۰

نیروهای تخصصی در پایگاه‌های سلامت به انجام امور عمومی مشغول هستند

یک کارشناس مامایی گفت: اجرای طرح تحول سلامت در پایگاه‌های سلامت ارائه خدمات جامع از نوزادان تا سالمندان را به همراه دارد اما یکی از مهمترین مشکلات این است که در پایگاه سلامت از نیروهای تخصصی برای انجام امور عمومی استفاده می‌شود.
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، آرزو احمدی، کارشناس مامایی در گفت‌وگو با خبرنگار سینا درباره عملکرد پایگاه‌های بهداشت پس از طرح تحول سلامت در کشور گفت: شبکه بهداشت کشور شامل دانشگاه، مراکز بهداشتی- درمانی، پایگاه سلامت و خانه بهداشت می‌شود که این ساختار همیشه وجود داشته است.
 
وی در ادامه افزود: پیش از تبدیل شدن خانه بهداشت به پایگاه سلامت یک سری خدمات محدود شامل واکسیناسیون، مراقبت‌های زنان باردار و اطفال انجام می‌شد اما در حال حاضر با اجرای طرح تحول سلامت این خدمات گسترده‌تر شده است.
 
این کارشناس مامایی با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت به دنبال این است که در پایگاه‌های سلامت علاوه بر خدمات اصلی گروه‌های هدف، گروه‌های مختلف سنی شامل جوانان، نوجوانان و سالمندان نیز بررسی شوند، تصریح کرد: با اجرای این طرح و ارائه جامع‌تر خدمات در پایگاه سلامت از نوزادان تا سالمندان پوشش درمانی و بهداشتی دریافت می‌کنند.
 
وی ادامه داد: در طرح تحول ارائه خدمات بهداشتی به شکل رایگان به مردم انجام می‌شود؛ برنامه ریزی که برای آن در نظر گرفته شده به این شکل است که از سوی بیمه‌ها پشتیبانی می‌شود، نظام ارجاع تعریف شده دارد و کاملاً سیستماتیک است؛ که در واقع این طرح وام گرفته از نظام سلامت انگلستان است، پس اگر بودجه اجرای طرح، تامین شود تا نیازهای جامعه برطرف شود طرح تحول سلامت کارآمدتر پیاده خواهد شد.
 
احمدی، انتقادی را به طرح تحول سلامت وارد کرد و گفت: یکی از مهمترین ایرادات به طرح تحول این است که سیاستگذاران این نگاه را دارند که در پایگاه سلامت ماما مانند بهورز شهری کار کند و نیروهای تخصصی برای انجام امور عمومی در پایگاه بهداشت استفاده شوند. 
 
وی در ادامه افزود: در گذشته در روستاها به دلیل عدم دسترسی پزشک روستایی و خانواده، یک سری نیروی بومی با تحصیلات سیکل یا دیپلم تربیت کردند و اطلاعات عمومی لازم را به فرد آموزش دادند اما در حال حاضر مسئولان به دنبال این هستند که نوع این خدمات در شهر نیز ارائه شود، در حالی که می‌توان این طرح را تعدیل کرد یعنی اینکه در پایگاه‌های بهداشت شهری ماما و کارشناس بهداشت مجزا وجود داشته باشد.
 
این کار‌شناس مامایی تاکیدکرد: برای جمعیت ۲۵۰۰ نفر در پایگاه سلامت به دو ماما برای سلامت می‌انسال، بارداری و باروری نیاز داریم تا صرفا خدمات زنان، نوزاد و مامایی انجام شود در حالی که هم اکنون ارائه این خدمات با یکدیگر تلفیق شده است.
 
وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات طرح تحول سلامت در پایگاه‌های بهداشت این است که از نیروهای تخصصی برای انجام امور عمومی استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: به طور مثال فردی با ۴ سال تحصیل ماما شده است اما در یک پایگاه سلامت باید موضوعات بیماری‌ها و رابطین سلامت را پیگیری کند.
 
نیاز به تعدیل چندپیشگی در پایگاه سلامت وجود دارد
احمدی، در ادامه بیان کرد: باید چندپیشگی در پایگاه سلامت  تعدیل شود به این دلیل که وقتی مراجعه کننده وارد خانه سلامت می‌شود باید تمام خدمات لازم به وی ارائه شود و نمی‌توان خدمات فرد را به بعد موکول کرد.
 
عملکرد تخصصی در پایگاه سلامت، کیفیت ارائه خدمات را افزایش می‌دهد
این کارشناس مامایی با تاکید بر اینکه چندپیشگی در پایگاه سلامت با افزایش نیرو مرتفع خواهد شد، گفت: در پایگاه بهداشت اگر هر فرد کار تخصصی خود را انجام دهد موثرتر خواهد بود و اگر ماما فقط به کار تخصصی خود بپردازد عملکرد بهتری خواهد داشت؛ پس وجود افراد با تخصص‌های مختلف در پایگاه سلامت، کیفیت ارائه خدمات را افزایش می‌دهد، البته به نظر می‌رسد این مشکل وقتی به چالش کشیده شود در طول زمان حل خواهد شد.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب: 432599
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *