۰

اهدای ساز «نی» استاد حسن کسایی به موزه موسیقی ایران

محمد جواد کسایی ساز و بخشی از وسایل شخصی زنده‌یاد استاد حسن کسایی را به گنجینه موزه موسیقی ایران اهدا کرد.
اهدای ساز «نی» استاد حسن کسایی به موزه موسیقی ایران
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،محمد جواد کسایی فرزند مرحوم استاد حسن کسایی ساز و بخشی  از وسایل شخصی ایشان را به گنجینه موزه موسیقی ایران اهدا کرد. وی در این باره گفت: هنرمندان و اساتیدی که تاریخ ساز بوده اند زندگی ایشان منوط به یک عمر فیزیکی نیست و هنرمندان به زندگی معنوی خود ادامه می‌دهند قبل از حافظ سعدی سلطان شعر فارسی ایران بود و حافظ ششصد سال بعد شاعری شد که نه تنها در ایران بلکه در دنیا علاقه مندان فراوان پیدا کرد.

وی افزود: هنرمندانی داریم که مخاطبین خاص دارند ولی هنرمندانی که در دل خاص و عام رخنه می کنند جایگاه دیگری احراز می‌کنند. حسن کسایی توانست در دل خاص و عام  جای پیدا کند. درسال 1321 اولین اجرای رادیویی او در سن 15 سالگی و آخرین اجرای وی در تیرماه 1388 یعنی یک فاصله ی زمانی 66 ساله آن هم نواختن سازی که باید با نفس و دندان  نواخت. و این سبک نوین و خاص نی نوازی حسن کسایی است. او در 80 سالگی در استودیو آخرین ضبط خود را هم انجام داد.
کسایی ادامه داد: استاد جلیل شهناز، احمد عبادی و خیلی از بزرگان هنری کشور بخشی از میراث زنده انسانی و فرهنگی کشورمان هستند و خوشحالم که موزه موسیقی بخشی از مجموعه فرهنگی خودرا به گنجینه اساتید موسیقی کشورمان اختصاص داده است و تشکر ویژه دارم از جناب آقای علی مرادخانی که با آن درایت  و محبت خاص خود اینچنین از بزرگان و هنرمندان ارزنده ی کشور با حفظ و حراست از آثار این بزرگان در آرشیو صوتی و گنجینه ی وسایل شخصی نگهداری و حمایت می‌کنند تا آیندگان با دیدن و شنیدن آثاراین بزرگان با بخشی از هویت فرهنگی و هنری کشورمان آشناشوند.

وی در پایان گفت: جا دارد از استاد حسن ناهید از یاران و شاگردان بزرگوار و قدر شناس استاد حسن کسایی که چه در زمان حیات و چه هم اکنون ارتباط خود را با خانواده استاد قطع نکرده اند تشکر کنم  و همچنین از آقای منوچهر غیور که در سفر و سلامت و بیماری همیشه در کنار استاد بودند نیز سپاسگزاری می‌کنم.
بنابراین گزارش، سازهای بسیاری از اساتید موسیقی ایران از جمله حاج قربان سلیمانی، همایون خرم، حسین سمندری، بزرگ لشکری، ابراهیم قنبری‌مهر، منصور نریمان و ... در گنجینه موزه موسیقی ایران نگهداری می‌شود.
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب: 440502
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *