۰

زبان تغزلی ویژگی برجسته‌ آثار «نادر ابراهیمی»/ نویسنده‌ای وطن دوست بود

محمدعلی علومی گفت: زبان تغزلی نادر ابراهیمی او را برجسته کرده بود. او حتی در آثار منثور هم از این زبان استفاده می‌کرد که در نامه‌های کوتاه به هسرم جلوه بارز دارد.
زبان تغزلی ویژگی برجسته‌ آثار «نادر ابراهیمی»/ نویسنده‌ای وطن دوست بود
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،،محمدعلی علومی از نویسندگان کشورمان پیرامون «نادر ابراهیمی» اظهار داشت: مردم و علاقه‌مندان با بخشی از فعالیت‌های مرحوم نادر ابراهیمی از آثار کودک و بزرگسال گرفته تا فیلم سازی و سفرنامه باخبر هستند اما آنچه در مجموع می‌توان از آثار او جمع‌بندی کرد اینکه مرحوم ابراهیمی در ادبیات منثور نگاه بسیار تغزلی داشت.
وی جلوه بارز این نگاه را در «چهل نامه کوتاه به همسرم» ابراهیمی دانست و متذکر شد: کتاب «بار دیگر، شهری که دوست می‌داشتم» یکی از نوشته‌های نادر ابراهیمی است که در سال 1345 منتشر شده این کتاب شامل سه فصل، باران رؤیای پاییز، پنج نامه از ساحل چمخاله به ستاره‌آباد و پایان باران رؤیا است که در همان دسته قرار می‌گیرد.
علومی در ادامه با تاکید به اشعاری که به نثر نوشته شده اشاره مجدد کرد و عنوان داشت: از این جهت کسی به مانند نادر ابراهیمی نیست که بتواند چون او بنویسد؛ او آثاری تالیف کرده که همچنان پس از سال‌ها جز آثار خواندنی است.
این نویسنده به بیان اینکه حکمت، فلسفه و عرفان با استفاده از این زبان گویا تر می‌شود، افزود: این از ویژگی‌‌های زبان فارسی است که امکانات بالقوه دارد و می‌تواند کارکرد بسیار داشته باشد. اما از سوی دیگر علاقه ایشان به وطن از جمله خصلت‌های بارز ابراهیمی بود. او در متون کهن به لحاظ زبانی و قدمت عمیق شده و دقت می‌کرد.
به گفته وی، وسعت کارهای ابراهیمی از متون تا فیلم سازی گسترده بود. در بخش بزرگسال رمان «آتش بدون دود» جزء شناخته شده‌ترین‌هاست؛ اثری هفت جلدی که نویسنده در آن پس از اشاره به زیبایی‌های ترکمن‌صحرا در سه جلد اول در چهار جلد بعد به شیوه‌ای داستانی-تاریخی به بیان مبارزات انقلابی معاصر پرداخته است. ادر ابراهیمی برای ساخته و پرداخته کردن آتش بدون دود بیش از سی سال - یعنی نیمی از عمرش- را صرف کرده است. سریالی نیز با همین نام و توسط خود نادر ابراهیمی ساخته شد.
علومی به نگاه مرحوم ابراهیمی به مسایل علمی، محیط زیست و آلودگی هوا هم اشاره کرد و به کتاب سه دیدار پرداخت و گفت: همیشه عنوان شد که این اثر سه جلدی است اما تنها دو جلد از آن منتشر شده است او به چهره‌های مبارز که در مقابل استعمار و به نوعی ضد استعمار بودند توجه داشت؛ امام خمینی(ره) از آن دست شخصیت‌هایی بود که ابراهیمی او را دوست داشت.
وی به داستان رشادت‌های «میر مهنا» قهرمان مردم جنوب ایران، به قلم توانا و زیبای نادر ابراهیمی اشاره کرد و گفت: او فرمانده نیروز دریایی ایران در زمان کریم خان زند بود که داستان وی نوشته شده است. حتی ابراهیمی از مراحل پیش تولید این اثر هم صحبت می‌کرد. او به تمام افراد و اشخاصی که برای ایران کاری انجام داده بودند توجه داشت.
این پژوهشگر در پایان تاکید کرد: رفتار نادر ابراهیمی چه قبل و چه پس از انقلاب مورد مناقشه بود او هم موافق و هم مخالف داشت.
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب: 439398
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *