۰

برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان +عکس

مراسم سنتی مذهبی قالیشویان اهالی فین و خاوه اردهال دلیجان همزمان با سالروز شهادت حضرت سلطانعلی بن محمدباقر(ع) امروز در مشهداردهال برگزار شد.
برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان +عکس
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما،هر ساله اهالی روستای خاوه اردهال(از توابع شهرستان دلیجان) یکی از قالی های درون بنای امامزاده را که به عنوان قالی ای که به هنگام شهادت، پیکر امامزاده را در آن پیچیده بودند، بعد از برگزاری مراسم نوحه خوانی و عزاداری درون امامزاده،تحویل اهالی فین کاشان می دهند و آن را به سوی چشمه ای که در حدود چند صد متری شرق امامزاده واقع است، می برند.
همچنین گروه دیگری که هر یک چوبدستی بلندی را بر دست دارند، بدنبال گروه اول حرکت می کنند و با تکان دادن چوبدستی در هوا به نبردی نمادین با قاتل امامزاده می پردازند.
قالی بر کنار چشمه به زمین می آید و آب چشمه را به نشانه غسل دادن امامزاده بر آن می افشانند و آنگاه دوباره آن را با شور و هیجان به سوی بنا باز می گردانند.
پیش از ورود قالی به آرامگاه، چوب بدستان با دویدن و تکان دادن چوب ها و فریاد و شعارهای مهیج، نبرد با قاتل امامزاده را دنبال می کنند.
رسیدن حاملان قالی به درگاه ورودی امامزاده و سپردن آن به اهالی روستای خاوه اردهال که می بایست آن را به درون ببرند، همراه با تشریفات خاصی است.
این مراسم توسط اهالی فیـن کاشان و خاوه اردهال دلیجان و نیز دهها هزار نفر از سراسر کشور هر ساله در دومین جمعه مهرماه در مشهد اردهال برگزار می شود.
همچنین سازمان فرهنگی یونسکو این آیین سنتی و مذهبی را به عنوان میراث ناملموس بشریت در فهرست میراث جهانی به ثبت رسانیده است.
حضرت سلطانعلی بن محمدباقر(ع)  یکی از چهار امامزاده واجب التعظیم و دارای تاریخ مستند در ایران است که در ۴۵ کیلومتری غرب کاشان و ۳۵ کیلومتری شرق دلیجان  قرار دارد.














عکس:حمیدرضا زاهدی
انتهای پیام/
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب: 441645
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *