۰

ادامه زندگی و رفع تشنگی با آب معدنی/68 درصد روستاهای تلنگ با تانکر آبرسانی سیار می‌شوند

بخش تلنگ یکی از محروم‌ترین مناطق سیستان وبلوچستان و کشور است که از نظر شاخص‌های آب، فضاهای آموزشی، راه، برق و طرح هادی روستایی در حد ضعیف بوده و با مشکلات فراوان مواجه است.
ادامه زندگی و رفع تشنگی با آب معدنی/68 درصد روستاهای تلنگ با تانکر آبرسانی سیار می‌شوند
به گزارش سرویس سيستان و بلوچستان تفتان ما،بخش تلنگ با 18 هزار و 368 نفر جمعیت و 5 هزار و 128 خانوار یکی از محروم ترین مناطق سیستان وبلوچستان و کشور است که از نظر شاخص های آب، فضاهای آموزشی، راه، برق و طرح هادی روستایی در حد پایین  بود و با مشکلات فراوان مواجه است.
مردم بخش تلنگ در سالهای گذشته به دلیل دوری از مرکز شهرستان با محرومیت های زیادی مواجه است بطوریکه مردم این بخش برای رسیدن به قصرقند مرکز شهرستان باید شهرستان های چابهار، کنارک و نیکشهر را طی کنند تا به شهر قصرقند برسند و امور ادارای خود را پیگیری کنند.
تعیین 15 لیتر آب برای هر نفر در شبانه روز خیلی برای مردم آزاد دهنده است و اکنون همین سهمیه آب نیز به مردم نمی رسد و مردم مجبور هستند هر تانکر آب را با قیمت 60 تا 110 هزار تومان خریداری نمایند و یا اینکه از آب معدنی برای رفع تشنگی استفاده کنند.
تعدادی از اهالی بخش تلنگ خواستار رسیدگی فوری به مشکلات بی آبی این منطقه شدند و افزودند آب خوردن برخی مردم با حیوانات اهلی و وحشی یکی است و این خیلی آزار دهنده است.
هیچکس نمی تواند با سهمیه آب 15 لیتر در روز زندگی کند
محمدبلوچ رئیس شورای اسلامی بخش تلنگ گفت: هیچکس نمی تواند با سهمیه آب 15 لیتر در روز زندگی کند و در گرمای طاقت فرسا و افت شدید ولتاژ برق بتواند دوام بیاورد.
رستم صدرایی یکی از معتمدین روستای کهن بالا از توابع بخش تلنگ نیز بیان کرد: چرا مسئولان هیچ اهمیتی برای حل مشکلات مردم قائل نیستند و هزاران پیگیری مردم راه به جایی نمی برد.

وی افزود: گاو و گوسفندان همزمان از آب هوتگ(استخر و گودال طبیعی کنده شده در دل خاک) که مردم نیز استفاده می کنند می خورند و این صحنه برای هیچکس قابل تحمل نیست.
احمد جدگال نیز گفت: افت ولتاژ برق باعث شده تا صدها لوازم خانگی نظیر کولر و یخچال بسوزد و در این باره کسی پاسخگو نیست.
وی تصریح کرد: بخش تلنگ از نظر فضای آموزشی مشکلات زیادی دارد و اگر بیش از 300 تا 500 کلاس درس جدید احداث شود می تواند گفت پاره مشکلات فضای آموزشی مرتفع می شود.
بخشدار تلنگ از توابع شهرستان قصرقند در جنوب سیستان وبلوچستان اظهار داشت: در حدود 13هزار نفر جمعیت  برای دریافت روزانه 15 لیتر سهمیه آب از تانکرهای آبرسانی سیار لحظه شماری می کنند.
رحیم بخش پاک اندیش خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد 5 تانکر (3 دستگاه تانکر هرکدام با ظرفیت 12 هزار لیتر، یک تانکر دولتی با ظرفیت 12 هزار لیتر و یک دستگاه خاور با شش هزار لیتر) کار آبرسانی سیار در 51 روستای بخش تلنگ را انجام می دهند که هیچگاه پاسخگوی نیاز مردم محروم این منطقه نیست.
68 درصد مردم با تانکر آبرسانی سیار می شوند
وی ادامه داد: اداره آب و فاضلاب روستایی بیش از 10 میلیارد ریال بابت ناوگان آبرسانی سیار بدهکار جایگاههای سوخت، چاههای آب و پیمانکاران تانکردار توزیع آب است و حتی توان تامین سوخت و هزینه نگهداری تانکرهای فرسوده وجود ندارد.
وی افزود: در مجموع  68 درصد مردم با تانکر آبرسانی سیار می شوند و درصورت عدم پرداخت بدهی معوقه کار آبرسانی سیار با مشکل مواجه و شاهد بحران جدی در تلنگ هستیم.
بخشدار تلنگ از پیگیری های حمیرا ریگی فرماندار قصرقند درخصوص توسعه وآبادانی بخش تلنگ و انعکاس مشکلات این منطقه محروم به مسئولان استانی و کشوری و خصوصا استانداری سیستان وبلوچستان تشکر کرد و خاطرنشان کرد: درخواست می شود ستاد بحران در مرکز بخش تلنگ برگزار مشکلات پیگیری شود.
پاک اندیش خواستار فوری برای تکمیل مجتمع آبرسانی پیرسهراب، تلنگ و پلان شد و افزود: راههای روستایی خاکی و شنی نیازمند توجه بیشتر مسئولان هستند.

وی بر تکمیل راه تلنگ به قصرقند تاکید کرد و افزود: تسریع در احداث این محور بخش زیادی از مشکلات را مرتفع می کند.
این مسؤول ادامه داد: اجرای طرح هادی روستایی یکی از ضرورت ها است و باید این امر در روستای تلنگ هرچه سریعتر اجرایی شود.
وی اظهار داشت: خشکسالی خسارت های زیادی را به کشاورزی بخش تلنگ وارد کرده است که باید هر چه سریعتر جبران خسارت شود.
بخشدار تلنگ ساخت بیمارستان 32 تختخوابی در مرکز بخش تلنگ را یکی از ضرورت ها عنوان کرد و افزود: هم اینک حوزه بهداشت ودرمان با مشکلات زیادی مواجه است و مردم از کمترین امکانات بهداشتی محروم هستند.
پاک اندیش گفت: ورزشکاران این بخش درخواست ساخت ورزشگاه مجهز و سالن ورزشی در 17 روستای پرجمعیت را دارند.
وی بیان کرد: برخی از افراد روستایی مجبورند هر تانکر آب را تا بالای 100 هزار تومان خریداری کنند.

به گفته مدیرعامل شرکت آبفار سیستان و بلوچستان هم‌اکنون 1300 روستا در سیستان و بلوچستان به صورت سقایی آبرسانی می‌شود و 384 روستا نیز متقاضی آبرسانی سقایی هستند.
عبدالاحد ریکی افزود: 538 حلقه چاه آب در سطح روستاهای استان وجود دارد که 90 حلقه چاه آب کاملا خشک شده و باید چاه‌های جایگزین ایجاد شود که مدت زمان زیادی را می‌طلبد و همچنین 13.5 میلیارد تومان فقط برای حفر آنها  اعتبار لازم است.
وی بیان کرد: در برخی از نقاط روستایی متاسفانه آب‌های برکه مورد مصرف انسان و دام است و این بر هیچکس پوشیده نیست، سال گذشته تمام این موارد مستند و به صورت فیلم در معرض دید مسؤولان وزارت نیرو قرار گرفته است.
وی ضمن قدردانی از پیشنهادات و انتقادات مردمی و صبوری و تحمل آنان، گفت: پیام‌های مردمی و مطالبه‌گری آنان کمک بسیار زیادی در رسیدگی به موقع همکاران ما به مشکلات مردم می‌کند.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۳
کد مطلب: 439973
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *