۰

ایران همواره بر تعامل با کشورهای دارای تمدن مشترک تأکید دارد

رییس دانشگاه شهید بهشتی در افتتاحیه «گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب» گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران سعی بر این داریم با کشورهایی که تمدن مشترک فرهنگی داریم، تعامل داشته باشیم.
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، آیین افتتاحیه اجلاس نخبگان و اساتید دانشگاه‌های ایران و جهان عرب با عنوان «گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب» صبح امروز 21 اردیبهشت ماه با حضور رؤسای دانشگاه‌ها، مسئولان و مقامات فرهنگی کشورمان در مرکز همایش‌های بین‌المللی تالار پروین اعتصامی دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد.
 *وجه فرهنگی و پسوند اسلامی وجه تمایز انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌هاست
در ابتدای این مراسم، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه شهید بهشتی طی سخنانی ضمن خیرمقدم به مسئولان و مقامات ارشد فرهنگی کشورمان گفت: وجه تمایز انقلاب اسلامی در ایران با دیگر انقلاب‌های جهان وجه فرهنگی و پسوند اسلامی آن است؛ این پسوند پیشینه و تاریخ باشکوهی را نشان می‌دهد.
وی در ادامه افزود: اگر مروری به تاریخ گذشته جهان اسلام و دوره موسوم به  کلاسیک بیاندازیم در می‌یابیم که چگونه کشورهای اسلامی در تعامل و تبادل روابط اجتماعی و فرهنگی با یکدیگر همراه بودند. این تبادل اجتماعی و فرهنگی در میان کشورهای ایران و عربی بسیار گسترده بود در واقع، نه تنها همزیستی بین اقوام و طوایف غیر مسلمان گسترده بود بلکه به سلامت زیست می‌کردند.

طهرانچی ادامه داد: ما در کشور خود با پیشینه مقدس انقلاب اسلامی، تلاش بر زیست بومی داشتیم و این مهم را پایه‌گذاری کردیم و سعی بر این داریم با کشورهایی که دارای تمدن مشترک فرهنگی هستیم تعامل داشته باشیم.
وی یادآور شد: این اجلاس سرلوحه رفتار تمام مسلمان عالم به ویژه منطقه باید قرار گیرد که در راستای آن، دانشگاه می تواند نقش بسزایی در اخوت و برادی میان کشورها داشته باشد و زمینه مناسبت تری برای شناخت کشورها ایجاد کند.
طهرانچی با تاکید براینکه دانشگاه مدار اندیشه‌ورزی و عقلانیت است، گفت: دانشگاه می‌تواند زمینه ساز شناخت و صلح و دوستی در منطقه باشد و زمینه لازم رابرای بهبود فضای اجتماعی، فرهنگی در دنیای اسلام فراهم سازد.
 روابط ایران و عرب طی قرن‌های زیادی دارای اشتراکات و عناصر مشترکی بوده است
ابوذر ابراهیمی ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در سخنان آغازین خود گفت: خدای بزرگ را شاکرم از اینکه در شرایط پیچیده جاری در جهان اسلام، نخبگان و دانشگاهیان ایرانی و عربی از مسیر گفت‌وگوهای فرهنگی فرصتی را فراهم ساخته اند که تا به درک مشترک، در یافتن راه های توسعه و تقویت ارتباطات و تعاملات هرچه بیشتر فرهنگی و علمی میان دو ملت بزرگ ایرانی و عربی به عنوان دو بال حیاتی فرهنگ و تمدن اسلامی برسند.
رئیس سارمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: عرب‌ها و ایرانیان همواره در طول تاریخ گذشته جزء لایتجزا از پیکره امت اسلامی بوده و در منطقه جغرافیایی مشترکی زندگی کرده‌اند که به عنوان قالب عالم قدیم شناخته می شود روابط فی مابین دو ملت به هزاره اول پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد.
وی در ادامه سخنان خود، اظهار کرد: این روابط شامل روابط سیاسی، بازرگانی و تعامل فرهنگی و تمدنی می‌شود؛ این منطقه جغرافیایی شاهد بروز تمدن های بزرگی بوده که در کنار هم زندگی کرده، گفت‌وگو کرده و رقابت کرده اند.
ابراهیمی ترکمان افزود: روابط ایران و عرب طی قرن‌های زیادی دارای اشتراکات و عناصر مشترکی بوده و هماهنگی و تعامل میان آنها برقرار بوده است؛ بنابراین با توجه به این سطح از تعاملات علمی و فرهنگی گذشته، امروز تمدن نوین اسلامی جز با مساعی ایرانی و عربی شکل نمی گیرد که در این راستا باید به سمت هم افزایی و تجمیع ظرفیت های گسترده جهان اسلام پیش رویم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنان خود، تاکید کرد: وظیفه دانشگاهیان، فرهیختگان و اندیشمندان ایرانی و عرب است که با پی نهادن روش‌های روزآمد و بهینه زمینه را جهت نزدیکی و همکاری‌های علمی و فرهنگی فراهم آورند.
وی بیان کرد: گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و عرب با هدف تقریب دیدگاه‌هایی مثل  تحکیم و تعمیق نکات مورد توافق طرفین در عرصه های اندیشه ورزی، عقاید و فقه؛ پایه ریزی نظام مطالعاتی و پژوهشی مشترک در زمینه تحقیق و نشر میراث مشترک؛ هماهنگی در تعاملات فرهنگی و علمی، هماهنگی نخبگان، دانشگاهیان و اندیشمندان در عرصه های علمی و فرهنگی و همچنین راهکارهای مثمرثمر در توسعه گفت و گوی ایران و عرب انجام می شود.
انتهای پیام/ فارس
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب: 432562
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *