۰

تقویت تولید داخلی بهبود معیشت مردم را بهمراه دارد/ جریان سیستماتیک و شبه دولتی پشت پرده قاچاق کالاها در کشور است

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه بهبود وضعیت زندگی و معیشت مردم با تقویت تولید داخلی ایجاد می شود،افزود:پشت پرده حجم بالای کالای قاچاق نشان ازوجود جریان قاچاق سیستماتیک و شبه دولتی است.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، عادل پیغامی،استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) در گفتگو باخبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی هرمز با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در بحث تولید ملی گفت: توجه به تولید ملی مسئله راهبردی و کلان کشوری است که با زندگی و معیشت آحاد مردم رابطه دارد.
 
وی اظهار کرد: مردم از یک سو تولید کننده و از سوی دیگر مصرف کننده می باشند چنانچه مصرف کنندگان از تولیدات خود استفاده نکنند این چرخه معیوب است و حیات کشور دچار مشکل می شود.
 
پیغامی افزود: رهبر انقلاب تاکید جدی بر توجه به تولید داخلی دارند و  برای بهبود وضعیت زندگی و معیشت مردم چاره  ای جز تقویت تولید داخلی نیست.
 
استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه تمهیدات ویژه ای برای مبارزه قاچاق کالا باید مورد توجه قرار گیرد،تصریح کرد:منظور از مبارزه با قاچاق افرادی که در استان های مرزی برای صیانت از معیشت خود اقدام به حمل کالا می کنند نیست بلکه منظور قاچاق چیان سیستماتیک و سازمان یافته ای است.
 
وی تاکید کرد: مقدار اجناسی که مرزنشینان با لنج و یا چهار پا کالایی وارد می کنند به قدری نیست که تولید ملی را مخدوش کنند و بنا به تاکید رهبر انقلاب جزئی از اقتصاد مقاومتی تولید داخلی و اقتصاد مردمی است.
رئیس مرکز میان رشته ای علوم انسانی و اسلامی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه در تمام کشورهای دنیا، استان های مرزی مقداری  از حجم واردات و صادرات با کشورهای همسایه خود را انجام می دهند،ادامه داد:معیشت مناطق مرزی ما چندان مناسب نیست لذا در این شرایط باید اقتصاددانان مطرح کشور و سیاستمداران فهیم اجازه جابه جایی کالاها در مرزها بدهند تا در قالب کادر و پیله وری جابجا کنند تا معیشت مرز نشینان دچار مشکل نشود.
وی گفت: اگر در قالب مبارزه با مفاسد راه را بر مرزنشینان مخدوش کنیم اما راه برای فعالیت کریدور های آنچنانی قاچاق کالا را به صورت میلیاردی در کشور هموار باشد، خلاف رویه اقتصاد مقاومتی اقدام می کنند.
پیغامی اظهار کرد: اساسا میزان کالاهای قاچاق در کشور هجمی نیست که پشت قاطر، الاغ و یا وانت آورده شده باشد چرا که تعداد به قدری بالا است.
 
وی با اشاره به وجود میلیون ها دستگاه ریسیوری در کشور افزود: پشت پرده حجم بالای کالای قاچاق نشان ازوجود جریان قاچاق سیستماتیک و شبه دولتی است و قاچاق مختصری که در شهرهای مرزی انجام می شود به قدری نیست که تولید ملی را مخدوش کند.
استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع)تصریح کرد: در اسکله ها زنان بی سرپرست دیده می شود که کار جابجایی کالا را انجام می دهند از سوی دیگر کانتیترهایی از کالای قاچاق خالی می شود که دیده نمی شوند؛ هر دو قاچاق است یکی قاچاقی که به معیشت مرزنشینان و مردم را تامین می کند و ضرر آن اندک است و دیگری مخرب اقتصاد و کشور است.
وی تاکید کرد: زمانی که راه برای معیشت مردم بسته می شود باید به فکر راه جایگزین باشیم که آسیب های آن را کاهش دهیم لذا باید معیشت بومی مردم منطقه مدنظر قرار گیرد.
انتهای پیام/
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب: 431851
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *