۰
گزارش تفتان ما از مرمت آثار تاریخی با توان بخش خصوصی؛احیا یا امحا؟،

بخش خصوصي؛ نوش داروي احياء بناها و آثار تاريخي كشور/ پیش‌بینی هزینه ۸ ميليارد ريالي براي مرمت و احياء قلعه حيدرآباد خاش توسط بخش خصوصي

هرساله شاهد واگذاري هاي مختلف از بناهاي تاريخي و آثار ارزشمند كشور با شرايط متفاوت به بخش خصوصي هستيم اما برخي از واگذاري ها نه تنها كمكي به حفظ بنا نمي كند بلكه به تخريب بنا سرعت مي بخشد و در همين راستا قلعه حيدرآباد خاش برای کاربری پذیرایی و مرمت و بهسازی به بخش خصوصی واگذار شده ولي واقعیت واگذاری آثار تاریخی و تغییر کاربری، در نوع خود بد نیست اما چه نوع بنایی، با چه قدمتی، به چه قیمتی و با چه شرایطی!؟
بخش خصوصي؛ نوش داروي احياء بناها و آثار تاريخي كشور/ پیش‌بینی هزینه ۸ ميليارد ريالي براي مرمت و احياء قلعه حيدرآباد خاش توسط بخش خصوصي
به گزارش تفتان ما، بناها و آثار تاريخي ميراث گران بها و ماندگاري است كه بدون شك از ديدگان هر بيننده اي پلي به عمق تاريخ ايران اسلامي مي زند و قطعاً نگهداري و پاسداري از اين ميراث گرانبها باعث انتقال ميراث كهن و تاريخي يك كشور به نسل هاي آينده مي شود و ميتواند حال را به گذشته پيوند و كتاب تاريخ را ورق بزند.
 
حفاظت از اين ميراث ارزشمند كاري بس خطير و حساس است و شهرستان خاش نيز از اين بناهاي تاريخي بي نصيب نماينده و آثار تاريخي بسياري در اين شهر بر بستر خاك محله هاي قديمي آرميده است كه از جمله آنها قلعه حيدرآباد، زيارتگاه مرتضي علي، مسجد جامع، بازارچه سرپوش، درخت هاي سرو سنگان و دهپابيد و كوشه، تپه میر آباد، تپه و قبرستان روستای کوه نور(ایرندگان)، زیارت بی بی رندک( ایرندگان)، سیل بند حیطه شاهان سنگی (ایرندگان )، قبرستان قدیمی سنگان، آسیاب آبی سنگان، قلعه ایرندگان، غار طبعي سنگان، ساختمان قدیمی پادگان، قلعه دیده بانی تمندان، قبرستان قدیمی خارستان، ساختمان قدیمی برجک بلو (قلعه بلو) و غيره است.
 
علي اي حال تمامي آثار و بناهاي تاريخي شرايط و موقعيت يكسان و مساوري ندارند و بعضي از اين آثار منحصر به فرد هستند و ب عضي ديگر نيز آثار نفيس هستند ولي بعضي از آثار متعلق به دوره قاجار و پهلوي هستند و تعدادي از آنها نيز در كشور به وفور يافت مي شود همانند خانه ها، براساس ضوابط میراث فرهنگی قابل واگذاری است.
 
به عقيده بسياري از كارشناسان و صاحب نظران اعتبارات دولتي كفاف احيا و نگهداري اين بناهاي تاريخي را نمي دهد و از طرفي نيز برخي از بناها و آثار تاريخي كه طي سال هاياخير توسط دولت خريداري شده به جهت نبود متولي و عدم پيش بيني هزينه نگهداري و احياء سرعت تخريبشان بيشتر از گذشته است و در حقيقت نتيجه مثبت و قابل قبولي نداشته است و بعضاً درب و پنجره هاي تاريخي اين بناها نيز به سرقت رفته است.
 
با اين تفاسير سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور اين بناها را به صندوق احياء و بهره برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي تحويل داده است و اينبناها از طريق مزايده عمومي واگذار مي شوند و با توجه به شرايط خاص از جمله كابري اصلي بنا و همخواني كاربري جديد با شرايط اجتماعي و غيره با متقاضيان تحويل داده مي شود.
 

 
في الواقع نفس عمل در اين كار ارزشمند است چرا كه اين صندوق سعي ميكند با واگذاري بناهاي تاريخي به بخش خصوصي آن ها را احياء و نگهداري كند ولي در اين بين بايد احتمال داد چنانچه بناي تاريخي واگذاري به جاي تعمير، تخريب شود چه کسی بايد پاسخگو خواهد بود؟ آیا جریمه فرد و حتی محکومیت حبس او می‎تواند جسم تخریب شده این آثار فاخر را التیام ببخشد؟
 
قلعه حیدرآباد در جنوب شرق خاش از جمله آثار تاريخي مهم شهرستان خاش به شمار می رود. اين قلعه درسال۱۹۲۰ميلادي (۱۲۹۹ ه.ش) توسط شخصي به نام "عيدوخان" ساخته شد و تا سال۱307 ه.ش به عنوان محل سكونت همين شخص و خانواده اش مورد بهره برداري قرار گرفت و اين قلعه مربوط به اواخر دوره قاجار است و در خاش، انتهای خیابان ۲۴ متری رودکی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۸۲۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و همچنین از این قلعه به عنوان محل نگهداری آذوقه و مهمات نیروهای انگلیسی به سرپرستی ژنرال دایر استفاده شده است.
 
صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی همچنین قلعه حیدرآباد را نیز با برگزاری مزایده ای وارد چرخه اقتصادی اماکن تاریخی کرد. این قلعه و یکی از زیباترین و وسیع ترین قلعه هاي استان سيستان و بلوچستان است که از دوران قاچار به یادگار مانده است.
 

 
با توجه به ويژگي ها و شاخص هاي بي نظير و منحصر به فرد اين بنا و واگذاري آن به بخش خصوصي ميتواند بستر و زيرساخت هاي لازم جهت توجه به اين قلعه را بيش از پيش فراهم و فرصت بسيار خوبي را براي اين قلعه در شهرستان ايجاد كند.
 
* قلعه حيدرآباد به سرمايه گذار بومي واگذار مي شود
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به مزايده قلعه حيدرآباد شهرستان خاش، اظهار كرد: اين قلعه كه متعلق به دوره قاجار است و بايد سرمايه گذار براي اين قلعه بومي باشد و از نظر داشت حساب بانكي و گردش مالي توانايي داشته باشد.
 
كامبيز مشتاق گوهري با بيان اينكه كشور ايران اسلامي جزء 10 كشور نخست دنيا از نظر ظرفيت هاي تاريخي به شمار مي رود، تصريح كرد: حفظ و نگهداري و مهمتر از همه احياء بناهاي تاريخي از وظايف و رسالت هاي سازمان ميراث فرهنگي است كه لازم است براي تحقق اين مهم به بخش خصوصي واگذار شود.
 
وي بيان كرد: آثار تاريخي و ابنه ها ظرفيت بي نظيري هستن كه بايد در راستاي رونق اقتصادي از آن ها بهره گرفت و اين بناها چنانچه وارد چرخه بهره وري و استفاده شوند مي توانند تاثيرات بسزايي در رشد و توسعه منطقه بگذارد و در مسائل اقتصادي كمك بسياري به كشور كند.
 

 
* يك ميليون بافت تاريخي در كشور است
گوهري با بيان اينكه بيش از يك ميليون بافت تاريخي در كشور است، گفت: چنانچه دولت به تنهايي بخواهد اين بناها و ميراث تاريخي و كهن را مرمت و احياء كند صدها هزار ميليارد تومان هزينه لازم است و اين ارقام در بودجه دولت نيست.
 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بيان كرد: با مجوز سازمان میراث فرهنگی کشور و با هدف کاربری خدماتی - فرهنگی و پذیرایی، این بنا با قیمت پایه اجاره ماهانه پنج ميليون ريال به مزایده گذاشته شده است.
 
وي گفت: سرمایه گذاران و متقاضیان شرکت در این مزایده، می توانند نسبت به دریافت اسناد مورد نیاز برای شرکت در مزایده از طریق دبيرخانه كميسيون مزايده صندوق احياء یا پايگاه اينترنتي صندوق احياء یا پايگاه ملي اطلاع‌رساني مناقصات، اقدام کنند.  
 
* هزینه مرمت و آماده سازی احیاء قلعه حيدرآباد 8 ميليارد ريال است
گوهري با اشاره به شرايط واگذاري اين بناي تاريخي، خاطرنشان كرد: هزینه مرمت و آماده سازی احیاء اين بنا 8 ميليارد ريال و مدت زمان پیشنهادی قرارداد22سال و مدت زمان مرمت24 ماه  است.
 
وي افزود: زمان بهره برداری 20 سال و مدت عدم پرداخت اجاره بها 24 ماه مرمت  است و متقاضیان می توانند جهت اطلاعات بیشتر به سایت www.chtn.ir یا به اداره كل میراث فرهنگی  صنایع دستی و گردشگری استان سيستان  و بلوچستان مراجعه کنند.
 
* قلعه حيدرآباد به يك هتل تبديل مي شود
وي گفت: در آينده تعداد بيشتري از بناهاي تاريخي سيستان و بلوچستان به بخش خصوصي واگذار مي شود و اين قلعه بعنوان اولين بنای تاریخی تبدیل به یک هتل و مرکز ارزشمند اقامتی و پذیرایی می شود.
 

 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان با بيان اينكه بناها و آثار تاريخي با هدف احياء و مرمت به بخش خصوصي واگذار مي شود، تاكيد كرد: اگر به همان نحوي كه انتظار داريم كار مرمت و تعمير بناها انحام نشود آن را از بخش خصوصي پس ميگيريم چرا كه كار احياء بناها با نظارت مستقيم ميراث فرهنگي انجام مي شود و براي جلوگيري از تخريب و آسيب به آثار تاريخي از بهره بردار و سرمايه گذار تضمين هاي لازم گرفته خواهد شد.
 
وي اظهار كرد: كوچكترين خلاف از مفاد قرار داد منجر به فسخ كامل قرار داد مي شود و اگر قرار داد بهم بخورد سرمايه گذار بايد بنا را به حالت اوليه برگرداند.
 
انتهاي پيام/
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب: 434954
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *