۰

نگاهی به تسخیر بازار خودروی ایران توسط چینی ها

در سال های اخیر که کشور با شرایط تحریم روبه رو بوده است در بخش صنایع اکثر بنگاه های اقتصادی تولید کننده کوچک تعطیل و کارخانه های بزرگتر نیز با ورشکستگی ، بیکار شدن کارگران و کارفرمایان، رکود تولید و... روبه رو شده اند.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از  فرهنگ کده ؛ در سال های اخیر که کشور با شرایط تحریم روبه رو بوده است در بخش صنایع اکثر بنگاه های اقتصادی تولید کننده کوچک تعطیل و کارخانه های بزرگتر نیز با ورشکستگی ، بیکار شدن کارگران و کارفرمایان، رکود تولید و... روبه رو شده اند.
 
یکی از صنایعی که متحمل ضررها و خسارات جبران ناپذیری شده ، صنعت خودروسازی کشور بوده است.
 
اگر این روزها نگاه خود را در خیابان ها دقیق تر کنید بسیاری از خودروهای موجود در بازار را خودروهای چینی می یابید و در مقابل کمتر اثری از خودروهای داخلی به چشم می خورد خودروهای چینی که با ظاهری زیبا و متنوع ولی کیفیتی پایین در خیابان های شهرمان خودنمایی می کننددلیل این امر چیست؟
 
شرایط تحریم قطعات لازم برای تولید خودرو را از تولیدکنندگان و قطعه سازان گرفته است و بازار خودروی داخلی دوران رکودخود را به سر می برد .
 
سیاست های غلط دولت در صنعت خودروسازی در شرایط تحریم موجب ضعیف شدن اقتصاد داخلی و شکست خودروسازان گردیده و باعث شده که کشوری مانند چین از فرصت استفاده کند و در کشور ایران که با شرایط سختی از نظر تولید خودرو مواجه بوده ، بازار مطلوبی را برای خود فراهم سازد.
 
صنعت خودروسازی در چین و خودروهای چینی
 
کشور چین یکی از بزرگترین کشورهای خودروساز در جهان  است بعد از چین آمریکا ، ژاپن،آلمان و کره جنوبی از بزرگترین تولید کنندگان خودرو هستند ، صنعت خودروسازی در چین از سال 1978 آغاز شده و به عنوان صنعتی جدید در این کشور شکل گرفته است .
 
در سی سال اخیر شرکت های خودرو ساز چینی روند افزایشی داشته اند و بیشتر شرکت هایی که با خودروسازان معتبر جهان مشارکت دارند موفق تر بوده اند.
 
مصرف کنندگان خودروهای چینی نشان داده اند که اغلب در بی خودروهای تولیدی با کارخانه های مشترک خودروسازی جهان همچون جنرال موتورز، هیوندای ،فورد و..هستند و در این محصولات شرکت های چینی فروش بیشتری دارند.
 
براین اساس خودروهای چینی از نظر ظاهر و کیفیت به سه دسته تقسیم می شوند:
دسته اول خودروهایی هستند که طراحی آنها مختص کشور چین است اما از کیفیت پایین و ظاهر نامطلوبی برخوردارند و البته قیمت ارزانتری نیز دارند.
 
دسته دوم خودروهایی با ظاهر بهتر اما کیفیت نه چندان مناسب هستند که در بازار عرضه می شوند ؛ این خودروها اغلب مونتاژشده از خودروهای آلمانی ، فرانسوی ، آمریکایی ، کره ای و ژاپنی هستند و قیمت بالاتری نسبت به دسته قبل دارند.
 
دسته سوم خودروهایی با طراحی خارجی هستند که این دسته از خودروها از کیفیتی بالا و ظاهری متناسب برخوردارندو متناسب با سطح کیفیت این نوع از خودروها قیمت آنها نیز نسبتا بالاتر از سایر خودروهای چینی می باشد.
 
 
همزمان با گسترش تولید صنعت خودرو در چین میزان صادرات این خودروها با سایر کشورها نیز افزایش یافت بازار چین در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران ، عربستان ، مصر ،عراق،روسیه و... رونق بیشتری داشته است.
 
خودروهایی که چین به کشورهای در حال توسعه صادر می کند،از نظر ظاهر مطلوب قلمداد شده اند اما از نظر «کیفیت و امنیت»از سطح بالایی برخودار نیستند.
 
سیطره خودروهای چینی در بازار ایران
وادرات خودروهای چینی به بازار ایران و گسترش این نوع خودروها در بازار با جلب رضایت عمومی همراه بود، ولی به مرور زمان از کیفیت آنها کاسته و بر قیمت خودروها افزوده شد.
 
کشور چین ابتدا با ارائه خودروهای ارزان و با کیفیت و قابلیت و آپشن های بالا جای خود را در بازار ایران بازکرد و توانست توجه مشتریان  زیادی را به خود جلب کند، اما با گذشت زمان و به دست گرفتن بازار ایران خودروهای خود را با قیمتی بالاتر از قبل راهی بازار کرد.
 
یکی از دلایلی که کشور چین توانست به راحتی بازار ایران را در سلطه خودروهای خود در آورد ، عدم ثبات قیمت خودرو در بازار داخلی بود.
 
از سوی دیگر شرایط  تحریم ها نیز عاملی شد تا خودرو های چینی بالاتر از قیمتی که درجهان دارند در ایران فروخته شوند. این افزایش قیمت اقتصاد داخلی را به شدت مورد هجمه قرار داد و موجب تضعیف اقتصاد کشور شد ؛ در شرایطی که تولید خودرو و صرفه اقتصادی چندانی برای تولید کنندگان نداشت، ایران روز به روز به چین وابسته تر شد.
 
براین اساس در دوران پساتحریم که کشورهای دیگر از جمله کشور های اروپایی ، از شرکای اقتصادی ایران خواهند شد و به نوعی رقبای کشور چین (زیرا تولید مشترک کشورایران با خودروسازان جهانی و حذف واسطه ها و دلالان در وادرات باعث می شود که قیمت خودرو و مخصوصا خودروهای چینی کاهش یابد)، متخصصان اقتصادی اقتصادی کاهش قیمت را ده تا 15 درصد برآورد کرده اند.
 
در عین حال ، تولید برخی از مدل های خودروهای چینی در ماه های گذشته متوقف شده و همین امر نیز به عنوان عاملی دیگر در کاهش قیمت خودروهای چینی در بازار بی تاثیر نبوده است .
 
هم اکنون براساس طرح های فروشی که برخی خودروسازان چینی اعلام کرده اند، تخفیف های 1 تا 17 میلیون تومانی برای برخی از انواع خودروها در نظر گرفته شده است و از سوی دیگر ، حتی برای فروش اقساطی نیز خودروسازان چینی قیمت قطعی اعلام کرده اند.
 
براین اساس قیمت هر دستگاه لیفان 620 موتور1800 معدل 43 میلیون و 800 هزار تومان ، خودروx50  معادل 52 میلیون و 900 هزار تومان ، خودروی s5 معادل 74 میلیون و 800 هزار تومان ، خودروی J5 معادل 58 میلیون و 400 هزار تومان ، لیفان x60 معادل 60 میلیون و 700 هزار تومان برای طرح ویژه فروش اعلام قیمت قطعی شده است .همچنین قیمت ام وی ام 3 سیلندر 19 میلیون تومان ، ام وی ام 4 سیلندر 19 میلیون و 800 هزار تومان ، لوبو1100 سی سی 15 میلیون تومان ، ام وی ام اتومات 21 میلیون تومان ، لیفانI 520 معادل 30 میلیون و 500 هزار تومان ، چری29 میلیون تومان ، ام وی ام 530 سدان 40 میلیون تومان ، گریت وال 30 c معادل 40 میلیون تومان و 300 هزار تومان ، گریت وال 30 c اتومات 45 میلیون تومان است .
 
برخی  کارشناسان اقتصادی  به این باورند که چین یکه تاز بازار خودرو در ایران است و چینی اگر می خواهند همچنان  در بازار ایران باقی بمانند ،باید چاره ای بیندیشند و کیفیت محصولات خود را ارتقا بخشند.چرا که بیشتر خودروهای چینی که امروز در بازار خودرو می بینیم خودروهایی بی کیفیت و از نظر ایمنی دارای سطح پایینی هستند بر این اساس تغییر رویکرد باید به این صورت باشد که خودروهایی با کیفیت و قیمت مناسب در بازار ایران ارائه دهد.برای مثال ، در حال حاضر تناسبی بین کیفیت و قیمت خودروهای چینی عرضه شده در بازار ایران در مقایسه با کیفیت و قیمت خودروهای داخلی در بازار ایران وجود ندارد.
 
به عنوان مثال خودروی توجری هاچ بک ( تولیدی کرمان خودرو)در حالی به قیمت 37 میلیون تومان در بازار ایران عرضه می شود که این خودرو در جدول رده بندی  کیفی در رتبه ششم و بعد از تندر 90 قرار دارد.
 
کارشناس خودرو می گوید:بدیهی  است که خودروسازان چینی تلاش کنند به هر بهایی در بازار ایران باقی بمانند؛زیرا در صورت حضور خودروسازان معتبر ، قدرت رقابت با محصولات آنها را ندارند.
 
زاوه با اشاره به اینکه چینی ها برای بقای خود در بازار ایران در حال مبارزه هستند، افزود: خودروسازان چینی در سال های گذشته برای کسب سهم بیشتر از بازار ایران همواره از دامپینگ بهره برده اند.بنابراین بعید نیست که در صورت به خطر افتاده موقعیت شان در بازار ایران بار دیگر به این کار دست بزنند.
 
روش خودروسازان چینی برای ورود به بازار یک کشور از جمله بازار خودرو ایران که سطح سلیقه مشتریان بسیار بالاست ف کاهش قیمت محصول به نحو قابل توجه و افزودن امکانات و آپشن های خودرو است تا از این طریق بتوانند مشتری را راضی به خرید خودروهای خود کنند.
 
وی همچنین معتعقد است که چینی ها حاضر نیستند بازار با پتانسیل بالای ایران را ترک کنند و در این رابطه معتقد است که چینی ها برای اینکه بازر ایران را ترک نکنند به روش های فروش روی  می آوردند، اما آنها دیگر حاضر به ضرر کردن نیستند ؛ بنابراین در صورتی که قیمت محصولات خود را کاهش دهند هزینه های خود را نیز کاهش خواهند داد. به طور مثال ممکن است در آینده با قطعه سازان ایران برای تولید قطعات خود همکاری کنند.
 
در همین حال ، یک کارشناس صنعت  خودرو نیز با اشاره به اینکه چینی ها برای ماندن دست به دامپینگ نخواهند زد، اظهار کرد: چینی ها به هر قیمتی حاضر به ماندن در بازار ایران نیستند.
 
ممکن است آنها برای رقابت در بازار ایران سود محصولات خود را بسیار بالا بوده کاهش دهند اما آنها در حال حاضر دیگر به فروش محصولات زیر قیمت نمی پردازند.
 
وی بیان کرد: خودروسازان چینی توانسته اند به بازارهای مختلف جهان ورود پیدا کنند این در حالی است که ماندن در هر شرایط برای آنها غیر قابل قبول است .
 
به هرحال خودروسازان داخلی باید از شرایط پیش آمده استفاده کنند و کم کم به فکر رونق صنعت خودرو باشند تا بتوان بازار خودرو را در دست گرفت و خودرهایی باکیفیت و مناسب مردم ایران تولیدکرد.
 
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب: 432291
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *