۰
هپکو اراک هر روز بی رمق تر می شود

عبور بولدوزر بی تدبیری از میانسالگی یک پدیده صنعتی

پدیده صنعت اراک و ایران که از سال ۵۲ تحولی را در صنعت ایجاد کرد، این روزها در ۴۲ سالگی خود، هر روز بی رمق تر می شود و چرخ زندگی کارگرانش نیز همچون خود کارخانه، از حرکت باز ایستاده است؛ اینجا هپکو اراک بود!
عبور بولدوزر بی تدبیری از میانسالگی یک پدیده صنعتی
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما، شرکت هپکو اراک در سال ۵۳ با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با هدف تولید ماشین آلات راهسازی تاسیس و یک سال بعد تحت لیسانس شرکتهای اینتر نشنال هاروستر آمریکا، پوکلین و لوکومو فرانسه، ساکایی ژاپن و دایناپاک سوئد تولید ماشین آلات راهسازی را آغاز کرد.


    بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران شرکت هپکو تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ایدرو قرار گرفت و از سال ۶۳ طرح توسعه هپکو مطرح و پس از ۶ سال این طرح تحت لیسانس شرکت های لیبهر آلمان و ولوی سوئد ، تولید انواع لودر ، بیل مکانیکی ، بلدوزر وچندین نوع غلطک را آغاز کرد.
در سال ۶۹ با بهره برداری از سالن ساخت قطعات به وسعت ۶۰ هزار متر مدرن ترین ماشین آلات تولیدی در بخشهای عملیات اولیه، جوشکاری سبک وسنگین ، ماشینکاری سبک و سنگین و رنگ قطعات در فضای جدید، نصب و راه اندازی شد و یکی از پیشرفته ترین سیستم های نرم افزاری مهندسی محصول، برنامه ریزی، تولید و خدمات پس از فروش، هرمنتقل و در هپکو راه اندازی شد.
در سال ۷۴ با هدف گذاری جهت توسعه محصول، بازار و منابع انسانی فاز طراحی و تولید محصولات گریدر ، بیل و غلطک آغاز و در فاز اول طرح توسعه ، تولید ۱۷۰۰ و در فاز دوم ۳۰۰۰ دستگاه انواع ماشین آلات راهسازی هدف گذاری شد.
شرکت هپکو از سال ۷۵ و بر اساس سیستمهای توسعه کسب و کار اقدام به مشارکت فعال و حضور در پروژه های ملی کرد و فعالیتهای گسترده ای را در حوزه های تولید تجهیزات انرژی نیروگاهی، نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد،کرین های سنگین و سایر پروژه های صنعتی آغاز کرد و از سال ۸۲ در بورس پذیرفته شد .
شرکت هپکو در سال ۸۴ بر اساس سیاستهای توسعه کسب و کار و تکمیل زنجیره محصولات، به حوزه تولید ماشین آلات کشاورزی و معدنی وارد شد.
مشکلات هپکو از کجا آغاز شد
در پی اجرای سیاستهای اصل ۴۴  شرکت هپکو در سال ۸۵ به  بخش خصوصی واگذار شد و در طول سالهای فعالیت ، علاوه بر تحکیم روابط با شرکای خود جهت انتقال تکنولوژی و تامین محصولات و قطعات،  نسبت به توسعه روابط با تامین کنندگان معتبر جهانی در کلیه زمینه ها اقدام کرد.
مدیریت شرکت از سال ۸۷ به منظور توسعه کسب و کار اقدام به ایجاد شرکتهای مستقل کرد بطوریکه در حال حاضر ۱۱ شرکت تحت مالکیت هپکو تاسیس شده و فعال هستند.
بعد از واگذاری نادرست شرکت به بخش خصوصی،سوء مدیریت و ایجاد شرکت های مستقل از این شرکت که سوددهی لازم را نداشتند، مشکلات شرکت هپکو آغاز و در سه سال اخیر مشکلات به اوج خود رسیده است به طوری که کارگران شرکت در این مدت چندین بار تجمع کرده اند.البته می توان اوج اعتصایات کارگری شرکت هپکو را در اسفندماه ۹۴ عنوان کرد.
در اعتراض به ۶ ماه حقوق عقب افتاده!
لودر واردات دولت تدبیر،کارگران هپکو را له کرد/سریال دنباله دار تجمعات کارگری مقابل استانداری مرکزی+تصاویر
سه شنبه ۱۱ اسفندماه شاهد تجمع کارگران شرکت هپکو اراک در مقابل استانداری بودیم و این درحالی بود که در روزهای اخیر شاهد تجمع کارگران کمباین سازی، آونگان و واگن پارس اراک بودیم .
IMG_9469
یکی از تجمع کنندگان در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب، گفت: کارگران و پرسنل شرکت هپکو مدت شش ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده اند.
وی با اشاره به اینکه حقوق کارگران این شرکت پایین است ادامه داد: باید افزایش حقوق طبقه کارگر این شرکت همانند افزایش حقوق مدیران ارشد شرکت و متناسب با شرکت های منطقه و کلانشهری افزایش داشته باشد.
IMG_9470
کارگر دیگری هم گفت:در حالی که باید عیدی کارگران در بهمن ماه پرداخت می شد اما علاوه بر اینکه عیدی نگرفته ایم ۶ ماه حقوق معوق خود را نیز طلب داریم.
وی با اشاره به اینکه شب عید نزدیک است گفت:با میزان حقوق کارگران در صورتی که هر ماه به صورت کامل حقوق بگیریم باز هم خرج و مخارجمان جور در نمی آید،الان با این وضعیت چه طور جواب مخارج خانواده و خرید شب عید را بدهیم.
کارگران تجمع کننده خواستار برقراری عدالت در حقوق و مزایای کارگری نسبت به مدیران و روسا، حذف شرکتهای تامین نیرو و عدم جذب نیروهای بازنشسته در قالب مشاور و پیمانکار شدند.
در اعتراض مجدد به ۶ ماه حقوق عقب افتاده!
سکوت دوباره دولت پاسخ فریاد کارگران هپکو/کسی گوش شنوایی برای درد کارگر ندارد+عکس
در حالی که قرار بود بعد از اعتراض کارگران معوقات آنها واریز شود اما بی توجهی مسئولان به مشکلات مالی و معیشتی کارگران و ۱۴۰۰  نفر اعضای خانواده شان بار دیگر صدای کارگران را در آورد.
محمود نعمتی مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری مرکزی روز سه شنبه ۱۱ اسفند در گفتگو با خبرنگار دیارآفتاب در خصوص مشکلات شرکت هپکو اراک گفت: با هماهنگی که با مدیران شرکت هپکو صورت گرفته است قرار شده تا پایان روز پنج شنبه ۱۳ اسفند یک ماه از حقوق کارگران این شرکت پرداخت شود.
اعتراض کارگران هپکو به عدم تعهد مسئولان شرکت به وعده هایشان/ شنبه ۱۵ اسفند
photo_2016-03-05_12-22-23 photo_2016-03-05_12-22-33
اما بعد...
تنها بخشی از حقوق یک ماه کارگران واریز شده است
در پیگیری که در خصوص این وعده داشتیم متوجه شدیم که بخشی از حقوق یک ماه کارگران به حسابشان واریز شده است و این موضوع باعث شده است تا کارگران هپکو  شنبه ۱۵ اسفندماه دست از کار برداشته و با حضور در محوطه شرکت بار دیگر اعتراض خود را به گوش مسئولان برساند.
نعمتی اظهار کرد: در جلسه ای با حضور سهامداران این شرکت با حضور استاندار مرکزی مشکلات این شرکت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
بر اساس شواهد این جلسه که قرار بود شنبه ۱۵ اسفند برگزار شود هنوز برگزار نشده و به فردا موکول شده است.
  پس از این اعتراضها با هماهنگی که با مدیران شرکت هپکو صورت گرفته بود قرار شد تا پایان روز پنج شنبه ۱۳ اسفند یک ماه از حقوق کارگران این شرکت پرداخت شود که نهایتا شنبه تنها بخشی از حقوق یک ماه کارگران واریز شد و جلسه شورای تامین برای ارائه راهکارهایی جهت حل مشکلات شرکت هپکو که قرار بود روز شنبه برگزار شود با تاخیر و بدون خروجی مناسب روز دوشنبه برگزار شد.
انتظار دنباله دار برای دریافت ۶ ماه حقوق عقب افتاده
فریاد بی صدای کارگران و گوش کر دولت تدبیر/وعده هایی که برای کارگران نان نمی شود/کارگران هپکو در انتظار خورشید تابان رییس جمهور+تصاویر
۱۸ اسفند ۹۴ محمود نعمتی مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری مرکزی روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب؛ در خصوص پیگیری پرداخت حقوق کارگران شرکت هپکو اراک گفت: با پیگیری های صورت گرفته مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بابت پرداخت حقوق یک ماه کار گران اختصاص یافته است و به کارگران پرداخت شده است.
نعمتی اظهار کرد: برای پیگیری بیشتر حقوق کارگران شرکت هپکو جلسه شورای تامین استان با حضور مدیران شرکت و مدیران دستگاه های اجرایی استان روز گذشته برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه جلسه شورای تامین استان در خصوص مشکلات کارگران هپکو خروجی نداشت ادامه داد: البته جلسات همچنان ادامه دارد تا بتوانیم به خروجی مناسبی در این خصوص برسیم.
 مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری مرکزی با تاکید بر اینکه باید حقوق کارگران پرداخت شود، بیان کرد: البته قول هایی داده شده است تا یک ماه دیگر حقوق کارگران پرداخت شود.
نعمتی ادامه داد: البته منتظر هستیم تا ببینم علی اصغر عطاران سهامدار شرکت باقی می ماند و یا شخص دیگری اقدام به خرید سهم شرکت می کند.
لطیفی رئیس شورای کارگری شرکت هپکو اراک در گفتگو با دیار آفتاب؛ گفت: قرار شده بوده یک ماه از حقوق کارگران و به همراه عیدی کارگران پرداخت شود که هنوز پرداخت نشده است.
لطیفی با اشاره به اینکه سهامدار شرکت در حال تغییر است اظهار کرد: مهمترین مشکل این است که وضعیت سهامدار شرکت مشخص نیست و نمی دانیم که واقعا تغییر کرده است یا نه.
وی ادامه داد: استانداری مرکزی به عنوان نماینده دولت تنها می تواند مبلغ علی الحسابی که سازمان شهرداری های وزارت کشور برای خرید محصولات شرکت قرار بوده واریز کند تا هپکو بتواند خریدهای خارجی را برای دستگاه های سازمان شهرداری ها انجام دهد بپردازد و شرکت نیز این هزینه را به علاوه مبلغی که برای خرید خارجی در نظر گرفته بود را به عنوان بخشی از حقوق کرگران پرداخت کند.
رئیس شورای کارگری شرکت هپکو اراک با اشاره به اینکه تنها راه نجات شرکت هپکو یرداخت علی الحساب سازمان شهرداری های وزارت کشور است افزود: قرار بود که سازمان شهرداری های وزارت کشور مبلغ ۱۵ میلیارد تومان علی الحساب پرداخت کند تا شرکت هپکو خرید های خارجی را انجام دهد که هنوز محقق نشده است.
لطیفی با بیان اینکه کارگران شرکت هپکو حداقل حقوق کارگری را دریافت می کنند خاطرنشان کرد: مبلغی که کارگران هپکو دریافت می کنند ۶۰ درصد حقوق شرکت های همجوار هپکو است.
شکوفایی اقتصادی ایران با تکیه بر توان و تولید داخلی رقم می خورد
درحالی که امید صنایع کشور به دوران پسابرجام بود اما سیاست گذاری های غلط و ناکارآمدی برجام در شکوفایی اقتصاد کشور خصوصا در بخش صنعت این روزها سایه سنگین رکود و تعطیلی را بر سر تولید کنندگان این عرصه انداخته است.
و در حالی که رئیس جمهور کشورمان اصرار دارند که برجام مانند آفتاب تابان است و مردم به خوبی آن را لمس می کنند باید در پاسخ ایشان گفت:این آفتاب تابان کجا می تابد که کارگران استان مرکزی از آن بی بهره اند و آن را لمس نمی کنند.
تجمع دنباله دار کارگران هپکو
جیب خالی تدبیر،عیدی دولت به کارگران/هپکو؛ برندی که با سیاست دولت چپ کرد+تصاویر
کارگران شرکت هپکو اراک در ۲۲ اسفندماه سال ۹۴  در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه و عیدی خود تجمع کردند.
کارگران شرکت هپکو اراک در پی عدم دریافت حقوق خود و در اعتراض به عدم تحقق وعده های مسئولین شرکت و استان تجمع کرده و در راهپیمایی آرام خواستار تدبیر مسئولان برای رفع مشکلاتشان می شوند.

سر در گمی صنایع بر باد رفته
جیغ بنفش دولت بر سر کارگران هپکو/وعده سر خرمن تدبیر به صنایع بزرگ کشور+تصاویر
جیغ بنفش دولت بر سر کارگران هپکو/وعده سر خرمن تدبیر به صنایع بزرگ کشور+تصاویر
صبح ۲۴ اسفند ۹۴ کارگران شرکت هپکو اراک هنگام ورود به کارخانه از تعطیلی این واحد تولیدی مطلع شدند.
شرکت هپکو اراک که چند ماهی است با مشکلات مختلفی از جمله مسائل مالی و تجمعات دنباله دار کارگری مواجه بود اکنون مرخصی اجباری برای کارگران را تا ۱۴ فروردین در دستور کار قرار داده است.

  پس از تجمعات اعتراضی کارگران هپکو  از ۱۱ اسفند به بعد،بخشی از معوقات کارگران پرداخت شد اما همچنان تاخیر در پرداخت کامل حقوق کارگران و عیدی آنها  با توجه به شرایط تورم و اقتصاد جامعه  مشکلات معیشتی کارگران را حل نکرده باقی گذاشت و سبب تجمع آنها از صبح ۲۲ اسفند در شرکت و سپس راهپیمایی آنها به سمت مرکز شهر شد.
عطاریان سهامدار قبلی شرکت هپکواراک حدود ۶ تا ۷ماه پیش از این تاریخ به سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که به دلیل فشار تحریم ها و ضرر دهی شرکت قادر به نگه داشتن شرکت نیست و برای واگذاری آن اعلام آمادگی کرد.
 
 

بر این اساس درخواستهایی برای خرید این شرکت ارائه شد و تعدادی مشتری ایرانی و خارجی بازدیدها و بررسی های خود را آغاز کرده اند تا تصمیم نهایی برای واگذاری هپکو اراک گرفته شود.
البته باید شرایط خریداران مختلف بررسی و تصمیمی گرفته شود تا شرایط شرکت از این بدتر نشود و هپکو به شخص حقیقی یا حقوقی واگذار شود که توانایی خارج کردن شرکت از این وضعیت و چرخاندن چرخ تولید آن را داشته و ظرفیت هپکو در ساخت و تولید ماشین آلات راهسازی را به کار گیرد.   
سال جدید،شرایط هپکو خوب می شود/پول برای تولید نداریم/تجمعات فرصتهای هپکو را هدر می دهد
۲۲ اسفند ۹۴ یک کارشناس داخلی در این شرکت با اظهار امیدواری در خصوص رفع مشکلات مالی هپکو گفت: مشتریان در حال مذاکره اند  و هپکو ۷۰ تا ۸۰ در صد فروخته شده، سهامدار کلی تغییر کرده و تا بعد از عید صد درصد عوض می شود.
وی تاکید کرد:وضعیت هپکو پس از تغییر سهامدار و مدیر عامل و در ماههای ابتدایی سال ۹۵ بهتر می شود؛اکنون مشتریان مختلفی داریم اما پولی برای تولید جدید نداریم که با ورود و سرمایه گذاری خریدار جدید این مشکل حل خواهد شد.
این کارشناس افزود:بانکها به خاطر بدهی های شرکت حاضر به ارائه تسهیلات جدید نیستند و انعکاس خبری اغتشاشات و تجمعات کارگری سبب شده تا قراردادهای کاری جدید و مهم شرکت از دست برود. رسانه ای شدن تجمعات کارگری سبب سلب اعتماد مشتریان شده و رقبا مناقصه ها را در دست گرفته و فرصتهای شرکت هپکو از دست می رود.
وی ضمن گلایه از بی صبری کارگران و رسانه ها اظهار کرد:همه ما قبول کرده ایم در شرکتی که به خاطر تحریم ها با مشکل مواجه است کار کنیم و باید برای حل مشکلات کمی صبر کنیم.حقوق هیچ کارگری ضایع نمی شود اما پرداخت بدهی ها زمان می برد. کارگران جو گیر شده اند، کارخانه ای که ده سال در تحریم است و مدام ضرر می دهد چگونه حقوقها را افزایش دهد.
وابستگی شرکت هپکو اراک به کشورهای خارجی برای ورود موتور،گیربکس و هیدرولیک  سبب شده تا بعد از اعمال تحریمها، خرید این تجهیزات با مشکل مواجه شده و تهیه این تجهیزات برای تولید جدید از واسطه ها با چند برابر قیمت بدهی هایی را به هپکو اراک تحمیل کرده است.
کارشناس شرکت در این باره گفت:تکنولوژی تولید این محصولات در ایران وجود ندارد و حتی شرکت های مهم در کشورهای دیگر نیز برای تولید محصولات خود این اقلام را وارد می کنند  و با توجه به نداشتن تجربه و بالابودن هزینه تولید این محصولات ،ساخت آنها در ایران صرفه اقتصادی ندارد.
وی افزود:با تمام مشکلات تاکنون همه کارگران را نگه داشته ایم؛با توجه به شرایط چندماه دیگر زمان شکوفایی شرکت هپکو است و باید منتظر تغییرات بمانیم.
سیستم بانکی کشور و استان مرکزی باید از تولید حمایت کنند
مرداد ماه سال ۹۴ نیز سعیدی مدیرعامل شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو در گفتگو با پایگاه خبری اعتدال گفت:شرکت هپکو بالاترین رکورد تولید و عرضه ماشین‌آلات راهسازی را با تولید ۲۶۰۰ دستگاه در سال ۱۳۸۶به ارزش ۲۶۰ میلیارد تومان داشته است.
وی تحریم‌های بین‌المللی، اقتصادی و بانکی، قطع همکاری شرکای خارجی، عدم امکان استفاده از خدمات بانکی در نتیجه افزایش نیاز به نقدینگی بیشتر را از عمده مشکلات این شرکت در چند سال اخیر برشمرد و ضمن تاکید بر مشکلات مالی و بانکی این شرکت، به عدم امکان پرداخت اقساط بدهی ساماندهی شده نزد سیستم بانکی، افزایش مانده بدهی معوق، عدم وجود سرمایه در گردش کافی جهت اجرای برنامه‌ها اشاره کرد.
سعیدی ضمن تاکید بر اینکه سیستم بانکی کشور و استان مرکزی باید از تولید حمایت کنند، تشدید رکود فعالیت‌های عمرانی ساخت و ساز و کاهش تقاضای ماشین آلات را یکی از تهدیدهای پیش روی این شرکت برشمرد و خواستار تامین سرمایه در گردش و جبران کمبود نقدینگی برای استمرار فعالیت این شرکت شد.
ارزش افزوده بالای ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و ضرورت توجه بیشتر به آن
کیومرث فروتنی مدیرکل ماشین سازی وزارت صنعت در اولین نشست شورای سیاستگذاری تجهیزات و ماشین آلات در مردادماه ۹۴ نیز سهم ارزش افزوده ایجاد شده در بخش تولید ماشین آلات و تجهیزات را ۱۱ هزار و ۴۵ میلیارد ریال عنوان کرد که این رقم ۳.۵ درصد از کل صنعت و ۰.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل می شود.
فروتنی با اشاره به شاخص های صنعت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، گفت: آمار صادرات کشور نشان دهنده آن است که ارزش هر کیلوگرم کالای صادراتی در سال ۹۳ معادل ۰.۴۵ دلار بوده و این در حالی است که هر کیلوگرم ماشین آلات و تجهیزات صنعتی صادره ارزشی معادل ۴.۶۳ دلار داشته است.
به گفته وی مقایسه دو عدد یادشده نشانگر ارزش افزوده بالا در این صنعت و ضرورت توجه بیش از پیش به توسعه آن است.
قانونی برای له کردن تولید کننده داخلی
با تمام تفاسیر و مستند بودن ارزش افزوده تولیدماشین آلات و تجهیزات صنعتی، مصوبه جدید هیئت وزیران در روزهای پایانی شهریور۹۳ ورود خودرو و ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی را مجاز دانست در حالی که شرکت هپکو بزرگترین تولید کننده این تجهیزات با حمایت دولت و اتخاذ تصمیمات و تصویب قوانین حمایتی می توانست نیاز کشور در این زمینه را رفع و حتی صادرات نیز داشته باشد و این امر در مورد دیگر شرکت های ایرانی از جمله کارخانه ماشین آلات صنعتی تبریز و ...نیز مصداق دارد.

در این قانون آمده است:ورود، شماره‌گذاری و بهره‌برداری وسائط نقلیه موتوری زمینی اعم از خودرو و ماشین‌آلات سنگین راهسازی براساس مصوبه هیأت محترم وزیران این دستورالعمل مجاز خواهد بود.
در ذیل ماده ۲ قوانین جدید نحوه ورود خودرو و ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی مطرح شده:
ماده ۲ ) خودروهای مجاز: واردات ماشین آلات راه سازی ( لودر ، فینیشر ، گریدر ، بولدزر، غلطک ، ترینچر ، اسکری پیر ) مدل سال و ۸ مدل پائین تر مجاز است .
صدور مجوز و واردات محصولات مختلف درحالی اجرایی می شود که توان تولیدکنندگان داخلی برای رفع نیاز کشور در صورت اعتماد مسئولین کافی بوده و حتی در صورت حمایت دولت قابلیت صادرات و ارزآوری برای کشور را دارد.
چنانکه در نمونه دیگری از سیاستهای نه چندان صحیح دولت در ارائه مجوز واردات واگن به کشور شرکت واگن سازی اراک با قابلیت تولید در این عرصه طعم ورشکستگی و تعطیلی را چشید.
البته در همان زمان نمایندگان اراک در مجلس شورای اسلامی موضوعات مربوط به شرکت هپکو را پیگیر بودند.
نماینده اراک تذکر داد،
کارگران کارخانه هپکو چندین ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند
محمدحسن آصفری نماینده وقت مردم اراک در مجلس نهم شورای اسلامی گفت: کارگران کارخانه هپکو چندین روز است به دلیل پرداخت نشدن چندین ماهه حقوق‌شان در خیابان تجمع و اعتراض می‌کنند چرا مسئولان به این مسئله توجه نمی‌کنند؟
در اسفندماه سال ۹۴ تذکر شفاهی به رییس جمهور، گفت: شب عیدی چه کسی پاسخ‌گوی کارگران زحمت‌کش کارخانجات هپکو، آونگان و کمباین‌سازی است؟ کارگران واگن پارس چندین روز اعتراض کردند تا دولت حقوق آنان را پرداخت کرد. آقای رییس جمهور کمیته‌ای را تعیین کنید تا به داد این کارگران برسند.
هچنین آصفری در جلسه ای که در ۱۶ دی ماه سال ۹۳ با معاونین وزارت راه و شهرسازی داشتند برلزوم استفاده از ظرفیتهای کارخانه های هپکو و واگن پارس تاکید کرد.
وی ادامه داد: در حالی که کارخانه های بزرگی همچون واگن پارس، هپکو، آذرآب و ماشین سازی فعالیت دارند چه توجیهی دارد دولت بیش از پنج هزار واگن از روسیه و شهرداری تهران بیش از سه هزار و ۵۰۰ واگن از چین خریداری کند.
دبیر وقت کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم شورای اسلامی افزود: البته در مجلس نهم هم هر جا وارداتی مشابه کالای داخلی داشتیم با آن مخالفت کردیم.
آصفری با بیان اینکه امروز بایستی به توسعه صنعت توجه ویژه ای داشته باشیم گفت: در این راستا باید از صد در صد ظرفیت صنعت در جهت پیش برد اهداف نظام استفاده کنیم و این اقدام از اولویت های مجلس شورای اسلامی باشد.
رکود صنعت پس از خصوصی سازی در استان
عباس رجایی دیگر نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس نهم شورای اسلامی به مشکلات فراوان پیش روی صنایع استان اشاره کرد و گفت: متأسفانه از زمان خصوصی سازی کارخانجات بزرگ و مهم استان و پایان حمایت های مستقیم دولتی از این واحدهای صنعتی شاهد رکورد صنعت هستیم.
رجائی بحث عدم همکاری مدیریت را از جمله مشکلات و موانع شرکت هپکو دانست و ابراز داشت: از طریق مجلس جلوی واردات ماشین های غیراستاندارد معدن را از خارج کشور به منظور افزایش تولیدات داخلی بخصوص در این شرکت را گرفتیم ولی سهامداران هپکو کنار کشیده اند.
در دیدار با وزیر صنعت مقررشد
تصویب ۵۹۵ میلیارد ریال اعتبار برای تامین سرمایه در گردش پنج واحد صنعتی استان مرکزی
۳ تیرماه ۹۵ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: مشکلات تعدادی از صنایع مادر استان مرکزی در حاشیه کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید در دیدار وزیر صنعت،معدن و تجارت در اول تیرماه سال ۹۵ بررسی شد.
 
 

محمدرضا حاجی پور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در گفتگو با  اراک امروز؛ گفت: در این نشست مقرر شد بدهی شرکتهای آونگان، واگن پارس، آذراب، ماشین سازی اراک و هپکو به کلیه بانکها با اعطای ۱۸ ماه تنفس و بدون پیش پرداخت به مدت ۵ سال تقسیط شده و در صورت پرداخت به موقع اقساط کلیه جرایم تاخیر تادیه قابل بخشش،  بخشوده می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: تامین سرمایه در گردش شرکتهای آونگان به میزان ۵۰ میلیارد ریال، هپکو به میزان۴۵۰ میلیارد ریال، واگن پارس، ماشین سازی و آذراب هر کدام به میزان ۵۰۰ میلیارد ریال به تصویب رسید.
حاجی پور اضافه کرد: همچنین در کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید ضمن تاکید بر رعایت قانون استفاده حداکثری از توان تولید داخل ، مقرر شد دستگاههای دولتی نظیر سازمان شهرداری ها ، وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری متناسب با توان تولید شرکت هپکو بخشی از قراردادهای تامین ماشین آلات خود را با شرکت هپکو منعقد کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس
اجرای نادرست اصل ۴۴ حدود پنج هزار کارگر اراکی را بیکار کرد
۲ مرداد ۹۵ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اصل ۴۴ قانون اساسی در رابطه با خصوصی سازی به بدترین شکل موجود در اراک اجرا شد گفت: اجرای نادرست اصل ۴۴ حدود پنج هزار کارگر اراکی را بیکار کرد.
سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در راستای اجرای نادرست اصل ۴۴ بسیاری از واحدهای تولیدی استان از جمله آونگان، هپکو، کمباین سازی و ... را با مشکل  و تعدیل نیرو روبه رو کرده است.
وی با بیان اینکه اصل ۴۴ قانون اساسی به منظور رونق بیشتر در کشور اجرا شد افزود: وزیر اقتصاد و دارایی و سازمان خصوصی سازی باید در این واگذاری ها تجدید نظر داشته باشند.
فریاد سکوت برای معوقه ۲ ساله شرکت هپکو
۲۸ مهر۹۵:به گزارش دیار آفتاب؛ به نقل از اراک امروز؛در آستانه سفر هیئت دولت به استان مرکزی ،مرکز این استان در این روزها شاهد اعتراضات کارگری بود که از تدبیر دولت نا امید شده اند و تجمعات و وعده و وعیدهای مسئولین را بی اثر دیده اند و اعتراضات ساکت خود را از طریق نصب بنرهای اعتراضی در سطح شهر فریاد می زنند.
کارگران شرکت هپکو اراک خواستار رسیدگی مسئولان به وضع ۱۴۰۰ خانوار شاغلان این شرکت و ۵ هزار اعضای خانواده شان هستند که در شرایط رکود و تورم کشور باید از حقوق این شرکت امرار معاش کنند.
گره مشکلات هپکو در حال کور شدن است
علی رغم ظرفیت ها و پتانسیل های این شرکت اما چندی است که مشکلات متعددی گریبان این شرکت را گرفته و تولید محصولات را در آن با چالش مواجه کرده است.
از سوء مدیریت، بدهی و بی توجهی مسئولان داخلی به کیفیت محصولات این شرکت و خرید و واردات کالای مشابه و بعضا بی کیفیت خارجی گرفته تا عدم حمایت مسئولان استانی و کشوری و توقف تولید و نا امیدی کارگران از وعده های پسابرجامی که قرار بود در ورود برخی مواد اولیه و صادرات محصولات تولیدی گشایش ایجاد کند اما نکرد.
این روزها کارگران این شرکت مانند دیگر شرکتهای بزرگ تولیدی و صنعتی استان مرکزی حال و روز خوشی ندارند و تعویق در پرداخت حقوقهایشان گره در امرار معاششان انداخته،گره ای که با بی توجهی مسئولین در حال کور شدن است و کاش تصمیم گیرندگان کلان استان و کشور گره ای را که به تدبیر می توان با دست باز کرد با بی تدبیری چنان کور نکنند که با دندان هم باز نشود.
دو سال است که حقوق کامل دریافت نکرده ایم
یکی از کارگران شرکت هپکو در خصوص مشکلات کارگران شرکت گفت: علیرغم اینکه اختلاف دریافتی کارگران شرکت هپکو نسبت به شرکت های دیگر کمتر است حدود دو سال است که حقوق کامل دریافت نکرده ایم.
از خرداد امسال هیچ حقوقی نگرفته ایم
وی با بیان اینکه از خرداد ماه امسال هم حقوق دریافت نکرده ایم ادامه داد: این موضوع خیلی در روحیه کارگران این شرکت تاثیر گذاشته است و خیلی میل و رغبتی برای کار کردن ندارد.
مدیریت شرکت از طریق تلگرام
کارگر شرکت هپکو گفت: مدیر شرکت هم که در اراک حضور ندارد و در تهران است از طریق گروه تلگرامی اوضاع را رصد می کند.
photo_2016-10-17_08-55-59
سهامدار شرکت هنوز مشخص نشده است
لطیفی عضو شورای کار شرکت هپکو اراک با تشکر از پیگیری های صورت گرفته توسط نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اراک، نمایندگان اراک، کمیجان و خنداب در مجلس و استاندار مرکزی به منظور رفع مشکلات کارگری این شرکت گفت: تعیین سهام دار شرکت از موضوعات مهمی است که هنوز تکلیفش مشخص نشده است.
لطیفی با اشاره به اینکه قرار بود سهم شرکت هپکو را به یک فرد سوئیسی بدهند اظهار کرد: علیرغم گذشت ۹ ماه از این قضیه هنوز این امر محقق نشده است.
وی با بیان اینکه ۹ ماه است که مسئولین برای تغییر سهامداران شرکت امروز و فردا می کنند افزود: ارتباطات بین المللی و سیاسی، اتحادیه اروپا، مشکل جابه جایی پول از عمده ترین مشکلات پیش روی شرکت برای تغییر سهامدران شرکت بوده است.
قول دادند تا اواسط هفته آینده سهامداران شرکت مشخص شوند
عضو شورای کار شرکت هپکو اراک بیان کرد: در دیداری که روز گذشته با استاندار مرکزی در خصوص مشکلات شرکت هپکو داشتیم استاندار مرکزی قول داد تا اوسط هفته آینده مشکل سهامداری شرکت برطرف و سهامداران جدید معرفی شوند.
معوق شدن چندین ماهه حقوق خانواده برخی کارگران هپکو را متلاشی کرده است
لطیفی معوقات حقوق کارگران شرکت هپکو را از دیگر مباحث مورد اشاره عنوان کرد و گفت: در حال حاضر کارکنان شرکت هپکو حدود چهار ماه است که حقوق دریافت نکرده اند.
وی ادامه داد: این موضوع مشکلاتی را برای برخی از کارگران و خانواده های آنها به وجود آورده است به طوری که تعدادی از کارگران هزینه های درمان اعضای خانواده خود را نداشته اند و حتی مشکلات مالی باعث از هم پاشیدن خانواده تعدادی از کارگران شده و باعث طلاق و جدایی شده است.
کارگران هپکو تمایلی برای استقبال از رئیس جمهور ندارند
عضو شورای کار شرکت هپکو اراک بیان کرد: با توجه به اینکه در آستانه سفر هیات دولت به استان هستیم برنامه ای داشتیم تا تعدادی از کارگران در مراسم استقبال از رئیس جمهور حضور داشته باشند که مشکلات مالی و حقوقی کارگران این میل و رغبت را از کارگران گرفته است و کارگران شرکت تمایلی به حضور در این مراسم نشان نداند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر، هزار و ۴۰۰ کارگر در این شرکت فعالیت دارند ادامه داد: حدود پنج هزار نفر تحت شعاع مشکلات مالی شرکت هپکو هستند.
مشکل ثبت مدیریتی شرکت
لطیفی با بیان اینکه در شرکت مشکل ثبت مدیریتی هم داریم افزود: شرکت هپکو که قبلا به عنوان شرکت بزرگ، منسجم و واحدی بوده است در سال های گذشته به چند شرکت اقماری تقسیم شده و در قالب گروه صنعتی در آمده است.
وی ادامه داد: از مسئولین استان بارها در خواست کرده ایم که در خصوص ثبت مدیریی شرکت یک بازنگری کنند تا کنون اقدامی صورت نگرفته است ،در حالی که در گذشته شرکت هپکو به عنوان بزرگترین تولید کننده ماشین آلات راه سازی در خاور میانه بوده است.
بازدید رئیس بسیج مستضعفین کشور از شرکت هپکو اراک
۵ آبان ۹۵:هپکو؛ بزرگترین واحد صنعتی در تولید ماشین آلات سنگین که از شرایط رکود حاکم بر کشور بی نصیب نبود؛ امروز در دوران پسابرجام درحالی میزبان رئیس بسیج مستضعفین کشور بود که گره‌های مشکلاتش یکی بر دیگری قفل شده است.

اعتصاب کارگران بزرگترین تولیدکننده ماشین آلات راهسازی خاورمیانه ادامه دارد
هپکو به بهانه تحریم تعطیل شد+تصاویر ۱۰ آبان: عضو شورای کار شرکت هپکو اراک ظرفیت تولیدی شرکت هپکو را در سال حدود دو هزار دستگاه عنوان کرد و افزود: به دلیل مشکلات نقدینگی که این شرکت دارد هم اکنون تولید سالانه شرکت حدود ۱۰۰ دستگاه است.
یکی از کارگران
مشکلات هپکو همچنان پابرجاست
یکی از کارگران شرکت هپکو در خصوص مشکلات کارگران شرکت گفت: هنوز مشکلات شرکت پا برجا و شرایط همانند گذشته است و کارگران سردرگم هستند که باید چه کنند.
فعال شدن هپکو در گرو ارائه فقط ۸ درصد نیاز کشور به این شرکت
وی به بازدید رئیس سازمان بسیج مستضعفان از شرکت هپکو اراک اشاره کرد و افزود: قبلا از سوی مسئولان مشکلات شرکت را نتیجه تحریم ها عنوان می کردند و می خواستند با این استدلال شرکت را نابود کنند ولی بعد از بازدید سردار نقدی از این شرکت و عنوان این مطالب که اگر فقط ۸ درصد از نیاز کشور در خصوص ماشین آلات را از این شرکت تامین کنند این شرکت فعال به کار ادامه خواهد داد نشان داد که سو مدیریت در این شرکت بیش از هر چیز دیگر بر مشکلا این شرکت افزوده است.
این کارگر شرکت هپکو با اشاره به اینکه مدیر عامل شرکت که در تهران مستقراست گفت:مدیر عامل معمولا هفته ای یکبار به شرکت سر می زند و بیشتر وقت خود را در تهران سپری می کند.
عضو شورای کار شرکت هپکو اراک:
هیچ یک از اعضای هیئت دولت در سفر به استان به هپکو نیامدند
لطیفی عضو شورای کار شرکت هپکو اراک نیز با انتقاد از عدم حضور حداقل یکی از اعضای کابینه هیات دولت در سفر به استان مرکزی به منظور بازدید از شرکت هپکو اراک علی رغم جایگاه،ظرفیت تولیدی و مشکلات پیش رو گفت: علیرغم اینکه شرکت تولید تجهیزات سنگین (هپکو) با موقعیتی منحصر به فرد در ایران و خاورمیانه به منظور ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان و ذینفعان، ساخت، تولید – توزیع و پشتیبانی ماشین آلات راهسازی، معدنی، کشاورزی را بر عهده دارد و از این طریق نقش مهمی را در اجرای پروژه های زیر بنایی ایفاء می کند ولی هیچ یک از اعضای کابینه هیات دولت برای بازدید از این شرکت نیامدند تا از نزدیک تجهیزات این شرکت را ببیند و برای رفع مشکلات تصمیم لازم را بگیرند.
استاندار مرکزی قول رفع مشکلات بعد از سفر هیئت دولت به استان را داده اند
لطیفی اظهار کرد: با توجه به اینکه مسئولان قول حل مشکلات این واحد تولیدی را داده بودند تا کنون هیچ اقدامی برای این شرکت انجام نشده است و مشکلات شرکت همچنان پا برجا است.
وی ادامه داد: در خصوص تغییر سهام داران این شرکت که قبلا استاندار قول داده بود تا بعد از سفر هیات دولت به استان انجام شود هنوز اقدامی انجام نشده است.
عضو شورای کار شرکت هپکو اراک بیان کرد: البته شنیده شده است که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته با فردی که قرار بوده سهم شرکت را خریداری کند جلسه ای داشته و گویا تغییر سهامداران به آخر آبان ماه موکول شده است.
شرکت هپکو را به بخش خصوصی واگذار نکنند
لطیفی اضافه کرد: با توجه به اینکه شرکت هپکو یک شرکت مادر تخصصی است از دولت مردان انتظار داریم که این شرکت را به بخش خصوصی واگذار نکنند؛ شرکت هپکو قبلا از این موضوع خسارات فراوانی را دیده است.
وضعیت هپکو هر سال بدتر از قبل می شود
وی به سو مدیریت در شرکت هپکو اشاره کرد و افزود: به دلیل سو مدیریتی که در شرکت وجود دارد از هشت سال گذشته هر سال وضعیت شرکت هپکو بدتر از سال گذشته بوده است.
واردات ۱۳۰۰ دستگاه ماشین آلات راهسازی و سهم ناچیز هپکو در بازار فروش
عضو شورای کار شرکت هپکو اراک با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته بر اساس آمار حدود هزار و ۳۰۰ دستگاه انواع ماشین آلات  مورد نیاز در کشور به صورت رسمی وارد کشور شده است افزود: سهم شرکت هپکو در تامین نیاز  کشور به دلیل عدم ارائه سفارش و خرید بسیار ناچیز بوده است.
کیفیت محصولات هپکو با شرکت های خارجی برابری می کند
لطیفی با بیان اینکه پشت پرده واردات ماشین آلات به کشور دست های پنهان است و رانت هایی وجود دارد ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از محصولاتی که در این شرکت تولید می شود از لحاظ کیفیت با شرکت های امریکایی برابری می کند.
ظرفیت اشتغال ۳ هزار نفری هپکو و نیروی کار ۹۰۰ نفری در حال حاضر
وی با بیان اینکه شرکت هپکو ظرفیت این را دارد که به صورت سه شیفت و در هر شیفت هزار نفر را به کار گیرد ادامه داد: متاسفانه به جای افزایش تعداد کارگران،نیروی کار این شرکت از سال ۸۶ تا کنون از ۲۴۰۰ کارگر به ۹۰۰ نفر رسیده است.
لطیفی اظهار کرد: طی این مدت هر چقدر کارگر بازنشسته شده و یا بازخرید شده است نیروی جدید جایگزین نشده است.
ظرفیت تولید ۲ هزار دستگاه انواع ماشین آلات در هپکو و تولید ۱۰۰ عددی کنونی
عضو شورای کار شرکت هپکو اراک ظرفیت تولیدی شرکت هپکو را در سال حدود دو هزار دستگاه عنوان کرد و افزود: به دلیل مشکلات نقدینگی که این شرکت دارد هم اکنون تولید سالانه شرکت حدود ۱۰۰ دستگاه است.
لطیفی اضافه کرد: در صورتی که مدیریت شرکت به درستی انتخاب شود این شرکت می تواند در ایجاد اشتغال نقش موثری را داشته باشد.
اعتصابات کارگران همچنان ادامه دارد
کارگران هپکو طی سه هفته اخیر در حال اعتصاب هستند و دست از کار کشیده اند تا تکلیف حقوق و مزایای عقب مانده شان مشخص شود.

  تجمع کارگران هپکو در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و معوقاتشان+عکس
۱۱ آبان،کارگران شرکت هپکو اراک در اعتراض به مشکلات پیشروی این شرکت و عدم پرداخت حقوق معوقه خود راهپیمایی و تجمع کردند.
 
 

این در حالی است که کارگران این شرکت بارها در پی عدم تحقق وعده های مسئولان در پرداخت حقوق و معوقاتشان مقابل استانداری مرکزی تجمع کرده اند و حتی طی سه هفته اخیر در داخل مجموعه شرکت دست به اعتصاب زده بودند.
   
تذکر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به وزیر اقتصاد در خصوص وضعیت سهام دولت در هپکو
۱۳ آبان ۹۵: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت شرکت هپکو اراک گفت: به منظور تعیین تکلیف سهام و وضعیت مدیریت شرکت تذکر به وزارات اقتصاد و دارایی داده شده است.
به گزارش دیار آفتاب؛ علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک کمیجان و خنداب و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت شرکت هپکو در گفتگو با اراک امروز؛ گفت: سهام دولت در شرکت هپکو در سال ۸۵ به بخش خصوصی واگذار شده است و خریدار سهام طی این مدت موفق به پرداخت وجه سهام به دولت و سازمان خصوصی سازی نشده و به عبارتی این معامله محقق نشده است.
کریمی اظهار کرد: طی سال های گذشته پیگیری ها برای تعیین تکلیف سهام شرکت و وضعیت مدیریت شرکت به جایی نرسیده است و این شرکت همچنان در بلا تکلیفی به سر می برد.
وی ادامه داد: سازمان خصوصی سازی اعلام کرده که خریدار جدیدی برای شرکت هپکو پیدا شده است و هم اکنون در حال مذاکره و طی مرحل قانونی برای جابه جایی سهم هستند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به شرایط بلاتکلیفی که بر این شرکت در دو سال گذشته حاکم شده ضربه شدیدی به کارگران وارد آمده و کارگران با حقوق های معوقعه چندین ماهه و مشکل بیمه درمانی مواجه هستند.
کریمی اظهار کرد: در خصوص مشکلات شرکت هپکو اراک تذکری را به وزیر اقتصاد و دارایی داده ام که هر چه زودتر وضعیت سهام دولت در این شرکت را تعیین تکلیف کند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرکت هپکو سرمایه ملی محسوب می شود و از صنایع بزرگ کشور است ادامه داد: امیدواریم هر چه زودتر این شرکت از بلاتکلیفی خارج و معوقات پرداخت شود و کارگران با آینده شغلی معلوم به کار خود ادامه دهند.
اعتصاب ۳ هفته ای کارگران هپکو همچنان بی نتیجه
هنوز خبری از تغییر سهامدار هپکو نیست/فردا جلسه بررسی مشکلات این شرکت برگزار می شود
۱۵ آبان۹۵:مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری مرکزی گفت: جلسه بررسی مشکلات شرکت هپکو عصر روز یکشنبه ۱۶ آبان ماه در استانداری مرکزی برگزار می شود.
کارگران هپکو بار دیگر ۱۵ آبان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و معوقاتشان اعتصاب کردند و با خروج از شرکت به مسئولان یاد آور شدند تا به مشکلات آنها رسیدگی کنند.
photo_2016-11-05_15-05-46
  محمود نعمتی مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری مرکزی در گفتگو با اراک امروز؛ گفت: جلسه بررسی مشکلات هپکو با حضور نماینده سازمان خصوص سازی، مدیرعامل شرکت و مسئولین قضایی برگزار می شود.
نعمتی اظهار کرد: امروز ۱۵ آبان هم ظفر افشون معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع به منظور بررسی آخرین وضعیت شرکت هپکو دیداری را با مسئولین سازمان خصوص سازی کشور دارد.
وی در خصوص تغییر سهام داران این شرکت گفت: روز گذشته که خبر تغییر سهامداران شرکت را از وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری کردم خبری از این موضوع نبود.
هنوز خبری از تغییر سهامدار هپکو نیست
شنبه ۱۵ آبان نیز کارگران این شرکت در اعتراض به وضع موجود و عدو رسیدگی مسئولان به این مسئله تجمع و راهپیمایی کردند.
محمود نعمتی مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری مرکزی نیز در رابطه با مشکلات این شرکت گفت:  جلسه بررسی مشکلات این شرکت و ارائه راهکار با حضور نماینده سازمان خصوص سازی، مدیرعامل شرکت و مسئولین قضایی عصر روز یک شنبه ۱۶ آبان در استانداری مرکزی برگزار می شود.
عضو شورای کار شرکت هپکو اراک
راه نجات هپکو،حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از آن است
لطیفی عضو شورای کار شرکت هپکو اراک امروز در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب؛ گفت:  متاسفانه تا کنون اقدامی برای برطرف کردن مشکلات شرکت هپکو از سوی مسئولان انجام نشده است.
لطیفی اظهار کرد: عصر یکشنبه ۱۶ آبان ماه جلسه با حضور نماینده سازمان خصوص سازی، مدیرعامل شرکت و مسئولین قضایی در استانداری برگزار می شود که امیدواریم در این جلسه تصمیماتی در خصوص شرکت هپکو گرفته شود.
وی ادامه داد: تنها راه نجات شرکت هپکو این است که این شرکت تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در بیاید.
عضو شورای کار شرکت هپکو اراک با اشاره به اینکه شرکت هپکو یکی از شرکت های بزرگ کشور است افزود: باید در نحوه واگذاری آن دقت زیادی از سوی مسئولان صورت بگیرد.
لطیفی ادامه داد: اگر سهام شرکت هپکو قرار است به شخص دیگری واگذار شود باید به فردی واگذار شود که دغدغه تولید و کار داشته باشد تا مشکلات شرکت را افزایش ندهد.
وی بیان کرد: اگر دولتمردان دغدغه اشتغال را دارند در صورتی که مشکلات شرکت را برطرف کنند این شرکت می تواند برای هزار نفر اشتغال جدید ایجاد کند.
انتقال سهام هپکو در حد حرف است
عضو شورای کار شرکت هپکو اراک یادآور شد: متاسفانه تمام مباحثی که در خصوص سهام داران اعلام می شود در حد حرف است و تا کنون هیچ انتقال سندی انجام نشده است.
لطیفی با اشاره به اینکه سازمان خصوصی سازی تعهد خود را نسبت به شرکت هپکو به خوبی انجام نداده است افزود: بر اساس قانون باید از سهامدار تعهد گرفته شود و در صورتی که به تعهد عمل نکند قرارداد را فسق کنند که سازمان خصوصی سازی در این خصوص کوتاهی کرده است.
تجمع کارگری شرکت هپکو برای ۱۵ روز متوالی
تغییر سهامداران هپکو در حد حرف باقی مانده است/سازمان خصوصی سازی تعهد خود را نسبت به شرکت درست انجام نداد
یکشنبه ۱۶ آبان ماه کارگران شرکت هپکو اراک برای ۱۵ روزمتوالی در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و معوقاتشان، مشخص نمودن وضعیت سهامدار و عدم ثبت مدیریت، اعتصاب کردند و با خروج از شرکت به مسئولان یاد آور شدند تا به مشکلات آنها رسیدگی کنند.
 

 

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:
وزیر اقتصاد باید پاسخگوی مشکلات هپکو باشد/سهامدار شرکت به تعهداتش عمل نکرده است
۱۷ آبان:عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سهامداران شرکت هپکو به تعهدات خود عمل نکرده اند اظهار کرد: از وزیر اقتصاد و دارایی خواسته شده که ظرف دو هفته نسبت به تعیین تکلیف سهامداران شرکت اقدام کنند. 
سید مهدی مقدسی نمایینده مردم اراک، کمیجان و خنداب و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با  اراک امروز؛ در خصوص پیگیری مشکلات شرکت هپکو اراک گفت: به منظور بررسی مشکلات شرکت هپکو نامه ای را تنظیم و به وزیر اقتصاد و دارایی تحویل داده ایم.
مقدسی با اشاره به اینکه سهامداران شرکت هپکو به تعهدات خود عمل نکرده اند اظهار کرد: از وزیر اقتصاد و دارایی خواسته شده است که ظرف دو هفته نسبت به تعیین تکلیف سهامداران شرکت اقدام کنند.
وی ادامه داد: درصورتی که وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان خصوصی سازی در مهلت تعیین شده وضعیت سهامداران شرکت را مشخص نکنند باید در مجلس شورای اسلامی پاسخگو باشند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بالاخره باید بعد از چند سال بلاتکلیفی وضعیت شرکت و کارگران مشخص شود.
مقدسی در پایان از کارگران شرکت هپکو به دلیل خویشتن داری که در این سال ها داشته اند تقدیر کرد.
معاون استاندار:
قرارداد هپکو و وزارت راه برای ساخت هزار واحد ماشین‌آلات راهسازی / پرداخت مطالبات کارگران هپکو ظرف دو هفته/تعیین تکلیف سهامداران هپکو تا آذرماه
۱۷ آبان ۹۵:به گزارش دیار آفتاب؛ظفر افشون معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری مرکزی در گفتگو با اراک امروز؛ در خصوص نتایج جلسه بررسی مشکلات شرکت هپکو اراک گفت: جلسه بررسی آخرین وضعیت شرکت هپکو اراک و رسیدگی به مشکلات پیش رو عصر یک شنبه ۱۶ آبان با حضور سهامدار عمده هپکو، مدیرعامل شرکت و نماینده کارگران و دستگاه‌های مرتبط برگزار و در این جلسه همه اعضاء در دفاع از حقوق کارگر صحبت کردند.
افشون سرمایه گذاری های صورت گرفته از منابع شرکت هپکو در نقاط مختلف به منظور فراهم کردن رفاه بیشتر برای کارگران را از دلایل مهم به وجود آمدن این شرایط برای شرکت هپکو عنوان کرد و افزود: متاسفانه سرمایه گذاری های صورت گرفته توسط هپکو سودده نبوده است.
وی افزود: با فشارهایی که مجموعه استانداری به هیات مدیره شرکت وارد کردند، مدیران شرکت مکلف شدند که سرمایه‌گذاری‌های خود را با توجه به شرایط موجود محدود کرده و گسترش ندهند تا شرایط هپکو بهبود یابد.
مطالبات کارگران طی دو هفته آینده پرداخت می شود
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری مرکزی با اشاره به اینکه ظرف دو هفته آینده مطالبات کارگران پرداخت می شود، اظهار کرد: بر اساس برآودهای صورت گرفته میزان مطالبات کارگران شرکت بالغ بر ۶ میلیارد تومان است که قرار شد سه میلیارد تومان تا پنج شنبه این هفته و سه میلیارد تومان مابقی پنج شنبه هفته آینده به حساب کارگران واریز شود.
افشون با اشاره به اینکه به دنبال معرفی سهامدار جدید در هپکو هستیم ادامه داد: سهامدار جدید نیز در این خصوص اعلام آمادگی کرده اما مشکلات انتقال پول به کشور تا کنون مانع از اجرای این اقدام شده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری مرکزی بیان کرد: در این جلسه مقرر شد سازمان خصوصی‌سازی تا پایان آذرماه امسال تکلیف سهامداران شرکت را مشخص کند.
وی خاطرنشان کرد: مدیریت استان به منظور خارج کردن این شرکت از رکود پیگیر یک قرارداد جدید با وزارت راه و شهرسازی است تا تولید بالغ بر هزار واحد ماشین‌آلات سنگین راهسازی به شرکت واگذار شود، با این سفارش شرکت هپکو تا سه سال آینده فعالیت تولیدی خواهد داشت.
امید نا امید شده صنایع در پسابرجام
درحالی که امید صنایع کشور به دوران پسابرجام بود اما سیاست گذاری های غلط و ناکارآمدی برجام در شکوفایی اقتصاد کشور خصوصا در بخش صنعت این روزها سایه سنگین رکود و تعطیلی را بر سر تولید کنندگان این عرصه انداخته است.
استان مرکزی به دلیل استقرار بیش از سه هزار واحد صنعتی بیشتر از استان های دیگر رکود اقتصادی را لمس کرده است به طوری که اثرات رکود و تعطیلی واحد های صنعتی در این استان سبب شده تا هر از چند گاهی شاهد تجمع های کارگری در مقابل استانداری باشیم.
بیش از سه هزار واحد صنعتی استان مرکزی این روزها با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کنند به طوری که هم اکنون در خوشبینانه ترین حالت این واحدها با ۴۰ درصد از ظرفیت خود مشغول تولید هستند.
نائب رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت کشور:
دولت صنعت را به حال خود رها کرده است/صنایع کشور یکی پس از دیگری در حال نابود شدن هستند

نائب رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت کشور با تاکید بر اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد اتفاقات ایجاد شده برای صنایع و واحدهای تولیدی کشور ناشی از سوء مدیریت از درون واحد های تولیدی از جمله هپکو نیست گفت:مشکلات صنایع ما ناشی از تحمیل پاره ای از سیاستهای اقتصادی و مدیریت اقتصادی کشور بر واحدهای صنعتی می باشد و هر مقدار واحد های صنعتی ما بزرگتر هستند مشکلاتشان نیز بزرگتر است.
منوچهر توسطی نائب رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت کشور در گفتگو با دیار آفتاب در خصوص مشکلات واحدهای صنعتی و شرایط نابسامان صنایع گفت:شرکت هایی مانند هپکو اراک  که حقوق ماهیانه کارگران را نیز پرداخت نکرده اند و بدهی های چندماهه دستمزد را دارند مورد اعتراض و تجمع کارگرانشان قرار می گیرند.
وی منشاء ایجاد چنین مسائلی را هم شرایط خاص کشور که قالب شرکت های ما در آن مشکل دارند و هم مسائل داخلی و عدم اجرای صحیح اصل ۴۴ در واگذاری این واحدها به بخش خصوصی دانست.
نائب رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت کشور افزود:شرکت هایی هم که به بخش خصوصی واگذار شده اند به نظر آگاهانه واگذار نشده و آنهایی که این شرکت ها را خریده اند به دنبال راه اندازی، ایجاد تحول، تولید بیشتر و اشتغال نیستند  و به نظر در پی کسب سرمایه ها و دارایی های این شرکت ها اقدام به خرید کرده اند.
توسطی تاکید کرد:متاسفانه چند مورد از واگذاری های واحدهای صنعتی مانند شرکتهای آونگان، صنایع،کابل تک،هپکو و...که در استان مرکزی بر اساس اصل ۴۴ داشته ایم به دلیل عدم اجرای صحیح با مشکلات مختلف مواجه هستند.
 سیاستهای شعاری دولت در حمایت از تولید ملی
وی  گفت:سیاست های دولت در جهت حمایت از صنایع و تولیدات داخلی خیلی مشخص و شفاف نبوده وبیشتر مقطعی و بعضا شعار گونه است.
نائب رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت کشور با اشاره به اینکه تولید با شعار نمی چرخد افزود: تولید عمل می خواهد، دولت نتوانسته سیاستهایی در حوزه صنعت و تولید کشور به اجرا گذارد که تولید کننده با اعتماد، اطمینان و بدون دغدغه از پشت سرش و حتی آینده اش به تولید، طراحی و نوآوری بپردازد.
توسطی با تاکید بر اینکه دنیا اکنون دنیای نوآوری و رقابت است و اگر لحظه ای غفلت کنیم از قافله رقابت عقب مانده و پس زده می شویم اظهار کرد:در این شرایط صنایع را رها کرده ایم؛ تحریم هم سبب عقب ماندن صنایع شده ؛ مشکلات بانکی و افزایش نرخ و بهره های بانکی و هزینه های تولید را داشته ایم و طبیعتا آثارش این است که شرکتی مانندهپکو که زمانی در خاورمیانه برند بوده اکنون با مشکلات اینچنینی مواجه می شود.
زخم کاری اقتصاد عاریتی بر پیکر صنایع صنعتی ترین استان کشور
استان مرکزی بیش از سه هزار واحد صنعتی بزرگ و کوچک دارد و بر این اساس رتبه نخست تنوع محصولات صنعتی ، رتبه چهارم صنعت کشور و قطب دوم صنایع مادر تخصصی و تجهیزات ساز ایران را به خود اختصاص داده است.
این استان با بیش از سه هزار واحد صنعتی بیشتر از استان های دیگر رکود اقتصادی را لمس کرده است به طوری که اثرات رکود و تعطیلی واحد های صنعتی در این استان سبب شده تا هر از چند گاهی شاهد اعتراض کارگران باشیم.
استان مرکزی با وجود صنایع مادر چهارمین قطب صنعتی کشور محسوب شده و با رکود اقتصادی حاکم بر کشور از آسیب های این شرایط بی نصیب نمانده،در حالی که ضرورت توجه به تولید داخلی به شدت احساس می شود اما ضربه های اقتصاد عاریتی بر پیکر واحد های صنعتی استان مرکزی تن خسته کارگران زحمت کش در این صنایع را به شدت می آزارد.
رئیس دولت یازدهم که با شعار حل صد روزه مشکلات وارد عرصه انتخابات شد بعد از پیروزی در انتخابات در روزهای آغازین فعالیت خود هم همچنان این شعار را تکرار می کرد.
بالاخره وعده دولت (۱۰۰ روزه)  فرا رسید اما نه تتها مشکلات حل نشد، بلکه مشکلات دیگری هم به مشکلات قبلی اضافه شده بود، دولت یازدهم در پایان راه خود قرار دارد و مشکلات متعددی در بخش های مختلف خصوصا تولید گربیانگر اقتصاد کشور شده است.
مشکلات واحدهای تولیدی استان مرکزی به اندازه ای است که طی فعالیت دولت یازدهم بارها و بارها شاهد تجمعات کارگری در مقابل استانداری مرکزی بوده ایم و حتی بسیاری از واحدهای تولیدی استان بسیاری از نیروهای خود را اخراج کردند.

فعالیت ۶۳ درصد واحدهای صنعتی استان مرکزی با ظرفیت زیر ۴۰ درصد
در طرح عارضه‌یابی که در سال گذشته به منظور شناسایی مشکلات واحدهای تولیدی استان مرکزی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از واحدهای تولیدی ۱۰ نفر کارگر به بالا انجام شد، مشخص شد که ۶۳ درصد از واحدهای صنعتی استان با کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی خود فعال هستند.
۲۳ درصد واحدهای تولیدی استان مرکزی تعطیل است
در ادامه این طرح مشخص شد که ۱۱ درصد واحدهای تولیدی استان تعطیل موقت و ۲۳ درصد تعطیل دائم هستند.
همچنین ۳۱ درصد واحدهای فعال استان نیز دارای ظرفیت کمتر از ۲۰ درصد و ۲۸ درصد واحدها با ظرفیت ۲۰ تا ۴۰ درصد فعالیت داشتند که به واقع ۶۰ درصد واحدهای تولیدی استان زیر ۴۰ درصد و ۷.۳ واحدهای تولیدی با ظرفیت بین ۸۰ درصد تا صد در صد ظرفیت خود فعالیت ‌می‌کنند.
تامین منابع مالی به منظور تامین سرمایه در گردش، تحریم‌های بین‌المللی، عدم پرداخت مطالبات از سوی دولت و عدم ثبات در قیمت مواد اولیه مشکل ۷۰ درصد از واحدهای تولیدی را شامل می شد.
کاهش تعداد کارگران واحدهای تولیدی بزرگ استان مرکزی به نصف
علاوه بر این از کنار مشکلات واحدهای بزرگ استان از جمله واگن پارس، آذرآب، هپکو، آونگان و ... نمی توان به راحتی گذشت.
در این واحدها چندی پیش، بیش از ۱۰ هزار کارگر مشغول به کار بودند ولی تعداد کارگران این واحدها امروز به نصف کاهش یافته است.
این در حالی است که بسیاری از مشکلات واحدهای تولیدی استان با کمترین هزینه ای برطرف می شود.
اقدامات دولت در رفع مشکلات صنایع موثر نبوده
توسطی نائب رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت کشور بیان کرد: هر چند دولت اقداماتی را در خصوص رفع مشکلات صنایع انجام داده است ولی این اقدامات بیشتر در زمینه عمومی بوده و در رفع مشکلات موثر نبوده است.
وی اضافه کرد: صنعت امروز استان مرکزی و کشور همانند مریضی است که در آی سی یو و مراقبت های ویژه است و نیاز به تصمیمات فوری، فوتی و جدی دارد.
دولت به دنبال کار تبلیغاتی بود/اقدام مناسبی برای خروج از رکود انجام نشده است
نائب رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت ایران اظهار کرد: اینکه دولت بخواهد در کنار کارهای دیگر به صنعت برسد،این شرایط  نه چندان مطلوب به زودی رفع نخواهد شد و واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری از پا در خواهند آمد.
توسطی گفت: بنده به عنوان صنعتگر و نماینده تشکل ها مسئولیت دارم از یکسری از اقدامات دولت تقدیر و تشکر کنم، ولی دولت در شرایطی که کشور در رکود قرار دارد باید همزمان به دو موضوع تورم و رکود توجه می کرد ولی دولت بیشتر به دنبال مهار تورم بود و اقدام مناسبی را برای خروج از رکود انجام نداد در واقع می توان گفت دولت بیشتر کار تبلیغاتی انجام داد.
وی ادامه داد: افزایش نرخ بهره و مسائل بانکی یکی از مواردی است که به شدت به صنعت لطمه می زند.
نائب رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت ایران بیان کرد: مسائل بانکی هنوز حل نشده تا بتوان خدمات را به راحتی ارائه داد و هنوز تنگ نظری و سیستم های انقباضی در سیستم بانکی وجود دارد.
توسطی افزود: دولت با رفع مشکلات واحدهای تولیدی می تواند در زمینه ایجاد اشتغال، ارزش افزوده، ارزآوری و رونق صادرات کمک کند.
دولت با تسهیل روند صادرات، مانع تعطیلی واحدهای صنعتی شود
وی با تاکید بر اینکه دولت باید رکود را در فضای کسب و کار کشور حذف و رونق را جایگزین آن کند گفت:دولت باید صادرات محصولات صنعتی را گسترش داده، سازوکار و قوانین تسهیل کننده روند صادرات برای محصولات تولیدی توسط واحد های صنعتی را تبیین و اجرا کند تا مانع تعطیلی واحد های صنعتی شود.
توسطی با اشاره به اینکه متاسفانه دولت هیچ سیاستی در بحث صنعت ندارد اظهار کرد:متاسفانه امروز نه واحدهای صنعتی می دانند که چه کاری باید انجام دهند و نه دستگاههای دولتی برنامه ای برای کمک به واحد های صنعتی دارند که ادامه این روند سبب جداسازی دولت از تولید می شود.
تکیه بر توان داخلی تنها راه نجات اقتصاد کشور
تصویب قوانینی که راه را بر تولید کننده داخلی می بندد و شرایط را برای تولید بومی با حضور رقبای خارجی سخت تر  نه تنها کمکی به رشد و شکوفایی اقتصاد کشور نمی کند که باعث وابستگی بیشتر و از دست دادن فرصت ها،سرمایه های مادی و انسانی و ظرفیت های داخلی برای کسب استقلال کشور از طریق ایجاد استقلال مستقل می شود.
به گفته کارشناسان، وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو و معدن دولتی، شهرداری ها و و وزارت راه و شهرسازی و نیز بخش خصوصی از طریق خرید محصولات هپکو می توانند به این شرکت کمک کنند.
بسیاری از سرمایه گذاران و تولید کنندگان داخلی با اندک حمایتی می توانند شکوفایی اقتصادی ایران را با تکیه بر توان و تولید داخلی رقم زنند.
اکنون که واحدهای صنعتی کشور و خصوصا استان مرکزی با رکود مواجه هستند بهتر نیست با تکمیل ظرفیت واحدهای تولیدی داخل چشم از نگاه خارج برداریم  و به منابع داخلی چشم بدوزیم.
به گفته کارشناسان، وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو و معدن دولتی، شهرداری ها و و وزارت راه و شهرسازی و نیز بخش خصوصی از طریق خرید محصولات هپکو می توانند به احیای مجدد شرکت هپکو کمک کنند.
انتهای پیام/دیار افتاب
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 435449
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *