۰

سرگردانی دامداران لرستانی برای تهیه واکسن تب برفکی

هرچند روند کاهشی شیوع تب برفکی در برخی کانون های درگیر بیماری در استان لرستان از اواخر سال گذشته مشاهده شده اما رفع کامل این مشکل همچنان در انتظار تامین واکسن است.
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از خبرگزاری سینا، طی ماه‌های گذشته بیماری تب برفکی در برخی کانون‌ها بین دام‌های استان لرستان شیوع پیدا کرده؛ این در حالی است که علاوه بر معضل شیوع این بیماری بین دام‌ها، باید موضوع کمبود واکسن تب برفکی را به مابقی مشکلات دامداران لرستانی اضافه کرد.
 
علیرضا سنگی، یک دامدار لرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار سینا، با بیان اینکه حدود ۱۰ تا ۱۲ روز است که بیماری تب برفکی بین گله و دام‌هایش شیوع پیدا کرده عنوان کرد: چند رأس از دام‌های من به دلیل این بیماری تلف ‌شده اند   .
 
محمود عامری، دامدار دیگر لرستانی نیز می‌گوید: ۱۶۰ رأس دام داشته‌ام که طی چند روز اخیر نزدیک ۱۰ رأس از آن‌ها تلف ‌شده‌اند؛ تلف شدن دام‌ها خسارت‌های زیادی به من وارد کرده است زیرا قیمت هر کدام از آن‌ها بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان بود.
 
در این راستا ابراهیم توکلی، مدیرکل دامپزشکی استان لرستان با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون  ۸۰۰ رأس دام در لرستان تلف شده است، گفت: از سال گذشته تاکنون ۱۶۰ کانون شیوع تب برفکی در استان شناسایی‌شده و در این کانون‌ها ۸۰۰ رأس دام تلف‌ شده است.
 
لازم به ذکر است؛ این موضوع در حالی مطرح می‌شود که علاوه بر شیوع این بیماری موضوع کمبود واکسن تب برفکی به دیگر مشکلات دامداران استان لرستان اضافه‌ شده تا این امر صدای اعتراض دامداران استان را بلند کند.
 
سرگردانی دامداران برای تهیه واکسن تب برفکی
یک دامدار لرستانی به کمبود واکسن تب برفکی برای دام‌هایش اشاره می‌کند و می‌گوید: وقتی‌ که برای تأمین این واکسن به دامپزشکی مراجعه می‌کنم می‌گویند واکسن نداریم و بروید واکسن آزاد بخرید و این در حالی است که ما ‌توان خرید این واکسن را با توجه مشکلات اقتصادی که با آن مواجه هستیم نداریم.
 
وی ادامه می‌دهد: قیمت واکسن تب برفکی به‌ صورت آزاد خیلی زیاد است به‌طوری‌که برای خرید یک واکسن تب برفکی باید مبلغ ۴۰۰ هزار تومان بپردازیم.
 
کرم الهی، یکی از دامپزشکان استان لرستان اذعان کرده است: تب برفکی خسارت‌های زیادی به دامداران وارد می‌کند و این یک بیماری ویروسی و به‌شدت واگیر است.
 
وی بابیان اینکه این بیماری در میان دام‌های سبک و سنگین شیوع پیدا می‌کند، ادامه می‌دهد: شیوع این بیماری خسارت‌های فراوانی برای دامداران و همچنین دام‌های آن‌ها خواهد داشت.
 
این دامپزشک ادامه می‌دهد: اگر دام «شیر وار» باشد و به بیماری تب برفکی مبتلا شود شیر آن قطع می‌شود و این یعنی خسارت برای دامدار؛ در دام‌های کوچک نیز به علت اینکه با ابتلا به این بیماری قلب دام درگیر می‌شود باز هم شاهد تلف شدن آن خواهیم بود.
 
اگر واکسن دست ما برسد دام‌ها را واکسیناسیون می‌کنیم
ابراهیم توکلی، مدیر کل دامپزشکی لرستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سینا، به اقدامات در دستور کار برای رفع این مشکل اشاره کرد و گفت: سه تا سه و نیم میلیون رأس دام سبک در لرستان وجود دارد که نزدیک به دو و نیم میلیون رأس از آن‌ها سال گذشته و یک‌ ماهه امسال، واکسیناسیون شده‌اند.
 
وی ادامه داد: با این‌ وجود مواردی از این بیماری در میان دام‌های استان همچنان وجود دارد که با اقداماتی که سازمان دامپزشکی انجام می‌دهد به محض اینکه واکسن به دست ما برسد فاز جدید واکسیناسیون را در اردیبهشت‌ماه آغاز می‌کنیم و به شکل فراگیر بخش عمده‌ای از دام‌های استان را واکسینه خواهیم کرد.
 
این سخنان در حالی مطرح می شود که رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز پیش از این با اشاره به واردات واکسن تب برفکی از فرانسه، ترکیه و هند گفته بود که عوامل مختلفی از جمله کمبود واکسن برفکی در سال گذشته موجب شیوع این بیماری در ایران و تلف شدن دام شده است  .
انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب: 432595
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *