۰
مدير جهاد كشاورزي شهرستان خاش:

رتبه نخست تولید سیب زمینی سیستان و بلوچستان به خاش اختصاص دارد/ یک هزار و 500 نفر در مراحل مختلف تولید سیب زمینی در خاش فعالیت دارند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش گفت : به دلیل فراهم بودن شرایط مناسب آب و هوایی و زمین های حاصلخیز این شهرستان از نظر میزان تولید و کیفیت محصول سیب زمینی رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است
رتبه نخست تولید سیب زمینی سیستان و بلوچستان به خاش اختصاص دارد/ یک هزار و 500  نفر در مراحل مختلف تولید سیب زمینی در خاش فعالیت دارند
امان الله طوقي در گفت و گو با خبرنگار  تفتان ما اظهار كرد: کار برداشت محصول سیب زمینی از نیمه دوم خرداد ماه آغاز شده و تا اواسط مردادماه ادامه خواهد داشت.
 
وي افزود: به دلیل وجود زمینهای حاصل‌خیز و نیز شرایط و آب و هوای مساعد سالانه سه نوبت سیب‌زمینی در خاش به عمل می‌آید.
 
طوقي با بيان اينكه كاشت اين محصول با ارزش در بهمن ماه انجام شده است، گفت: پيش بيني مي شود امسال بيش از 17 هزار تن سيب زميني از سطح 350 هكتار اراضي اين شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف خاش و ساير شهرهاي استان شود.
 
وي تصريح كرد: در حال حاضر سیب‌زمینی از نوع "برون" در خاش کشت می‌شود، اما کشاورزان خاش اقدام به کشت محصولات با کیفیت‌تری شامل سانته، ساتنا و ملوا کرده‌اند که برداشت آنها نیز در آینده انجام می‌شود.
 
طوقي گفت: در این فصل از کشت سیب زمینی از کودهای شیمیایی استفاده نشده و از این منظر می توان گفت بهترین و سالم ترین محصول برداشت و به بازار مصرف عرضه می شود.
 
وی خاطرنشان كرد: به دلیل فراهم بودن شرایط مناسب آب و هوایی و زمین های حاصلخیز از نظر میزان تولید و کیفیت محصول سیب زمینی رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است.
 
طوقی با بیان اینکه ۲ هکتار از اراضی سیب زمینی در دو نقطه شهرستان خاش به صورت الگویی و نمایشی و با نظارت کارشناسان واحد زراعت و تحویل کود و بذر اصلاح شده رایگان کشت شده است، افزود: در این مزارع نمایشی که می تواند الگویی مناسبی برای سیب زمینی باشد با اقداماتی که توسط کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان انجام شده است، بیش از ۸۰ تن محصول از هر هکتار برداشت می شود.
 
وي اذعان كرد: علاوه بر اينكه به كشاورزان توصيه شده از كودهاي عالي و غيرشيميايي استفاده كنند، دو اقدام با همكاري كشاورزان صورت گرفته كه يكي كاشت و برداشت به صورت مكانيزه بوده و ديگري تغييردر نوع بذر كه از عملكرد بالاتري نسبت به ارقام گذشته برخوردار است.
 
وی با اشاره به اینکه تولید سیب زمینی در هر هکتار در کشور به میزان تقریبی ۴۰ تن و در گلخانه بیش از 60 تن است، گفت: خوشبختانه کشاورزان توانمند خاش توانسته اند محصول درشت و وزنی درجه یک و ارگانیک این محصول را تولید کنند به طوریکه بعضاً درشتی هر عدد سیب زمینی به بیش از دو و نیم کیلوگرم نیز رسیده است.
 
طوقي با بيان اينكه2 درصد از سطح زيركشت محصولات زراعي شهرستان خاش به سيب زميني اختصاص پيدا كرده، افزود: به دليل آب و هواي مناسب كشت سيب زميني در شهرستان خاش در دو نوبت انجام مي شود كه كاشت اين محصول در نوبت دوم در مردادماه و برداشت آن در فصل پاييز است.
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش اذعان کرد: در طول دوره کاشت، داشت و برداشت سیب زمینی که مدت ۵ ماه به طول می انجامد برای بیش از یک هزار و 500 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.
 
وی با بیان اینکه سطح زیر کشت محصول سیب زمینی در این شهرستان نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است، تصريح كرد: امسال توجه کشاورزان به تولید کیفی و پر بازده محصول معطوف شد و با راهنمایی های کارشناسان ترویجی به موفقیت چشمگیری دست پیداکردند.
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش خاطرنشان كرد: با توجه به اینکه استان ما، جزء استان های کم باران است و با بحران شدید آب مواجه هستیم سعی داریم با برگزاری کلاسهای آموزشی و تشویق و ترغیب کشاورزان کشت گلخانه ای سیب زمینی را در سال آینده ترویج و توسعه دهیم.
 
وی به ثمر نشستن دو ماه پیش از موعد سیب زمینی در شرایط طبیعی را از مزیتهای مهم کشت سیب زمینی گلخانه ای برشمرد و اظهار كرد: سیب زمینی گلخانه ای به دلیل استفاده از کودهای عالی و بیولوژیک، کاملاً اورگانیک بوده و هیچگونه ضرری برای سلامتی انسان ندارد.
 
انتهاي پيام/
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب: 433046
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *