۰

در خرید دست دوم ها، صفرکیلومتر نباشید

در بازار خودرو به اتومبیلی که کمتر از 80 کیلومتر کار کرده باشد، خودروی صفر میگویند و بالاتر از 80 را خودروی دست دوم در این شرایط یعنی زمانی که خودروی بالای 80 کیلومتر کارکرد داشته باشد قیمت گذاری های متفاوتی بر روی آن انجام میشود که این قیمت گذاری تحت تأثیر مالک و معیارهای متفاوتی است و این مالک ها که قیمت خودرو را بالا و پایین میکنند، همان هایی هستند که شما هنگام خرید خودروی دست دوم باید به آنها دقت کنید.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از فرهنگ کده ؛اگر شما جزء آن دسته از خریداران خودرو هستید که به هر دلیلی تصمیم گرفته اید خودرویی دست دوم یا به اصطلاح کارکرده خریداری کنید، می بایست قبل از خرید نکاتی را در نظر بگیرید.
 
در بازار خودرو به اتومبیلی که کمتر از 80 کیلومتر کار کرده باشد، خودروی صفر میگویند و بالاتر از 80 را خودروی دست دوم در این شرایط یعنی زمانی که خودروی بالای 80 کیلومتر کارکرد داشته باشد قیمت گذاری های متفاوتی بر روی آن انجام میشود که این قیمت گذاری تحت تأثیر مالک و معیارهای متفاوتی است. این مالک ها که قیمت خودرو را بالا و پایین میکنند، همان هایی هستند که شما هنگام خرید خودروی دست دوم باید به آنها دقت کنید علاوه بر میزان کارکرد خودرو دیگر مالک ها عبارتند از:
 
از کجا آمده ای؟
در اولین اقدام باید مطمئن شوید که این خودرو به شکل قانونی و از راه مطمئن و مرکزی مجاز و دارای مجوز خریداری شده است در صورتی که شما مشتری سوم و چهارم به بالا هستید، می بایست سند را بررسی کنید گاه پیش می آید که خودرو لیزینگی است یعنی با اقساط بلندمدت خریداری شده و سند اصلی هنوز در قید شرکت لیزینگ است و غیرقابل انتقال در چنین شرایطی شما نباید زیر بار خرید چنین خودرویی بروید، هرچند که از هر لحاظ عالی به نظر برسد مدارک شناسایی و بیمه و کارت خودرو را بررسی کنید.
 
اگر خودرو وارداتی است دقت کنید که از کجا و به چه نحوی خریداری شده است برگ فنی قابل اعتبار، برگ خودروی خرید، برگ سبز، کارت گارانتی، کارت سوخت، برگ خلافی خودرو با تاریخ معتبر، بیمه نامه معتبر شخص ثالث، مواردی است که باید در این مرحله بررسی شده و از صحت و سلامت آن مطمئن شوید به جز این ها شماره شاسی و شماره موتور را از روی کارت خودرو با شماره هایی که در دفترچه راهنمای خودرو آمده مقایسه کنید.
 
بدنه خودرو
اولین چیزی که نظر شما و هر خریدار دیگری را احتمالا جلب می کند بدنه و ظاهر خودروست قیمت اتومبیل ها بستگی زیادی به سالم بودن ظاهر و بدنه دارند به طوری که اگر خودرویی ظاهری سالم و بدون نقص داشته باشد قیمت آن با خودرویی همسن و هم مدل و همرنگ خودش که کمی زدگی و یا تورفتگی داشته باشد متفاوت خواهد بود.
 
بدنه خودرو را چک کنید و ببینید که فرورفتگی، پوسیدگی، رنگ پریدگی، ترک خوردگی و یا هر آسیب دیدگی جدی دیگری نداشته باشد.
 
خودروی تصادفی
خودروی تصادفی قیمتش با خودرویی که تصادف را تجربه نکرده باشد زمین تا آسمان فرق می کند و برخی افراد که کلا کارشان خرید خودروهای تصادفی به قیمت کم و سرپا کردن آنهاست اگر شما توانایی این را دارید و پولی هم که دارید به خرید یک خودروی سالم نمی رسد، می توانید این گزینه را هم بررسی کنید. اما اگر میخواهید یک خودروی سالم بخرید باید مطمئن شوید که خودرو تا پیش از این تصادف نکرده باشد.
 
تصادف دو حالت دارد تصادف سبک که شامل تورفتگی، خط افتادگی، شکستن چراغ و یا گلگیرها، تو رفتگی درها و در کل آسیب های ظاهری شده است و تصادف سنگین مثل چپ کردن که به شاسی ماشین و ستون ها آن آسیب رسیده باشد در این صورت تصادف سنگین قیمت خودرو افت قابل توجهی خواهد داشت.
 
در چنین شرایطی یعنی در صورتی که خودرویی با تصادف سنگین خریداری کرده اید و قصد سرپا کردنش را دارید باید به خاطر داشته باشید که چنین خودروهایی هرچقدر هم که تعمیر شوند باز هم به درد مسافرتهای طولانی و رانندگی در جاده های بین راهی با سرعت بالا نمی خورند.
 
رنگ اصلی
رنگ خودرو را بررسی کنید در صورتی که اتومبیل به هر دلیلی از جمله تصادف های سبک و یا سنگین هر قسمت از آن رنگ خوردگی داشته باشد، قیمت آن افت پیدا میکند اما اگر خودرویی با وجود تصادف با یک صافکاری سطحی و لک گیری ظاهرش درست شده است، مشکلی برای خریدن ندارد.
 
این توجه و دقت به این خاطر است که رنگ خوردگی اغلب نشان از یک تصادف جدی دارد که ممکن است به ایرادات فنی انجامیده باشد برای بررسی کردن رنگ و بدنه خودرو آن را زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید و از زاویه 30 یا 50 درجه با فاصله نزدیک آن را به خوبی و دقت نگاه کنید به جز این از لامپ فلورسنت نیز می توانید کمک بگیرید.
 
 
بررسی ستونها و درها
ستونهای خودرو را به خوبی بررسی کنید، این کار از عهده خودتان هم برمی آید و الزاما نیاز به حضور یک فنی کار حرف های نیست کافی است درها را باز کنید و ستونها را نگاه کنید، تو رفتگی ها معمولی مشکلی ایجاد نمی کنند اما اگر پیچیدگی و یا نقص جدیای مشاهد کردید در خرید خودرو تجدید نظر کنید.
 
همچنین چند بار درها را باز و بسته کنید تا از سالم بودن واشرهای میانی و زبانه قفلها مطمئن شوید و همچنین پنجره را چه دستی هستند و یا اتومات باز و بسته کرده و از سالم بودن بالابرنده ها اطمینان حاصل کنید. شیشه را در میانه راه متوقف کنید و از لق نبودن آن مطئن شوید.
 
تست کاپوت
بررسی کاپوت خودرو مرحله مهمی است و قبل از هر چیزی قفل کاپوت را بررسی کنید که سالم باشد. همچنین داخل کاپویت نیز باید رنگی مشابه رنگ بدنه و بدون رنگ خوردگی داشته باشد و صاف یک دست باشد و ضرب دیدگی و سوختگی داخل کاپویت نشان از ایراد داشتن موتور خودرو است و صندوق عقب را هم به همین منوال چک کنید.
 
سپرها
در برخی از خودروها سپر بخشی از بدنه خودرو به حساب می آیند یعنی طراحی خودرو به شکلی است که هیچ درز و فاصله ای میان بدنه و سپرها نیست اما در خودروهای دیگر سپرها جدا بوده و از جنس فایبرپلاس و مواد پلاستیکی ساخته شده اند.
 
رنگ سپرها نشان از سالم بودن و تصادفی نبودن خودروست همچنین داشتن جای جوش در سپرهای بی واسطه نشان از آسیب دیدگی خودروست. ترک نداشتن و دو رنگ نبودن را نیز بررسی کنید.
 
فرمان و صندلی راننده
برای بررسی مسائل مربوط به داخل خودرو، «فرمان» جزء اولین گزینه هاست در صورتی که روی فرمان دکمه های کنترل سیستم صوتی تعبیه شده است از سلامت آنها مطمئن شوید. کیسه هوا را چک کنید و از سلامت ایربگ ها اطمینان حاصل کنید در صورت برقی بودن فرمان از عملکرد آن مطمئن شوید .
 
همچنین صندلی راننده باید نرم و بدون هیچ گونه نقطه برآمده یا تورفتگی باشد که راننده را اذیت کند صندلی ها نباید پارگی، پوسیدگی و سوراخ شدگی داشته باشند صندلی نباید لق باشد، کنار روکش اصلی صندلی را بررسی کنید که یکدست و سالم باشد و چروک خوردگی در آن دیده نشود که نشان از تعویض و تعمیر صندلی است.
 
چراغ ها و سیستم برق اتومبیل
چراغها را حتی الامکان در محیطی تاریک بررسی کنید چراغهای عقب و جلوی خودروی، چراغ مه شکن و چراغ ترمز و ... را بررسی کنید از صحت عملکرد دسته راهنما، فلاشرها و چراغهای چشمک زن اطمینان حاصل کنید پس از آن به نورپردازی داخل خودرو دقت کنید که شامل نورپردازی پشت آمپرها، دکمه های فرمان، سیستم سوتی، جای پا، کنسول میانی و اهرم باز و بسته کردن شیشه ها می شود، دقت کنید.
 
تست فنی خودرو پیشنهاد ما این است که اگر تخصص قابل اعتمادی ندارید در این قسمت از متخص معتمدی کمک بگیرید چرا که ایراد در قسمت فنی خودرو روی تصمیم خرید شما تأثیر مستقیم دارد با این حال اگر خواستید خودتان تست فنی را انجام دهید به این نکات دقت کنید.
 
تست فنی شامل دو مرحله است؛ خودرو در حالت ایستاده و خودرو در حال حرکت، تست فنی خودرو صحت کارایی شاسی، موتور، گیربکس، ترمزها و فنربندی ماشین است. در حالت ایستاده باید کاپوت را بالا بزنید و اگر قطعات داخلی و محفظه کاپوت کثیفی بیش از اندازه دارد از مالک بخواهید که خودرو را تمیز کند و پس از آن بررسی را انجام دهید. در غیر این صورت یعنی در صورت تمیز بودن کاپوت، شاسی ماشین را مشاهده کنید.
 
در حالت ایستاده باید این موارد را بررسی کرده و از سلامت آنها مطمئن شوید مخزن آب سرریز سیستم خنک کننده، باطری، مخزن روغن ترمز، سالمت درب رادیاتور، درپوش ریختن روغن موتور، مخزن شیشه شوی،میله اندازه گیری سطح روغن موتور،  همچنین کلیه لوله های رابط، تسمه ها، دسته موتورها را بررسی کنید که دارای پوسیدگی و یا عدم اتصال و زخم خوردگی نباشد.
 
پس از این مراحل اتومبیل را روشن کنید سوییچ و دور آرام موتور را بررسی کنید یعنی بعد از روشن کردن خودرو، گاز ندهید و هیچ عمل دیگری انجام ندهید مثل عوض کردن دنده و یا ترمز گرفتن، در این حالت تنها به صدای موتور اتومبیل گوش دهید اگر صدای غیرطبیعی به گوشتان رسید باید علت آنرا بیابید صداهایی شبیه به لرزش و یا غرش و خودرو را در همین حالت روشن نگه دارید و در کاپوت را باز کرده و مجددا به صدای موتور گوش دهید که هیچ گونه صدا یا لرزشی نداشته باشد.
 
بعد از این مرحله،درب قالپاق سوپاپ یعنی محل ورود روغن بر روی سرسیلندر را با کف دست فشار آورید و در صورتی که کف دستتان احساس فشار هوا کردید یا دودی آبی رنگ را مشاهده کردید از خرید این خودرو منصرف شوید زیرا داشتن مشکل و نقص در سرسیلندر نشان از ایراد موتور است.
 
در انتها نیز از عدم نشتی آب و روغن با بررسی سینی زیر خودرو، مطمئن شوید پس از اتمام این مراحل، خودرو را راه بیندازید.
 
در صورتی که امکان دارد در یک بزرگراه آن را برانید و تا دنده سه آنرا بررسی کنید که هیچ گونه صدا و لرزشی نداشته باشد سپس به تعادل و بالانس بودن خودرو دقت کنید در صورتی که در یک جاده صاف حرکت می کنید و اتومبیل دیگری در اطرافتان نیست، فرمان را رها کنید و دقت کنید که خودرو به هیچ سمتی انحراف پیدا نمیکند اگر خودرو به چپ یا راست متمایل شود، یعنی شاسی ماشین دچار پیچیدگی است اگر خودرو دنده دستی دارد، سلامت صفحه کلاچ را با بالا و پایین کردن ترمز دستی و گرفتن نیم کلاچ بررسی کنید.
 
بررسی سیستم ترمز
این قسمت از اتومبیل با جان شما سروکار دارد در صورتی که ترمز اتومبیل دارای عملکردی کامل و صحیح نباشد، نتایجی غیرقابل جبران به همراه خواهد داشت. بنابراین چند بار پشت سر هم ترمز را فشار دهید تا از صحت آن مطمئن شوید هم در حالت حرکت و هم در حالت ایستاده هم زمانی که دنده در حالت خالص است و هم زمانی که دنده درگیر است ترمز را بررسی کنید.
 
انتهای پیام/
پنجشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 431521
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *