۰

کاهش 6 هزار هکتاری کشت هندوانه خارج از فصل در سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گقت: با هدف بهبود الگوی کشت، از سال گذشته تاکنون‌ 6 هزار هکتار از اراضی زیر کشت هندوانه در استان کاهش یافته است.
کاهش 6 هزار هکتاری کشت هندوانه خارج از فصل در سیستان و بلوچستان
به گزارش سرویس سيستان و بلوچستان تفتان ما، به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، رضا نجفی با بیان اینکه ‌‌هندوانه یکی از محصولاتی است که در این استان هم به صورت کشت خارج از فصل و هم به صورت کشت معمولی مورد توجه کشاورزان بوده است، افزود:‌ در بازار کشور و استان نیز بسیار طرفدار دارد، اما سطح زیر کشت این گیاه زراعی امسال، کاهش چشمگیری داشته است به طوری که بیش از یک سوم اراضی تحت کشت اختصاص یافته به آن کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه‌ این کاهش با برنامه‌ریزی قبلی صورت گرفته است، اظهار داشت: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان دچار خشکسالی و کم آبی است باید برای کاهش مصرف آب و بالا بردن میزان بهره‌وری آن، به هر شکل جلوی هدررفت و یا تبخیر بیش از حد آن را گرفت.
نجفی بیان کرد: یکی از راهکارهای موجود، کاهش سطح زیر کشت گیاهانی است که نیاز زیاد به آب دارند و بهبود الگوی کشت و تغییر آن به سمت کشت گیاهان مقاوم به شرایط کم آبی استان اما با بهره‌وری بالاست‌ و این کار مدتی است که در دستور کار جهاد کشاورزی و ارگان‌های مربوطه نیز قرار گرفته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: کشت این گیاه زراعی همه ساله در این استان رونق داشته ‌و سال گذشته 16 هزار هکتار از اراضی استان به کشت و برداشت محصول هندوانه اختصاص یافته و امسال نیز با وجود کاهش 6 هزار هکتاری نسبت به فصل زراعی گذشته، این گیاه زراعی ‌روی 10 هزار هکتار از اراضی زراعی استان از ابتدای آبان شروع به کشت شده و تا اواسط بهمن ماه زمان برداشت آن فرا می‌رسد.
وی اضافه کرد: این میزان کشتی که امسال و در این فصل برای عمل‌آوری هندوانه در استان صورت می‌گیرد، در راستای طرح استمرار و تامین و تنظیم محصول در بازار است چرا که به دلیل آب و هوای ویژه‌ای که جنوب استان دارد قابلیت برداشت این محصول در خارج از فصول کشتی دیگر استان‌های کشور وجود دارد.
نجفی در خصوص مناطق کشت هندوانه در استان، گفت: در حال حاضر کشت و کار بر روی این گیاه زراعی در شهرهای جنوبی استان صورت می‌گیرد که عمده مناطق کشت این میوه زراعی شامل کنارک، چابهار، سرباز، دلگان و ایرانشهر است و دیگر شهرستان‌ها سطح زیر کشت کمتری دارند.
وی تاکید کرد: به طور میانگین از هر هکتار 25 تن هندوانه برداشت می‌شود که پیش‌بینی می‌شود با شروع عملیات برداشت از اراضی تحت کشت، بالغ بر 250 هزار تن هندوانه برداشت شده و وارد بازار سیستان و بلوچستان و دیگر استان‌های کشور شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ‌افزود: در حال حاضر ارقامی مانند چارسون‌گری، کریم سون سوئیت و شوگر بی بی در استان کشت می‌شوند.‌
انتهای پیام/
پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 425681
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *