۰

برای استمرار طرح تحول سلامت آینده نگری نشده است/ عجله و شتاب در اجرای طرح/ بیمارستان‌ها به سمت کمبودهای مالی پیش می‌روند

رئیس کمیته سلامت ستاد روحانی با اشاره به اینکه در اجرای طرح تحول عجله و شتاب زیادی بوده است، گفت: آینده‌نگری‌های لازم برای تحقق این طرح طی سال‌های متمادی در نظر گرفته نشده است.
برای استمرار طرح تحول سلامت آینده نگری نشده است/ عجله و شتاب در اجرای طرح/ بیمارستان‌ها به سمت کمبودهای مالی پیش می‌روند
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما،سیدرضا رئیس کرمی که اکنون رئیس کمیته سلامت ستاد روحانی است و در جلسات و مناظرات مختلف در ایام انتخابات ریاست جمهوری در جهت حمایت از طرح تحول سلامت گام برداشته است خود منتقد طرح بوده و به گفته وی آینده‌نگری‌های لازم برای تحقق این طرح طی سال‌های متمادی در نظر گرفته نشده است همچنین اجرای این طرح با عجله و شتاب بوده است.
سیدرضا رئیس کرمی، اسفندماه سال گذشته در جلسه هم‌اندیشی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه تهران که در ارتباط با موضوع طرح تحول برگزار شد، اظهار داشت: قبل از سال 92 برای انجام کارهای کوچک تشخیصی و درمانی در بیمارستان‌ها دغدغه مالی داشتیم و این مسئله برای مردم نیز مشکل بود. از طرفی ارزش دفترچه‌های بیمه نیز کاهش یافته و مردم برای تهیه دارو به انجام انواع آزمایش به بیرون بیمارستان ارجاع داده می‌شدند.
وی با اشاره به اینکه انتقاد ما از طرح تحول از باب کتمان طرح نیست، افزود: نگران ادامه طرح تحول هستیم چرا که مشاهده می‌کنیم برخی از داروها کم‌کم از اینکه تحت پوشش طرح بوده در حال خارج است و بیمارستان‌ها به سمت کمبودهای مالی پیش می‌روند.
*ایرادات اساسی طرح تحول
معاون سابق بهداشت درمان و توانبخشی هلال‌احمر تصریح کرد: ایراد اساسی که به طرح تحول وارد است در واقع عجله و شتاب در اجرای آن بوده که باید مدنظر قرار گیرد البته ما منکر نداشتن مطالعه دوستان در این طرح نیستیم چرا که کارشناسان آن را مطالعه کرده‌اند.
رئیس کرمی افزود: اجرا کنندگان طرح تحول می‌خواستند همه معضلات را سریع حل کنند و این مسئله سبب بروز عجله شد و آینده‌نگری چندانی مورد توجه قرار نگرفت.
وی گفت: دولت‌های مختلف با درآمدهای متفاوت نفتی فعالیت کرده‌اند و دوستان در اجرای طرح تحول منابع را به صورت پایدار در نظر نگرفته‌اند و شاید اگر با حوصله بیشتری این طرح را اجرا می‌کردند منابع تحت شعاع قرار نمی‌گرفت.
این منتقد طرح تحول سلامت عنوان کرد: با اجرای طرح تحول هرچند که در زمینه ارائه خدمات کار شده و در مناطق مختلف عدالت در بهداشت و درمان افزایش یافته است  ولی در پرداخت‌ها با کادر درمانی با مشکل مواجه شده‌ایم و تفاوت بین رشته‌های مختلف وجود دارد و اختلاف درآمدی در گروه‌های مختلف پزشکی احساس می‌شود.
رئیس کرمی یادآور شد: بسیاری از آموزش‌ها به ویژه در دوره رزیدنتی تحت شعاع طرح تحول قرار گرفته و پذیرش در رشته‌های مختلف بدون توجه به ظرفیت رشته‌های آموزشی است.
رئیس کمیته سلامت ستاد روحانی تصریح کرد: در اجرای طرح تحول به قوانین بالادستی به ویژه برنامه پنجم به خوبی توجه نشده است.
به گفته وی، باید در اجرای طرح تحول بخش‌های خصوصی و غیر دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز همچون هلال‌احمر ظرفیت‌شان در حوزه سلامت مشخص می‌شد تا اجرای این طرح با نتایج بیشتری همراه باشد.
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب: 438641
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *