۰

عوامل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سیستان و بلوچستان

انتقال آموزه‌های فرهنگی به نوجوانان، نشان دادن راهکارهای تربیتی و استفاده از ظرفیت نخبگان و معتمدین برای ایجاد بسترهای مقابله و توجه به نقش رسانه عوامل موثر در پیشگیری از آسیبب‌های اجتماعی هستند.
به گزارش سرویس سيستان و بلوچستان تفتان ما، در استان سیستان و بلوچستان سلسله عواملی همچون شرایط جغرافیایی، اقلیمی و بعضا قهر طبیعت و پراکندگی، وضعیت اجتماعی، اقتصادی، مرز و تاثیر همسایگان مرزی، بیکاری، عدم وجود زیرساخت‎های اقتصادی، مسائل تربیتی، شغلی و طرز فکر و نگرش‌ها، عدم طراحی مناسب فرهنگی و توجه به ذائقه بومی و بافت درونی مردم، تعصبات بیجا و احساسات آنی و زودگذر و بسیاری عوامل دیگر در بروز ناهنجاری‌ها موثر بوده است.
در این منطقه با رویکردهای مختلف فرهنگی و خرده فرهنگ‌های موجودش، هر چقدر هم که سهم عوامل فوق را در آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی پررنگ در نظر بگیریم و بررسی عوامل مذکور را به مجالی دیگر بسپاریم نباید از غفلت نخبگان، طراحان و مهندسان فرهنگی استان در گذشته آن هم نه در یک دوره بلکه غفلتی طولانی غافل شویم.
 

*کاهش سن ارتکاب جرائم در سیستان و بلوچستان
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه متاسفانه در جامعه ما تنوع و تکثر جرائم به یک نگرانی تبدیل شده و از حوزه آسیب‎های اجتماعی تبدیل به مسائله اجتماعی شده، اظهار داشت: سن شروع به ارتکاب جرایم تغییر کرده و از یک سو ارتکاب جرائم از جنبه جرائم جنسیتی خارج شده است.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه سن فراگیری بسیاری از رفتار و کنش‌های اجتماعی پایین است، گفت: در حال حاضر مهدهای کودک باید به صورت جدی بررسی شود و ارزش‎های استاندارد با یک مقیاس و الگوی پذیرفته شده از انسان بهنجار و انسان معقول اجتماع را باید به افراد آموزش دهیم.
محمدعلی حمیدیان ادامه داد: با توجه به این واقعیت که سه رکن اساسی «خانواده، رسانه و نهاد آموزش رسمی یا مدرسه» در فرایند نهادینه شدن ارزش‎های اجتماعی و جامعه پذیری نقش بسیار موثری دارد و ضرورت همگرایی این نهادها و ایجاد یک رویکرد ساختارمند است.
وی افزود: تعامل مناسب بین سه رکن عنوان شده و یک رویه واحد برای ارتقاء آگاهی‎های عمومی خصوصا در گروه‎های جوان و نوجوان  اهمیت بسزایی دارد.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه سن فراگیری بسیاری از رفتار و کنش‌های اجتماعی پایین است، گفت: در حال حاضر مهدهای کودک باید به صورت جدی بررسی شود و ارزش‎های استاندارد با یک مقیاس و الگوی پذیرفته شده از انسان بهنجار و انسان معقول اجتماع را باید به افراد آموزش دهیم.
حمیدیان خاطرنشان کرد: به طور قطع تکنیک‌ها و رویکردهای مناسب و مدونی که جنبه استاندارد داشته باشد در انتقال و فراگیری این ارزش‌ها و آموزش‌ها نقش مهمی را بازی می‌کند.
وی بیان کرد: رویکرد پیشگیری‌های رشد مدار قبل از رویکرد اجتماع مدار و قبل از رویکرد باز اجتماعی کردن مطرح می‎شود و تلاشش بر این است که ارزش‎های اجتماعی را در مقاطع یا ابعاد کودکی و زندگی افراد نهادینه کند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: این فرایند باعث می‎شود تا این ارزش‎ها به یک ثبات اجتماعی برسد و در افراد به نحوی درونی شود تا با توجه به این قضیه در پرونده‎های اجتماعی کلانتر اعم از شهر یا محله‎ای که زندگی می‌کنند رفتار منطبق با ارزش‎های اجتماعی ایفا کنند.  
وی معتقد است: پیشگیری‎های رشد مدار به عنوان یک اصل و ضرورت در معاونت پیشگیری از وقوع جرم در دستور کار قرار گرفته و خوشبختانه در سال گذشته در سه استان خراسان رضوی، فارس و سیستان و بلوچستان به عنوان پایلوت نهایی اجرای طرح پیشگیری‎های رشد مدار انتخاب شدند.
برنامه‌ریزی‌های غلط ریشه حرکت‌های فرهنگی اصیل را خشکانده است
یک کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی نیز در این زمینه به خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: از مهم‌ترین عوامل و دلایلی که برای آسیب‌های اجتماعی استان می‌توان بر شمرد، عدم وجود برنامه‌ریزی درست در حوزه‌ فعالیت‌های فرهنگی بوده است.
با اعتقاد به اصل پیشگیری بهتر از درمان باید اذعان داشت، پیشگیری فرایندی است که باید برنامه و ابزار قابل اعتماد و استواری داشته باشد، یکی از این ابزارها رسانه‌ها هستند، رسانه‌های تصویری و نوشتاری و فضای مجازی در سطح استان می‌توانند نقش قابل توجهی در پیشگیری از آن داشته باشند.
مجتبی شجاعی افزود: به نظر می‌رسد نهادها، دست‌اندرکاران و مدیران فرهنگی، که در این زمینه مشغول فعالیت بوده‎اند در عین علاقه و شاید تلاش‌های پراکنده برای ارتقای شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی در جهت توسعه و کاهش آسیب‌های جدی امنیتی، از یک برنامه‌ مدون و نقشه‌ راه برای نیل به اهداف پیش رو برخوردار نبوده‎اند.
وی گفت: متاسفانه این عدم برنامه‌ریزی در بلندمدت ریشه‌ حرکت‌های اصیل فرهنگی و اجتماعی را خشکانده است و اجازه‌ بارور شدن و رشد حرکت‎های فرهنگی خلاقانه را نیز کند کرده است.
این کارشناس معتقد است: باید توجه کرد کمرنگ شدن روح فرهنگ در جامعه می‎تواند زمینه‌ساز رشد و بروز آسیب‌های گوناگون اجتماعی باشد.
وی یادآور شد: داشتن برنامه‌های هدفمند و عملی در مباحث فرهنگی ( که بارها و موکدا رهبر معظم انقلاب ان را از جامعه مطالبه نموده اند ) چشم‌انداز روشنی در جامعه ترسیم خواهد کرد.
شجاعی بیان کرد: در صورت وجود یک برنامه‌ مشخص در پیشروی تمامی نهادها و دستگاه‌های استان در حرکت هماهنگ با سیاست‌های کلان فرهنگی و اجتماعی دولت در سال اقتصاد و فرهنگ به منظور رسیدن به یک نقطه‌ از پیش تعیین شده در تمام زمینه‌ها به ویژه مباحث فرهنگی، روحیه‌ حرکت و تکاپو در جامعه تزریق می‌شود و این حرکت هماهنگ می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی و در نهایت رشد شاخص‌های توسعه یافتگی و امنیتی تأثیر داشته باشد.
وی افزود: برخلاف کمبود فضاهای فرهنگی از جمله سینما و فرهنگسرا و موزه  در سطح استان پهناورمان در صورت استفاده‌ صحیح و با حداکثر ظرفیت از همین فضاهای فرهنگی موجود در سطح استان، می‌توان از ایجاد بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرد.
شجاعی ادامه داد: شأن فرهنگ اقتضای آن را دارد که با جدیت و به‌عنوان یک بخش اولویت‎دار بالاخص در مناطق مرزی بدان نگریسته شود و از سویی اهمیت فرهنگ و تأثیر قابل توجه آن بر سایر بخش‌ها حکم می‌کند که شأن آن را در حد یک کار تشریفاتی، موسمی و مناسبتی نبینیم.
وی ادامه داد: با اعتقاد به اصل پیشگیری بهتر از درمان باید اذعان داشت، پیشگیری فرایندی است که باید برنامه و ابزار قابل اعتماد و استواری داشته باشد، یکی از این ابزارها رسانه‌ها هستند، رسانه‌های تصویری و نوشتاری و فضای مجازی در سطح استان می‌توانند نقش قابل توجهی در پیشگیری از آن داشته باشند.
وی افزود: انتقال آموزه‌های فرهنگی، کالبد شکافی حوادث در کنار بیان اخبار آنها و نشان دادن راهکارهای تربیتی و استفاده از ظرفیت نخبگان و معتمدین برای ایجاد بسترهای مقابله با این آسیب‌ها یکی از نقش‌های اساسی رسانه‌ها است.
بی‌شک یکی از مهمترین مشکلات در مناطق ما برخی تعصبات است که هر فرد خود به تنهایی در آن نقش چندانی ندارد و از طرف جامعه  بر او تحمیل می‎شود و قربانیان اولیه و اصلی چنین نگرشی افراد همان جامعه هستند.
باز شدن پای اسلحه به نزاع‌های کوچک و بزرگ معضلی قابل تأمل
از طرفی در چنین سیستمی فرد به بهانه اینکه در تصمیم‎گیری‎های اصلی نقشی ندارد، مسئولیت رفتارهای نادرست و نابخردانه خود را نمی‌پذیرد و از طرف دیگر با اطمینانی که از حمایت قوم و طایفه از خود دارد و نیز برای نشان دادن دلاوری‎ها و توانایی‎های کاذب خود دست به رفتارهای جاهلانه و سفیهی می‎زند که عواقب آن گاه تا چندین دهه سرنوشت یک منطقه را متاثر از خود می‎کند، نمونه واضح آن دست بردن به اسلحه در هر نزاع کوچک و بزرگ توسط افرادی است که هیچ تصوری از وضعیتی که می‎آفرینند ندارند.
این تراژدی مشکل بزرگ امروز جامعه ما است تحصیلکردگان و بزرگان ما که در این امور می‌توانند به شدت تاثیر گذار باشند و جامعه را به سرعت از این مرحله عبور دهند، باید تلاشی برای رفع این نا بهنجاری‌ها بکنند تک تک ما باید چنان رفتار کنیم که ارزشهای کاذب جایگزین اندیشه‎ها و ارزش‌های دینی امت رسول الله (ص) نگردد و بعضا دچار خطا نشویم.
انتهای پیام/ فارس
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب: 432253
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *