۰

والدینی که انحطاط اخلاقی داشته باشند از سرپرستی عزل می‌شوند/ نقش سازمان‌های مردم نهاد در پرونده اعظم بسزا بود

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: والدینی که فساد و انحطاط اخلاقی داشته باشند از سرپرستی عزل می‌شوند و فرد دیگر الحاق می‌شود.
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از مشهد پیام، محمد بخشی محبی شامگاه پنج شنبه در همایش حقوق کودکان که در ساختمان جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: اگرچه قوانین ما در برخی موارد دچار ابهام یا احمال هست، اما مهم این نکته است که مدعی العموم نمی‌تواند صبر کند و وظیفه دارد که فردی که فساد اخلاقی و انحطاط دارد و به عنوان پدر و مادر است را عزل کرده و فرد دیگری را الحاق کند.
وی افزود: کودک آزاری در برخی از کشورها قوانین بسیار سختگیرانه‌ای دارد به طور مثال در کشورهایی مانند آلمان، قزاقستان و سوئد اگر فردی کودک آزاری کند، ‌او را عقیم می‌کنند و در آمریکا تا مجازات حبس ابد برای این فرد تعیین می‌شود.
بخشی محبی با اشاره به قوانین مربوط به کودک آزاری در ایران و مسئولیت‌های کیفری و تفاوت سنی در مجازات، گفت: در کنوانسیون حقوق کودک بحث ۱۸ سال ملاک است و در قانون‌های حمایت از حقوق اطفال و کودکان ایران نیز سن ۱۸ سال مطرح است اما اگر پانزده ساله‌ها نیز مجازات می‌شوند، به خاطر این است که در ماده ۱۴ مجازات اسلامی، مجازات به چهار دسته ‘حدود، قصاص، دیات و تعزیرات’ تقسیم بندی می‌شود و بسته به اینکه جرم در کدام دسته قرار گیرد، سن مجازات هم متفاوت خواهد بود.
وی تصریح کرد: با کمال تأسف بحث کودک آزاری، همسرآزاری و شکنجه ها در جامعه ایران وجود دارد و پرونده های «ستایش و اعظم» یکی از این نمونه هاست که رسانه‌ای شد و بازتاب یافت و بازتاب این خشونت نشان می‌دهد نقش سازمان های مردم نهاد در این زمینه از اهمیت بسزایی برخوردار است.
بخشی محبی ادامه داد: بر اساس ماده ۲۸۵ قانون آیین دادرسی کیفری جدید، بحث دادگاه اطفال و نوجوانان مطرح شده است؛ به طوری که در مراجع قضایی باید دادگاهها و دادسراهای ویژه اطفال و نوجوانان ایجاد شوند.
وی اضافه کرد: طبق تبصره این ماده قانونی، تحقیقات مقدماتی در خصوص اطفال و نوجوانان باید در دادگاههای اطفال صورت گیرد؛ به طوری که اتهام افراد زیر ۱۵ سال به طور مستقیم در دادگاه اطفال و اتهام افراد بین ۱۵ تا ۱۸ سال در دادسرای ویژه اطفال و نوجوانان رسیدگی می شود.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد افزود: در مشهد مجتمع ویژه اطفال و نوجوانان نداریم اما در هر دادسرا دو تا سه بازپرس حضور دارند که ابلاغ از ریاست قوه قضاییه داشته و صلاحیت دارند تا به جرایم نوجوانان رسیدگی کنند.
انتهای پیام/
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۳۸
کد مطلب: 431609
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *