۰

امامزاده ای گمنام آرمیده در روستایی ناشناخته

آرامگاه امام زاده ابراهیم یکی از نوادگان امام موسی ابن جعفر (ع) در روستایی به نام گجگین که در 7 کیلومتری کرمان وجود دارد، می تواند مکانی برای سفرهای تابستانی سفردوستان باشد.
امامزاده ای گمنام آرمیده در روستایی ناشناخته
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما،مردم کرمان برای تعطیلات آخر هفته با اهل و عیال خود به مناطق سرسبز و تفریحی پناه می برند، و اکثر مواقع برخی که کارمند هستند و در طول هفته به علت مشغله کاری نمی توانند پذیرای میهمان باشند آخر هفته با دوستان و اقوام خود  به مکان های سیاحتی و زیارتی می روند،   از این رو منطقه خوش آب و هوای ده بالا از روستاهای دهستان سراسیاب فرسنگی در شرق کرمان در امتداد جاده با رودخانه و درخت و باغات میوه و کشتزارهایی که دارد و به علت نزدیکی ، محل گردش خانوادگی کرمانیان می باشد ولیکن کمی بالاتر از این منطقه روستایی به نام گجگین وجود دارد که در 12 کیلومتری شهر کرمان و 7 کیلومتری دهستان سرآسیاب فرسنگی می باشد.
وقتی از سرآسیاب فرسنگی به قصد زیارتگاه این روستا حرکت می کنی در بین راه به مسیرهای سرسبز برخورد می کنی ، حتی در این وقت از فصل تابستان قسمتی از مسیر در دو طرف جاده کشاورزان اقدام به کشت سبزی محلی نموده اند که همان جا فروش دارند، یعنی مسافرین و زائرینی که از این محل عبور می کنند می توانند به طور مستقیم سبزی خوردن خود را همان زمان از مزرعه به طور مستقیم تهیه نمایند.
همین طور که به طرف روستا می روی در بین راه به کارخانه ی عظیمی می رسی که در گذشته کارخانه خانه سازی بوده و در اطراف آن خانه های سازمانی خودنمایی می کند که به مرور زمان با تعطیلی این کارخانه  تخریب شده اند ، به گفته محمدرضا پورابراهیمی این کارخانه در گذشته، زیاد به کار می آمده است ولی امروز به علت تغییراتی که در ساخت و ساز و مصالح ساختمانی خانه ها بوجود آمده باعث تعطیلی این کارخانه شده است.
وی بیان کرد: این کارخانه متعلق به اداره کل راه و شهرسازی کرمان می باشد که می خواهیم هر چه زودتر برای آن کاری کند.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: می توان زیربنا و محوطه کارخانه را تغییر کاربری داد و از تخریب کل آن جلوگیری نمود.
همین طور که جلوتر می روی نور گلدسته ها و گنبد طلایی امامزاده چشمان هر مسافر و زائری را به خود متحیر و مچذوب می نماید.
حرم مطهر امام زاده ای بر حق که در روستای گجگین از روستاهای دهستان سراسیاب فرسنگی وجود دارد که بسیاری از مردم کرمان و گردشگران منطقه خوش آب و هوای ده بالا از وجود آن بی خبر ند.
در احوالات این امام زاده بر حق اینکه روزانه میعادگاه و پذیرای دلباختگان اهل بیت (ع) فراوانی از اقصی نقاط استان می باشد. در آستان مقدس این امام زاده واجب التعظیم در ایام هفته مراسمات مختلفی از قبیل قرائت دعای کمیل پنجشنبه شب ها، زیارت عاشورا و آل یاسین عصرها ی جمعه، زیارت عاشورا دوشنبه شب ها و همچنین مراسمات عزاداری و جشن ها در اعیاد و میلاد ائمه اطهار علیهم السلام برگزار می شود.
مردم روستای گجگین و بانیان در این برنامه ها با دادن نذر و نذورات و پذیرایی از زائرین سعی می کنند اوقات خوب و خوشی برای زائرین سپری شود. در ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) هیات های عزاداری متعددی در حرم مطهر این امامزاده حضور به هم می رسانند و ضمن عزاداری و سوگواری طاعات وعبادات خود را با زیارت این بقعه متبرکه تکمیل کرده و مهمان سفره اهل بیت عصمت و طهارت می باشند.
ولی متاسفانه اسم مطهر و شریف این امامزاده کمتر به گوش می خورد و این در حالیست که به گفته روح الله رستمی مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان یکی از امامزادگان شاخص استان کرمان به شمار می رود.
خوب است برای شناخت بیشتر  بقیه ماجرا را از زبان علیرضا اشرفی عضو هیئت امنای امام زاده ابراهیم (ع) گجگین بشنویم .
وی می گوید: بنا به نقل چندین نفر از افراد موثق محلی، حدود یک صدسال قبل (نیمه قرن سیزدهم هجری) یکی از اهالی زردشتی روستای حسین آباد، واقع در نزدیکی روستای گجگین چندین روز برای پیداکردن گاو گم شده خود، روستا و بیابان های اطراف را جستجو می کند تا این که عبورش به کنار قبر غریبی در مجاورت روستای گجگین می افتد و با توجه به این که از پیدا شدن گاوش مأیوس بوده خطاب به صاحب قبر می گوید: اگر به حق هستی از خدا بخواه تا گاو من پیدا شود و همان جا از خستگی به خواب می رود. هنگامی که از خواب بیدار می شود با کمال تعجب می بیند گاوش در اراضی کشاورزی نزدیک قبر ایستاده، لذا با خوشحالی آن را به روستای خود برده و ماجرا را برای اهالی نقل می نماید و از آن موقع قبر یاد شده به پیر برحق و اراضی مزبور به گاوبوئی معروف می شود تا اینکه یکی از اهالی متدین گجگین سه شب متوالی سیدبزرگواری را خواب می بیند که به او می گوید: به مردم بگو به من پیربرحق نگویند، من امامزاده ابراهیم از فرزندان موسی بن جعفر (علیه السلام) هستم! پس از نقل خواب، شخصی از خوانین روستا به نام هاشم به قصد تمسخر و انکار خواب، دستور نبش قبر را می دهد و توسط شخصی به نام «غلامحسین ملا» که غسال و بنا بوده نبش قبر صورت می گیرد و جسد سالم و تازه مردی که انگشتر عقیق بر دستش و طفل خردسالی نیز در کنارش دفن و پارچه سبزی نیز روی آن ها قرار داشته مشاهده و از هوش می رود که اهالی نامبرده را از قبر بیرون آورده و قبر را مجدداً می بندند و از آن موقع به قبر امامزاده هاشم مشهور و زیارتگاه دوستداران اهل بیت (علیه السلام) مبدل می گردد.
اشرفی در ادامه بیان می دارد: در ابتدا شجره نامه حضرت را از طرف شخصی به نام حاج آقا بحرالعلوم که در شهر قم می باشد را پی گیری کردیم ولی مورد تاییدو قبول اداره اوقاف کرمان قرار نگرفت، سپس قرار بر این شد  از طریق آستان قدس رضوی شجره آقا فرستاده شود که پی گیر این مسئله هستیم.
از کرامات این امام زاده زیاد است از جمله اینکه زمانی فلج اطفال در این روستا زیاد شده بود،  چند نفر در این محل شفا یافته اند.
عضو هیئت امنا حضرت عنوان می کند: چون این زیارتگاه در مسیر اصلی جاده قرار نگرفته  زیاد شناخته شده نیست به همین علت سعی داریم با اجرای برنامه های فرهنگی و تبلیغاتی این امام زاده را به مردم بشناسانیم.
حتی با معرفی و تکمیل و تجهیز این آرامگاه با عظمت می تواند مکانی برای سفرهای تابستانی سایر نقاط غیر از استان کرمان باشد.
ساختمان این امامزاده (ع) دارای 800 متر زیربناست و برای رفاه زائرین دارای زائر سرا نیز می باشد.
ساختمان آجری این بنا از سال 60 شروع به ساخت شد و از سال 75 به بعد به متراژ این ساختمان اضافه شد.
وی عنوان می دارد: در ابتدا برای ساخت و ساز بیشتر امامزاده چون نیاز به هزینه بیشتر بود در بین خادمین و مردم این روستا طرحی را به نام طرح هدی به اجرا گذاشتیم که استقبال چشمگیری شد از جمله اینکه مبلغی حدود 50 الی 60 میلیون تومان جمع آوری گردید.
اشرفی به طرح مودت یکی از طرحهای اجرا شده توسط اداره کل اوقاف اشاره کرد و بیان داشت: این طرح شامل کمک های خودجوش مردمی است از جمله برخی نذر می کنند وبخشی از مصالح ساختمان یا لوله کشی و ... بنای امام زاده را به عهده می گیرند.
وی همچنین به برخی مشکلات موجود در امامزاده روستای گجگین اشاره می کند و می گوید:
ـ به علت خشکسالی های اخیر  قنات های موجود در این روستا خشک شده و آب قابل شرب در دسترس نیست و آبی که داخل لوله کشی روستا هست غیر قابل شرب است، بنابراین آب مورد نیاز زائرین در تانکرها و منابع تامین می شود.
ـ صحن سرا و محوطه آن شنی است و به لطف خداوند برای فرش کردن آن نیاز به مساعدت و کمک های مردمی در این راستا دارد زیرا زائران زمانی که به این امامزاده مشرف می شوند برای استفاده از صحن آن مجبورند که فرش خود را روی سنگ ها پهن کنند که ممکن است باعث رنجش شود، ولی چه خوب است که برای خود باقیات الصالحاتی در نظر بگیریم و برای رضایت پروردگار و خشنودی آقا و همینطور رضایت و خشنودی مردم هر چه زودتر سنگ فرش آن شروع شود.
ـ تک فاز بودن، یکی دیگر از مشکلات این امامزاده به شمار می رود ، چون ساختمان توسعه پیدا کرده می بایست سه فاز شود و در حال حاضر مشکل پرداخت هزینه برای نصب آن وجود دارد.
ـ ندادن تسهیلات و اینکه اداره اوقاف در پاسخ می گوید چون شما توان بازپرداخت را ندارید نمی توانیم وام در اختیار شما قرار دهیم.
عضو هیئت امنای امامزاده ابراهیم (ع) در پایان خاطرنشان کرد: امید آن داریم با اطلاع رسانی شما رسانه ها بتوانیم مساعدت و کمک های مردمی را برای باشکوه تر کردن امامزاده و راحتی و رفاه زائران و رفع مشکلات مردم روستای گجگین جذب نموده و باقیات الصالحاتی برای ذخیره آخرتمان باشد. انشاءالله



مهین نامجو
انتهای پیام/
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب: 439896
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *