملی تهدید کننده برای جامعه سالم و سرشار از فضای دینی و مذهبی خاش به شمار می رود.
 
وي با بيان اينكه فرآیند شناسایی خانواده این نوزاد که کاملا سالم است، آغاز شده است، گفت: امیدوارم هرچه سریع‌تر با پیدا شدن خانواده‌اش و رفع مشکلات آن‌ها، کودک به آغوش خانواده باز گردد و تمام تلاش خود را در این راه خواهیم کرد.
 

 
رئیس اداره بهزیستی شهرستان خاش بیان کرد: باید بررسی‌های لازم در مورد چنین اتفاقی انجام و علت رها کردن این نوزاد در کنار خیابان مشخص شود؛ در صورتی که علت چنین اتفاقی مشکلات مالی و فقر اعلام شود، اقدامات لازم برای توانمند سازی و رفع مشکلات خانواده از سوی بهزیستی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان كرد: همه اقدامات لازم برای شناسایی خانواده این نوزاد در دستور کار است، در صورت عدم شناسایی خانواده فرزند به متقاضیان فرزند خواندگی برای نگهداری تحویل داده می‌شود.
 
* همه اقشار جامعه باید برای نجات هم نوغان خود از گرفتاری های اجتماعی اقدام کنند
نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نيز در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: فقر اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و گرفتار شدن افراد در دام اعتیاد و مفاسد اخلاقی در منطقه دردآور بوده که مردم منطقه از آن به شدت رنج می‌برند.
 
علی کرد ادامه داد: برای تحصیل فرزندان مردم و کمک به تامین معیشت افراد برنامه ریزی لازم از سوی دولت، خانواده ها و دلسوزان جامعه بايد صورت پذیرد.
 

 
وي اظهار كرد: در خصوص آسیب های اجتماعی هیچ گونه رفتار سست و ضعف در عمل و بی تفاوتی و بی مسئولیتی قابل پذیرش نیست لذا همه اقشار جامعه باید برای نجات هم نوعان خود از گرفتاری های اجتماعی اقدام کنند.
 
* قانون و كودكان رها شده در خيابان ها
علي اي حال رها كردن طفل يا كودكي كه به سن بلوغ نرسيده جرم محسوب مي شود و طبق ماده 219 قانون مجازات اسلامي صلاحيت رسيدگي به اين گونه پرونده ها به دادگاه اطفال سپرده شده است.
 
همچنين طبق ماده 633 قانون مجازات اسلامي هرگاه فردي شخصاً يا به دستور ديگري، طفل يا شخصي كه قادر به محافظت از خود نيست را در محلي خالي از سكنه رها كند، به زندان از 6 ماه تا 2 سال و جزاي نقدي از 3 ميليون تا 12 ميليون ريال محكوم خواهد شد و چنانچه بچه را در ميان مردم رها كند تا نصف مجازات مذكور محكوم مي شود و چنانچه اقدام او سبب واردآمدن صدمه يا آسيب و يا مرگ شود علاوه بر مجازات فوق به قصاص، ديه ارش نيز محكوم مي شود.
 
بنابراين بهترين راهكار اين است كه والدين چنانچه به هر دليل قادر به نگهداري فرزندان خود نيستند آنها را به مراكز بهزيستي بسپارند تا حداقل مطمئن شوند فرزندانشان سرپناهي خواهند داشت.
 
انتهای پیام/
چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب: 442016
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *