۰

وجود ۱۲هزار بیمار هموفیلی در کشور و نسخ میلیونی که روی دست بیمه می‌ماند

حدود ۱۲هزار بیمار هموفیلی در کشور وجود دارد که علی‌رغم حمایت دولت در رایگان کردن داروهایشان، اما بیمه‌ها توان پرداخت نسخ میلیونی آن‌ها را ندارند و داروخانه‌ها نیز در این چرخه معیوب، با طلب‌های میلیاردی بیمه‌ها مواجه می‌شوند.
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما، احمد قویدل همزمان با روز جهانی هموفیلی، در رابطه با وضعیت دارویی و حمایت بیمه‌ای از بیماران هموفیلی، گفت: داروهای این بیماران توسط وزارت بهداشت و با دادن یارانه، به صورت کامل کاملاً رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد اما امسال تفاوت‌هایی وجود دارد به طوری که در گذشته وزارت بهداشت یارانه را مستقیم به واردکننده می‌داد در نتیجه قیمت جاری در شرکت‌های توزیع‌گر دارو و بیمه‌ای قیمت‌های یارانه‌ای بود.
وی ادامه داد: به طوری که قیمت هر ویال داروی فاکتور 8، 4 هزار تومان و داروی فاکتور 7 ده هزا تومان بود اما در دوران پساتحریم تمام قیمت داروهای بیماران به قبل برگشت به طوری که قیمت ویال فاکتور 8 حدود 300 تا 350 تومان شد.
قویدل گفت: یارانه دارویی در اختیار شرکت‌های بیمه‌گر قرار گرفت و اساساً بیماران ریالی پرداخت نمی‌کنند این اقدام برای جلوگیری از خروج این داروها از سیستم توزیع دولتی و جلوگیری از قاچاق دارو انجام گرفته است.
مدیرعامل کانون حمایت از بیماران هموفیلی، ادامه داد: با این تغییرات بیماری که دچار کمبود فاکتور 7 است یک نسخه داروی ‌آن 20 میلیون تومان می‌شود در حالی که قبلاً 20 هزار تومان بود این رویه باعث شده بیمه‌ها متوجه هزینه‌های بیماران بشوند اما متأسفانه شاهد رویکرد منفی بیمه‌ها هستیم.
وی ادامه داد: قبلاً که دولت یارانه را مستقیم پرداخت می‌کرد رقم این هزینه‌ها برای بیمه‌ها مهم نبود اما اکنون با مخالفت‌های بیمه در تهیه این نسخه‌ها مواجهیم حتی برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی به دلیل بدهی بیمه‌ها به آنها و اینکه نمی‌توانند از شرکت‌های پخش دارو خریدی داشته باشند متأسفانه از دریافت دارو محروم می‌شوند.
قویدل گفت: این گردش نادرست مالی باعث شده تا پول هنگفت یارانه که دولت به بیمه‌ها می‌دهد صرف مشکلات دیگر بیمه‌ها شود.
مدیرعامل کانون حمایت از بیماران هموفیلی ادامه داد: با اینکه بیماران باید از وضعیت رایگان شدن داروهایشان راضی باشند اما به دلیل هزینه‌هایی که به بیمه‌ها تحمیل شده از دارو محروم می‌شوند در حالی که دولت هم اکنون بابت یارانه دارو هزینه بالایی را متحمل شده است.
قویدل گفت: در گزارشی که سال گذشته به فدراسیون جهانی هموفیلی اعلام شده، آمار بیماران هموفیلی و دیگر اختلالات انعقادی 9هزار و 679 نفر است.
وی ادامه داد: این در حالی است که بانک اطلاعاتی مرکز درمان جامع هموفیلی ایران متعلق به کانون هموفیلی ایران آماری نزدیک به 12 هزار نفر را ثبت کرده است.
قویدل گفت: دقیق نبودن آمار پناهندگان افغانی هموفیلی، کامل نبودن پرونده ها و عدم مراجعه بیمار برای تکمیل پرونده در استانهای مختلف کشور و تغییر محل زندگی بیماران و عدم دسترسی به بیمار یکی از دلایل این تفاوت آمار است.
مدیرعامل کانون حمایت از بیماران هموفیلی افزود: اما آنچه که قطعیت دارد این است که با توجه به تمهیدات وزارت بهداشت در رابطه با ثبت نام بیماران نیازمند به دارو با کد ملی روز به روز این تفاوت های آماری در حال کاهش است.
وی ادامه داد: واقعی شدن قیمت ها و ورود جدی سازمان های بیمه گر در زمینه اطلاعات بیماران این امید می رود که در سال آینده این آمار ها دقیق تر و واقعی تر شود.
قویدل گفت: دارو قیمتی دارد که عملا با توجه به ظرفیت های مالی  پایین بیماران آنها را به سمت ثبت و تشکیل پرونده سوق می دهد.
وی تصریح کرد: از کل بیماران مبتلا به انواع اختلالات انعقادی 5هزار و 631 نفر مبتلا به بیماری هموفیلی یعنی کمبود فاکتور 8 و 9 هستند و یکهزارو 348 نفر مبتلا به بیماری ون ویلبراند ، 885 نفر اختلال و کمبود پلاکت و یکهزار و 815 نفر به دیگر اختلالات انعقادی مبتلا هستند.
مدیرعامل کانون حمایت از بیماران هموفیلی افزود: از مجموع بیماران 7هزارو 648 نفر مرد و یکهزارو 995 نفر زن هستند.
انتهای پیام/ فارس
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب: 431141
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *