۰
گزارش تفتان ما از ماما فرشته مهربانی؛

"ماما" همسایه دیوار به دیوار قلب مادر و کودک/ نبود امنیت شغلی و حقوق مناسب مهمترين دغدغه ماماها

ماماها نقش بسيار مهمي در مراقبت از مادران و كودكان دارند و حافظ جان آن ها و داراي وظيفه اي خطير و حساس هستند و اين قشر از جامعه همانند فرشته‌ای مهربان تمام 9 ماه انتظار را همراه مادر است.
"ماما" همسایه دیوار به دیوار قلب مادر و کودک/ نبود امنیت شغلی و حقوق مناسب مهمترين دغدغه ماماها
به گزارش تفتان ما، زنان مهمترين عضو اصلي يك خانواده و محور سلامت هستند و مرگ، مير و ناتواني زنان همه ابعاد زندگي خانواده را تحت تاثيرقرار مي دهند و اهميت و ارزش نقش مادران در خانواده بر هيچ شخصي پوشيده نيست.
 
در این عالم بزرگ با دنیایی از اتفاقات جالب و زیبا یک حکایت قشنگ، یک حس ناب وجود دارد و تولد یک کودک، آغاز عشقی وصف ناپذیر که باهیچ فرآیندی قابل قیاس نیست.
 
لحظه ای که صاحب بزرگترین خوشبختی جهان می شوید!! آیا تا حالا فکر کرده اید زمانی که به این خوشبختی دست پیدا می کنید چه کسی کنار مادر و کودک شما با حضور گرم و پر مهرش مانند یک فرشته قوت قلب و آرامش بخش است؟ ماما شخصی است که با عشق، علاقه، صبر و حوصله ی بسیار در شرایط سخت زایمان، مراقب و همراه مادر و کودک است و از لحاظ عاطفی مادر را حمایت می کند.
 
علي اي حال مامایی شغلی است طاقت فرسا و سراسر استرس اما متاسفانه گاهی برداشت می شود فقط مربوط به دوران بارداری و زایمان است اما اینگونه نیست و یک زن در تمام زندگی خود برای افزایش سلامتی خویش می تواند از ماما کمک بگیرد با توجه به نقش کلیدی زن درخانه وخانواده سلامت روحی وجسمی یک زن با اهمیت است و از این لحاظ شغل مامایی کمتر از شغل پزشکی و روان پزشکی نیست.
 

 
ماما نير نقش بسيار مهم و تاثيرگذاري در يكي از مهمترين مراحل زندگي مادران دارند و مراقبت ماما در دوران بارداري از بانوان باردار از مهمترين وظايف اين قشر از جامعه است كه شروع اين مراقبت ها از دوران قبل از حاملگي آغاز شده و تا بعد از زايمان نيز ادامه دارد.
 
علي اي حال پشتكار، علاقه، صبر، خستگي ناپذيري، محيط كاري استرس زا و تحمل شيفت هاي طولاني از شرايط حساس كاري يك ماما براي انتخاب اين حرفه است تا او را براي قبول مسئوليت جان دو نفر آماده مي كند و اين حرفه داراي اصالتي خاص، مقرون به صرفه و خدماتي موثر است و ماما با هدايت روند زايمان، حاملگي و تولد بعنوان روندي كاملاً طبيعي در عين حال ارزيباي موارد خطر و تشخصي مشكلات را نيز به عهده دارد.

 
در واقع مامايي هنري كه علم و دانش را به خدمت مي گيرد تا عشق و محبت را در معركه تجليلگاه پروردگار متعال به نمايش بگذارد و معجزه راز آفرينش را تداعي مي كند.
 
در زمان هاي قديم به ماما قابله مي گفتند و به رعایت نکات بهداشتی کمتر توجه می‌شد و جان مادر و فرزند بیشتر در معرض خطر بود اما در عصركنوني ماما با انجام مراقبت هاي قبل و بعد زايمان امكان مرگ و مير را كاهش داده است.
 

 
اولین آموزشگاه مامایی درایران به نام مدرسه قابلگی در سال1298 با10 شاگرد تاسیس شد و پس از10سال آموزشگاه عالی مامایی در سال 1308 با اعطای مدرک معادل لیسانس آغاز به کار كرد.
 
سیده حميده فاضلي مامای نمونه شهرستان خاش كه با بدترین شرایط کار خود را آغاز کرده و اکنون با ده سال و نيم سابقه مشغول خدمت است.
 
* علت انتخاب رشته مامايي عشق و علاقه به مادراي باردار و حس همدوستي بود
وي در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه علت انتخاب رشته مامايي در دانشگاه را عشق و علاقه به مادراي باردار و حس همدوستي دانست و اظهار كرد: به صورت ناپيوسته كارشناسي مامايي را از دانشگاه گرفتم.
 
فاضلي خطاب به همه دانشجوياني كه مي خواهند رشته مامايي را در دانشگاه بخوانند، گفت: دانشجويان اين رشته كه دلسوزانه علاقه مند به آموزش مادران از دوران پيش از بارداري، بارداري و پس از زايمان را دارند و تمايل به كمك به مادران زائو را در زايمان دارند مي توانند به راحتي و با ميل باطني و علاقه اين رشته را انتخاب و تحصيل كنند..
 
وي بيان كرد: به دليل عوارض زايمان هاي تسريع شده طبيعي توسط داروها و ساير مداخلات مامايي از جمله پاره كردن كيسه آب، اپي زياتومي و غيره و نيز عدم انجام زايمان فيزيولوژيك در زايشگاه ها به دليل نداشتن فضا، نيرو و امكانات مناسب و تغيير سبك زندگي زنان و بي تحركي، كافي نبودن نيرو در زايشگاه ها سبب فشار و افزايش كاري زياد بر ماما و كاهش بازده كاري مفيد و خستگي و پرخاشگري ماماها و ترس و اضطراب مادران و متاسفانه تمايل به زايمان سزارين در آن ها شده است.
 
 

 
 
* درصد زايمان الكتيو سزارين در شهرستان خاش بسيار كاهش پيدا كرده است
اين ماما با بيان اينكه درصد زايمان الكتيو سزارين در شهرستان خاش بسيار كاهش پيدا كرده است، گفت: بيشتر موارد سزارين به دستور پزشك متخصص انجام شده اما عوارض زايماني و فشار رواني وارده به مادران زائو نيز زياد است زيرا محيط زايشگاه بسيار استرس آور و زايمان فيزيولوژيك و بدون مداخله در حال حاضر اجرا نمي شود.
 
وي خاطرنشان كرد: وظيفه ماماها بسيار خطير و حساس است و نقش بسيار مهمي را در حفظ و نگهداري از جان مادر و فرزند دارند كه در حقيقت باروری، زاد و ولد سالم مشروط به وجود ماماهای متخصص، دلسوز و توانا است.
 
فاضلي افزود: مادر و نوزاد با داشتن محدوديت هاي مصرف دارو، جراحي، ناتواني جسمي و ساير مسائل تولد در معرض آسيب هستند كه مراقبت ماماها مي تواند اطمينان بيشتري را در اين جهت به حفظ سلالمتي آن ها بدهد.
 

 
* مشكلات و دغدغه هاي ماما سبب كاهش بازدهي آن ها شده است
وي گفت: ماماها با معیارهای روحی و روانی مراجعه‌کنندگان خود آشنایی دارند و وجود مشکلات و دغدغه‌های فراوان شاغلین این رشته، موجب کاهش بازدهی کار آنها می‌شود.
 
فاضلي تصريح كرد: زايمان فيزيولوژيكي كه حريم خصوصي بيمار حفظ شود، مادر توسط همراهي آموزش ديده در كلاس آمادگي براي زايمان ساپورت مي شود و ماساژ و ريلكسيشن ها و موسيقي درماني و رايحه تراپي را داشته باشد و در تمام روند زايمانش با ماما همكاري كند خاطره بسيار خوش و خوبي را در ذهن ماما باقي مي گذراند.
 
 

 
فاضلي با اشاره به بهترين خاطره در دوران خدمت بعنوان ماما، اظهار كرد: زايمان سه قلوها در تسهيلات زايماني روستاي چانف شهرستان نيكشهر داشتم كه مادر سونوگرافي نداده بود و شكم خيلي بزرگي نيز نداشت و نخستين بار بود كه زايمان چند قلو مي گرفتم سه تا پسر كوچك مو فرفري بود هر سه تا راحت به دنيا آمدند اما به خاطر نارس بودن به ايرانشهر اعزام شدند كه بعد از چندسال كه به همون روستا مسافرت كردم سه قلوها هفت ساله و كيف به پشت عازم مدرسه بودند كه با ديدنشان بسيار خوشحال شدم و اين يكي از بهترين خاطره هاي دوران خدمت من بود.
 
انتهاي پيام/
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب: 438303
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *