۰

طلاب و فضلای جوان حوزه‌ها از رخوت خارج شوند/ نیازمند یک تفکر بنیادی با محوریت حوزه انقلابی هستیم

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: به یک تفکر بنیادی و همچنین نقشه راه قوی و همه جانبه اسلامی نیاز داریم که توان مواجهه با این کار عظیم را داشته باشد. حوزه‌های علمیه در جهت دستیابی به این تفکر نقش اول را بر عهده دارند.
طلاب و فضلای جوان حوزه‌ها از رخوت خارج شوند/ نیازمند یک تفکر بنیادی با محوریت حوزه انقلابی هستیم
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته (دوشنبه ششم شهریور ماه) در آستانه آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه در دیداری 3 ساعته با جمعی از فضلا و طلاب حوزه‌ی علمیه استان تهران با اشاره به مراحل تمدن‌سازی افزودند: بر اساس حرکت انقلابی، نظام اسلامی به وجود آمد و این توفیقات بسیار مهم حاصل شد، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب و تشکیل دولت اسلامی و جامعه اسلامی فاصله زیادی وجود دارد و ما بدون شک در این راه در حال حرکت و پیشرفت هستیم.
به همین منظور با حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌آید:
هزاران عامل به صورت زنجیره‌ای برای دستیابی به دولت طراز اسلامی نقش دارند
*مقام معظم رهبری در این دیدار گفتند که هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به تشکیل دولت اسلامی و جامعه اسلامی وجود دارد، به نظر شما چرا به این هدف نرسیدیم؟
-دستیابی به جامعه اسلامی و دولت طراز اسلامی، با آن مختصاتی که متون دینی آن را توصیف کرده‌اند، بر فرض وجود لوازم و اقتضائات، یک برنامه دراز مدت است و صدها و بلکه هزاران عامل به صورت زنجیره‌ای در آن نقش دارند. باید قبول کرد که با گذشت قریب به چهل سال از عمر انقلاب و با لحاظ دشواری‌های دوران غیبت معصوم(ع) و هجمه‌های غرب رسیدن به این جامعه و دولت، انتظار به جایی نیست هر چند انقلاب اسلامی در فراهم کردن بخشی از مقدمات آن توفیقات مهمی داشته است.
نیازمند یک تفکر بنیادی و نقشه راه قوی هستیم/طلاب و فضلای جوان حوزه‌ها از رخوت خارج شوند
*نقش حوزه‌های علمیه در این رابطه چیست؟ چه تحولی باید رخ بدهد تا ما به دولت و جامعه اسلامی برسیم؟
-در درجه اول، ما به یک تفکر بنیادی و همچنین نقشه راه قوی، منسجم و همه جانبه اسلامی نیاز داریم که توان مواجهه با این کار عظیم آن هم در این عصر را داشته باشد. حوزه‌های علمیه در جهت دستیابی به این تفکر نقش اول را بر عهده دارند. به نظر من، امروز بخش مهمی از استعداد حوزه درگیر این کار مهم نیست و ما با یک عقب ماندگی در این زمینه روبرو هستیم که جای تأمل دارد.
در درجه دوم، باید گفتمان رسیدن به جامعه اسلامی تبدیل به یک گفتمان مسلط شود و به تبع آن، اراده ملت، معطوف این حرکت عظیم بشود. به نظر من، هر چند در گفتمان‌سازی و ایجاد اشتیاق در مردم کارهای خوبی انجام شده و حتی امروز عامه مردم بیش از برخی نخبگان، دغدغه اسلامی شدن جامعه را دارند، لکن ما تا به یک بستر گفتمانی مطلوب فاصله زیادی داریم.
* جمع‌بندی شما از سخنان رهبری چیست؟
سرجمع، آنچه دیروز رهبر بزرگوار انقلاب فرمودند باید نقطه تمرکز ما در مسیر دستیابی به جامعه و دولت اسلامی طراز باشد و آن اینکه، بدون مبارزه، بدون مجاهدت، بدون مشقت و بدون سعه‌صدر رسیدن به چنین جامعه و دولتی میسر نیست و بیش از همه، امروز این طلاب و فضلای جوان حوزه ها هستند که باید از رخوت و سکون خارج شده و با موضع کاملاً مبتکرانه و به پشتوانه اکثریت مردم با تیپ‌ها و سلایق گوناگون، پا به عرصه مبارزه بگذارند و بدانند که نقش حوزه‌ها در این عصر که عصر انقلاب است، یک نقش سرنوشت‌ساز و تاریخی است.
انتهای پیام/
سه شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب: 441067
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *