۰

مادر، واسطه ای برای خلقت / ترس؛ مهم ترین معظل زایمان طبیعی

هما یزدی زاده، مامایی با بیش از سی سال سابقه کار در استان خراسان شمالی که تا به امروز در عرصه ی کاری خود موفقیت های زیادی را کسب کرده است که در ادامه تقدیم تان می شود:
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از ساجده، هما یزدی زاده، متولد 1342 دارای مدرک تحصیلی کارشناس مامایی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد است، از سن 18 سالگی وارد دانشگاه شد و کار را به صورت رسمی از سن 20 سالگی در بیمارستان بنت الهدی بجنورد آغاز کرد.
شغل مامایی را زمانی انتخاب کردم، که فقط 12 سال سن داشتم زمانی که یکی از همسایگانمان که درد شدید زایمان را می کشید ولی چون در بیمارستان بجنورد هیچ دکتر خانمی نبود، از رفتن به بیمارستان خودداری می کرد، در همان زمان تصمیم گرفتم تا رشته پزشک مخصوص زنان یا مامایی را انتخاب کنمو اولین قدم در انتخاب شغل آینده ام را برداشتم.
 

 
بعد از اتمام دوران تحصیلات طرحم را در بیمارستان بنت الهدی بجنورد شروع کردم چون در دوران دانشجوییم در زمان تعطیلات تابستان با توجه به کمبود نیرویی که در بیمارستان بود و من علاقه شدیدی به کارم داشتم در بیمارستان بنت الهدی حتی گهگاه به صورت شیفت شب کار هم در بیمارستان می ماندم، به این دلیل در روزهای اولیه کارم هیچ استرسی نداشتم و با اعتماد به نفس کامل کار را انجام می دادم.
اولین زایمانی که انجام دادم خانمی بود که چهار فرزند دختر داشت و پنجمین فرزندش هم دختربود، که شدیدا ناراحت بود که باید جواب خانواده ام را چه بدهم. برای من شدیدا ناراحت کننده بود که مگر تولد یک دختر یا پسر چقدر متفاوت است.
در زمان تولد همیشه احساس اعجاز دارم.
 

 
بیشتر از سی سال است که مشغول به کار هستم، تعداد تولدهایی که خودم انجام داده ام خیلی زیاد است و آماری ندارم فقط روزهای اولیه کارم که حدود دو ماه آمار گرفتم در ماه حدود 50 تا 60 زایمان داشتم.
کارم از سن بیست سالگی آغاز شد ولی با علاقه ای که به کار داشتم روزبروز توانستم موفق تر باشم و هم چنین در یکی از مطب های خصوصی که کار می کردم توانسته بودم جایگاه خوبی پیدا کنم و اعتماد مردم را جلب کنم.
یکی از خاطرات تلخ من زمانی اتفاق افتاد که مادری صاحب 6 فرزند دختر بود، مادر از روستاهای دوردست زمانی به شهر رسید که وضعیت مناسبی نداشت، بعد از تولد کودک، کودک مرده به دنیا آمد در حالی که کودک پسر بود و این ناراحت کننده ترین خاطره من بود.
و از خاطرات شیرینم زمانی بود که به همراه یکی از دوستانم که معلم بود، به روستای امارت بالاتر از روستای دشت رفتیم که یکی از آشناهای ما هم در آنجا زندگی می کرد، من در حالی به این سفر رفته بودم که هیچ گونه ابزار کاری را به همراه نبرده بودم زمانی که وارد روستا شدیم صداهایی می آمد که می گفت آمد آمد ما هم با خود گفتیم یعنی چه، به هر حال به منزل فامیلمان رسیدیم و با تعداد زیادی از بانوان روستا مواجه شدیم که منتظر بودند تا من به آنجا برسم و تا بتوانند مشکلاتشان را با من در میان بگذارند، تازه آن زمان متوجه آن سروصداها شده بودم.
 

 
به همین دلیل از نزدیک ترین مرکز بهداشت وسایل اولیه مورد نیاز معاینه را فراهم کردم و کارم را آغاز کردم، این خاطره شیرینی بود که با دست خالی و نیت خالصانه می توان مفید بود.
یکی دیگر از خاطراتی که تلخ شروع شد و شیرین به پایان رسید در روزهای جنگ تحمیلی دفاع مقدس نبود دکتر متخصص زنان از معضلات شهر بود، از روستاهای اطراف مادری را که تازه زایمان کرده بود، در حالی که شرایط وخیمی داشت به بیمارستان آوردند، خون زیادی از دست داده بود و نیاز به خون O+ داشت ولی با پیگیری های فراوان خون مورد نظر پیدا نشد، مادر هم سن و سال های خود من بود و دیدن او مرا عذاب می داد و من خودم خون O+ را داشتم سریعا برای اهدای خون داوطلب شدم و این گونه زندگی مادر نجات پیدا کرد و سختی آن روز با شیرینی سلامت مادر تمام شد.
هما یزدی زاده از تصمیم اش برای تاسیس مرکز مامایی گفت: در سال های اولیه کارم مرکز بهورزی را تاسیس کردم و مدتی را به عنوان ماما روستا و بعد به عنوان مربی بالینی در دانشگاه علوم پزشکی مشغول به کار شدم، در این مدت با ارتباط های فراوانی که از طرف بیماران داشتم، به من پیشنهاد تاسیس چینی مرکزی را دادند و این ها همه زمینه ساز تاسیس مرکز مامایی بود.
 

 
که در این مرکز، مشاوره، آموزش مادران، مامای همراه و خصوصی را ارائه می دهیم، این مرکز در سال 91 اقدام و در سال 93 تاسیس شد، نام آن همای رحمت برگرفته از ارادتی است که به امام علی دارم.
هما یزدی زاده گفت: کتاب خانواده امام خمینی را مطالعه می کردم، در بخش های زیادی از آن تاکید به این داشت که ملسمان باید فرزندان زیاد و سالم داشته باشند و در ادامه تاکیدات رهبری در رابطه با افزایش تعداد فرزندان و افزایش زایمان های طبیعی را سرلوحه کارم گذاشتم و این ها همه باعث شد تا در سال 93 کارآفرین برتر کشوری از نظر بالابودن تعداد زایمان های طبیعی در استان، را از آن خود کنیم.
هم اکنون مرکز دارای سه ماما، سه رواشناس که شامل دو خانم و یک آقا است که آقا در صورت نیاز با همسر مادران مشاوره می دهد، کارشناس تغذیه، مشاوره بانک خون و خدمه افراد مشغول به کار در مرکز هستند.
از کلیه مادرانی که از طریق مرکز ما آموزش های دوران بارداری را گذرانده اند تنها یک درصد زایمان سزارین و 99% طبیعی و آن یک درصد هم به خاطر مشکلی که برای مادر یا نوزاد پیش می آمده است، مجبور به زایمان سزارین شده است.
 

 
در انتها از او خواستیم تا تعریفی که از مادر، نوزاد و زایمان دارد بگوید:
مادر: خداوند اینقدر برای مادر ارزش قائل است که خلقت را به او سپرده است.
نوزاد: مرحله ی زندگی محدود به زندگی پر مشغله.
زایمان: یک پروسه طبیعی است و بزگترین مشکل هر مادر ترس است که با آموزش درستی که ببیند برطرف می شود و می تواند همیشه زایمان را بعنوان شیرین ترین خاطرات داشته باشد.
انتهای خبر/
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب: 432395
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *