۰

لزوم حمایت و هدایت فعالان صنایع دستی در سیستان و بلوچستان

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بر حمایت و هدایت فعالان صنایع دستی در این استان تاکید کرد و گفت: باید تلاش کرد زمینه برای صادرات صنایع دستی فراهم شود.
لزوم حمایت و هدایت فعالان صنایع دستی در سیستان و بلوچستان
به گزارش سرویس سيستان و بلوچستان تفتان ما،بهروز عیسی‌زهی امروز   در زاهدان اظهار کرد: در سال‌های اخیر رشته‌ای نوظهور به وجود آمده که با ساقه‌های نخل خرما، میز و صندلی، پرده، اشیای تزئینی ساخته می‌شود، حدود 15 یا 20 سال از این صنعت بیشتر نمی‌گذرد و اغلب در منطقه سراوان انجام میشود و ما تلاش می‌کنیم تا هم کیفیت این تولیدات را بالا ببریم و هم تعداد بیشتری از لحاظ تنوع و کاربری تولید شود.
معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: باید نام خاصی متناسب با فرهنگ مردم منطقه و نوع ماده اولیه که در این محصول به کار می‌رود روی این محصول گذاشته شود.
این مسئول ادامه داد: در گذشته که سازمانی به نام سازمان صنایع دستی وجود داشت و مستقل و موفق‌تر عمل می‌کرد در بحث صادرات صنایع دستی به ویژه در سوزن دوزی صادرات بیشتری انجام می‌شد و اکنون با توجه به این که این صنعت به بخش خصوصی واگذار شده، صادرات گذشته را نداریم و اکنون نیاز به زمان، حمایت و هدایت این فعالان صنایع دستی است که بتوانند نقش سازمان صنایع دستی را ایفا کنند.
وی گفت: گام‌هایی را در این زمینه در سال گذشته برداشته‌ایم و در دو نمایشگاه بین‌اللملی شرکت کردیم که یکی نمایشگاه شن زن چین و دیگری نمایشگاه عمان بود که در آذرماه سال گذشته برگزار شد و صنعتگران ما حضور فعال و موفقی در این نمایشگاه‌ها داشتند.
عیسی زهی عنوان کرد: از ابتدای سال تا‌کنون حضور نسبتا خوبی در دو نمایشگاه هلند و فلورانس ایتالیا داشتیم که با هدف سنجش نیاز بازار را بسنجیم و ببینیم ایا طالب محصولات ما هستند یا خیر و گام بعدی ما این است که متعاقب با پسند بازار و سلیقه بازارهای هدف نوع تولیدات خود را به سمت و سوی این بازار ها هدایت کنیم.
معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: در حال حاضر صادرات ما به صورت دستی، چمدانی و یا سفارشی انجام می شود و سال گذشته حدود یک میلیون و 350 هزار دلار صادرات داشتیم و در سال 94 حدود 700 هزار دلار صادرات داشتیم و بیشترین محصولات صادر شده ما سوزن دوزی و پوشاک سنتی بوده است.
این مسئول یادآور شد: سه حوزه در  بحث صنایع دستی داریم که درحوزه آموزش و توسعه و ترویج تا پایان سال برنامه‌هایی را خواهیم داشت و عمده‌ترین آن آموزش شاغلان صنایع دستی است که هفته آینده کلاس آموزش شاغلان تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی را در زابل برگزار خواهیم کرد.
وی گفت: در بحث آموزش‌های کوتاه مدت با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای و کمیته امداد کلاس‌ها را با همان روال گذشته با قوت و قدرت گذشته برگزار خواهیم کرد.
عیسی زهی افزود: در بحث حمایت از تولید و بازرگانی در صورت تامین اعتبار مثل سال گذشته طرح شناسایی صنعتگران فاقد مجوز را داریم که امسال هم این طرح را ادامه خواهیم داد و در چند شهرستان دیگر استان این طرح را ادامه و صنعتگران دیگری را که شناسایی نشده اند و شناسایی و مجوزهای لازم را برای آنها صادر می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در بحث بازرگانی هم حضور و مشارکت در نمایشگاه های سراسری صنایع دستی را در استانهای دیگر داشتیم و امسال نیز برگزاری هشتمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی را در سال 96 برگزار در سیستان و بلوچستان براگزار خواهیم کرد.
انتهای پیام/
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب: 438502
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *