۰

بازار داغ خوشبوکننده و ضدتعریق‌های شیمیایی با گرم‌شدن هوا/ قاچاق لوازم بهداشتی، خطری برای اقتصاد و سلامت مردم

با آغاز فصل گرما دوباره بازار استفاده از اسپری های خوشبو کننده داغ می شود اما استفاده از این مواد شیمیایی تبدیل به عادتی در میان ایرانی ها شده است که آنها را از پیگیری و درمان تعرق بیش از حد خود باز می دارد.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از دیار آفتاب؛ با شروع فصل گرم و بالا رفتن دمای هوا، بازار استفاده از ضدآفتاب و اسپری های خوشبو کننده به شدت داغ می شود. طبق اعلام گمرک کشور، اول اردیبهشت ماه امسال حدود دو میلیون ۸۶۰ هزار دلار معادل ۸۶ میلیارد و ۶۱۱ میلیون ریال بوزداهای بدن و ضد ترشح عرق وارد کشور شد.

این در حالیست که در سال گذشته نیز رقمی بیش از ۱۳ میلیون و ۷۸۲ هزار دلار برای واردات این نوع کالاها هزینه شده است. محصولاتی که با توجه به وضعیت بد اقتصادی کشور، نیاز و ضرورت ورود آنها به داخل کشور کمی قابل تامل است.

با اینکه در ایران کارخانه تولید کننده محصولات بهداشتی، عطر و ادکلن وجود دارد اما چنانچه هنوز محصولات کارخانه های ایرانی جوابگوی نیاز بازار نیست باید علت آن مورد بررسی قرار گیرد.

مصرف گرایی و استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی بهداشتی و از جمله محصولات ضد تعریق بدن یکی از مشکلات مبتلابه ما ایرانی هاست که باید در این زمینه کارشناسان و جامعه شناسان بررسی کنند. اما مسئله ای دیگر اتکای بیش از حد به محصولات شیمیایی ضدترشح عرق در ایران است.

صابر جباری، رئیس بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب، با اشاره به اینکه حدود دومیلیون و ۸۶۰ هزار دلار صرف خرید «بوزداهای بدن و ضد ترشح عرق» می شود، گفت: اسپری خوشبو کننده و بوزداهای وارداتی از جمله کالاهای لوکس و غیرضرور حساب می شود.

وی با بیان اینکه مشکل تعریق بیش از حد، در طب اسلامی درمان دارد، مطرح کرد: اما مهمتر از مسئله درمان باید گفت که واردات این محصولات به داخل کشور اصلا نیاز جدی ایران محسوب نمی شود.

کارشناس طب سنتی تصریح کرد: از طرفی برخی از این محصولات شیمایی نیز از طریق قاچاق و بدون بررسی وزارت بهداشت وارد کشور می شوند. مطمئنا واردات قاچاق «بوزداهای بدن و ضد ترشح عرق» هم به اقتصاد کشور ضرر می زند و هم سلامت مردم را در خطر می اندازد.

جباری اضافه کرد: متاسفانه برخی از افراد با واردات محصولات غیرضرور و لوکس سودهای کلانی را به جیب می زنند در حالیکه مصرف کننده با استفاده از این کالاها به سراغ درمان مشکل خود به صورت ریشه ای نمی رود و مدام احساس نیاز به این مواد شیمیایی پیدا می کند.

وی بیان کرد: البته در درمان علامتی نیز طب اسلامی استفاده از موادی مانند زاج سفید و ختمی سفید را توصیه می کند اما این مسئله باید درمان علتی شود نه علامتی.

رئیس بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی با اشاره به بیماری هایی که باعث ترشح بیش از حد عرق می شود، گفت: اغلب افرادی که دچار این مشکل می شوند با اندکی تغییر در مزاج و تعدیل آن بهبود می یابند و نیازی به اسپری و خوشبو کننده های شیمیایی پیدا نمی کنند.

جباری توضیح داد: به جز درصد بسیار کمی از افرادی که بیماری ارثی تعرق شدید دارند، بیشتر افراد با مزاج صفرا و دموی دچار این مشکل می شوند که ناشی از مصرف برخی از غذاهاست که با اصلاح مزاجشان این مشل مرتفع می شود.

وی ادامه داد: یکی از دلایل عمده تعرق بیش از حد، مصرف بالای چای میان ایرانی هاست. تجربه نشان داده است افرادی که مصرف این نوشیدنی را کم کرده یا به صفر می رسانند دیگر با مشکل ترشح بیش از مقدار عرق و همچنین بدبو بودن آن مواجه نیستند.

کارشناس طب سنتی با اشاره به اینکه برخی از کالاهای وارداتی از دسته کالاهای لوکس به حساب می آید، اظهار کرد: در خیلی از زمینه های دیگر این داستان وجود دارد.با اینکه امسال مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل را مطرح کردند اما هنوز در حوزه سلامت با این مشکلات مواجه هستیم.

جباری با اشاره به اینکه در عرصه دارو و تجهیزات حدود ۳ میلیارد دلار واردات صورت می گیرد،خاطرنشان کرد: حداقل یک سوم این دارو ها قابل تولید در کشور هستند. انتهای پیام/
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب: 432229
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *