۰

فرصت‌های معنوی در فضای مجازی/ شتابزدگی آفت فعالان شبکه‌های اجتماعی است

ماه مبارک رمضان در فضای مجازی این فرصت را فراهم می کند که مسلمانان به رفع شبهات دینی خود بپردازند و نیروهای متخصص و متعهد در اشکال مختلف، به صورت پرسش و پاسخ و یا یک طرفه می توانند به رفع شبهات بپردازند و ختم قرآن و انتشار محتوای چند رسانه ای مذهبی نمونه های دیگری از این اقدامات است.
فرصت‌های معنوی در فضای مجازی/ شتابزدگی آفت فعالان شبکه‌های اجتماعی است
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما،به نقل از «بسیج زنان کشور»؛ زهرا باقری: شاید آن روز که فضای مجازی وارد عرصه زندگی شد و جمعی از جوانان به سمت آن جذب شدند، کسی فکر نمی کرد که این فضا می تواند هم عرض فضای حقیقی رشد کند و چنان جایگاهی پیدا کند که فرصت ها و تهدیدات آن مورد بررسی قرار گیرد و کار را به جایی برساند که برخی از فعالیت های حقیقی را به چالش بکشاند، منزوی کند و حتی از بین ببرد.
در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری فضای مجازی نقش بسیار موثر و پر رنگی را ایفاد کرد و همتایی و شاید بتوان گفت، پیشتازی فضای مجازی بر انتشار اخبار و تاثیرگذاری بر افکار بر فضای حقیقی بر کسی پوشیده نماند. این چیرگی، خبر از حضور بیش از پیش فضای مجازی در بین مردم دارد و شاید دیگر مصداق فضای مجازی به آن اصطلاح کارشناسی ای نباشد.
مدت هاست که فضای مجازی جولانگاه غیرمذهبی ها شده است تا بتوانند به راحتی شبهه وارد کنند و اصل روزه داری و مقابله با فرهنگ ایثار و گذشت و مقاومت که از دستاوردهای بدیهی روزه است، زیر سوال رفته و در ذهن جوان‌ها و غیرجوانها اثر بگذارد و امکان انحراف وجود دارد.
اما طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از مدیران و اساتید مؤسّسه‌ی امام صادق(ع)، ماه مبارک رمضان فرصت بسیار مناسبی برای مبلغان دینی محسوب می شود تا بتوانند با حضور در این فضا با حرف ها و شبهه های جدید آشنا بشوند و با آنچه  در ذهن او و در دل او می گذرد آشنا شوند؛ همچنین می توان از این فضا برای رفع شبهه نیز استفاده حداکثری کرد.
فرصت دیگر فضای مجازی برای قشر مذهبی استفاده از ختم های قرآن گروهی است که بر اعمال کار گروهی توصیه های زیادی در اسلام شده است، به طور مثال در احادیث داریم که «هیچ گروهی نیست که در یکی ازخانه های خداوند جمع شوند و قرآن تلاوت و آن را بین خود تدریس کنند، مگراینکه ملائکه آنان را احاطه نموده و بر ایشان آرامش نازل گردد و رحمت (خداوند) آنان را فرا می گیرد و خداوند آنها را در بین کسانی که نزد اوهستند یاد می فرماید».
این فرصت قرائت گروهی در فضای مجازی محیا شده است، همچنین گروه هایی وجود دارند که در آن ها علاوه بر ختم قرآن به ارسال پیام های اخلاقی، مذهبی می پردازند و یا با عکس نوشته و استفاده از ابزار چند رسانه ای فضای معنوی را در شبکه های اجتماعی ایجاد می کنند.
ماه مبارک رمضان، با ویژگی خود سازی در انسان ها این فرصت را به مسلمانان می دهد که در این ماه به رفع شبهات و ابهامات دینی خود بپردازند، این فرصت در فضای مجازی نیز فراهم شده است و نیروهای متعهد و انقلابی در شکل های مختلف، با آشنایی ای که از فضای فکری مخاطبان خود در فضای مجازی دارند به صورت یک طرفه به ایراد شبهه و رفع آن در قالب پست های کوچک می پردازند و یا به صورت پرسش و پاسخ گروه هایی را تشکیل داده اند و در آن جا با حضور متخصصان حوزه به سوالات شرعی و یا اعتقادی خوانندگان پاسخ می دهند.
فعالیت دیگری که در فضای مجازی جزو حرکت های خوب و موثر محسوب می شود، تولید چندرسانه ای است، این چند رسانه ای ها که به شکل کلیپ و فوتوکلیپ از صحبت های بزرگان دینی، تولید پاکست و همچنین طرح های گرافیکی مختلف جو معنوی را در فضای مجازی بیشتر می کنند.
با این اقدامات و صدالبته گسترش آن ها در چندسال اخیر از سوی افراد مذهبی در فضای مجازی می توان گفت که این فضای به سمت غلبه  نیروهای مذهبی خواهد رفت اما چند نکته را نباید از نظر دور داشت، فعالیت در فضای مجازی آسیب هایی را در بر دارد که گاهی دامنگیر فعالین مذهبی نیز می شود، از جمله مهمترین آن ها القاء این تفکر است که هرچه از شبکه های اجتماعی دریافت می شود صحیح است و بدون مقایسه و تطبیق با واقعیت و تحقیق در خصوص موضوع به انتشار آن می پردازند.
ایراد دیگر این فضا شتابزدگی است که گاهی باعث می شود مصداق گل به خودی اتفاق بیفتد، یعنی گاهی تفکر اشتباهی که ضد دین دارد و به صورت شبهه ایجاد می کند، مذهبی ها برای آگاهی دیگران از این شبهه، آن محتوا را منتشر می کنند غافل از اینکه این انتشار گاهی باعث می شود که آن موضوع بیشتر منتشر شود و کسانی که از این شبهه آگاه نبودند نیز بدون دریافت پاسخی در رفع شبهه آن ایراد را در ذهن خود نگه دارند، بنابراین باید کسانی که در این جنگ نرم به عنوان افسر وارد عمل می شوند به این ترفندها آگاه باشند و با سلاح سواد رسانه ای بتواند موفق عمل کند.
انتهای پیام/
يکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب: 439093
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *