۰

ثبت جهانی جدیدترین اختراع محققین دانشگاه علوم پزشکی تهران/دستگاه «برش‌نگاری نوری» به وجود ضایعه یا تومور هشدار می‌دهد

مجری طرح دستگاه «برش نگاری نوری» گفت: این دستگاه در مرکز تحقیقات علوم تکنولوژی پزشکی اختراع شده که برای بررسی اثر دارو، ضایعه یا تومور در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ثبت جهانی جدیدترین اختراع محققین دانشگاه علوم پزشکی تهران/دستگاه «برش‌نگاری نوری» به وجود ضایعه یا تومور هشدار می‌دهد
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، مرجانه حجازی، در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان بسیج جامعه پزشکی، درباره اختراع جمعی از محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اخیراً دستگاهی را در مرکز تحقیقات علوم تکنولوژی پزشکی اختراع کرده و به ثبت رسانده‌ایم؛ این دستگاه «برش نگاری نوری» برای تصویربرداری از حیوان طراحی شده است، بدین ترتیب که اگر قرار باشد اثر داروی جدیدی را بررسی کرده و یا اگر ضایعه و یا توموری در بدن وجود داشته باشد، می‌توان از این دستگاه کمک گرفت.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه گفت: کارآیی این دستگاه، ابتدا روی حیوانات بررسی و سپس نتایج به دست آمده به انسان تعمیم داده می‌شود، لذا این روش‌ پیش کلینیکی و یا پیش بالینی است؛ این دستگاه نیز در حوزه پیش بالینی یعنی تصویربرداری از حیوانات کوچک طراحی شده است و برای استفاده از آن، پرتو نوری به خصوص لیزر تابیده می‌شود.

وی افزود: روش کار آن بدین صورت است که قبل از تابش پرتو، ماده مورد نظر به بدن تزریق شده و در نقطه‌ای تجمع می‌یابد، پرتو سبب میشود ماده تجمع یافته تحریف شود و سپس این ماده توسط دوربین دریافت و مورد ملاحظه قرار می گیرد؛ بدین ترتیب مکان‌هایی که ماده تزریق شده و سلول‌های سرطانی در تجمع می‌کنند، مشخص می‌شود.

حجازی، افزود: به طور کلی دستگاه ساخته شده ثبت اختراع جهانی شده است و توانسته گواهی CE اروپا را دریافت کند و هم اکنون در مراکز تحقیقاتی مورد استفاده قرار گرفته و تحقیق و توسعه این دستگاه در حال انجام است.

وی که یکی از مجریان این طرح است، گفت: ساخت این دستگاه ماحصل کار گروهی جمعی از دانشجویان فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده که هرکدام قسمتی از این طرح را برعهده داشتند و نتایج آن در یکی از مجلات معتبر نیز چاپ شده و مورد استفاده محققین گروه‌های مختلف است.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: اسپانسر این طرح ستاد فناوری نانو بوده که در تمامی مراحل ما را حمایت کردند و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز همه همکاری‌های لازم را انجام داده‌اند؛ اکنون امکان استفاده از این روش برای همه کاربران مهیا است.

وی گفت: دستگاه دیگری هم ساخته‌ایم و به اتمام رسانده ایم اما به دلیل اینکه هنوز به ثبت اختراع جهانی نرسیده است، نمی‌توانیم نتایج آن را منتشر کنیم؛ البته کاربرد این دستگاه مشابه دستگاه ساخته شده اما با ابعاد کوچکتر است، زیرا کاربران نیاز دارند دستگاه کوچک باشد تا در آزمایشگاه راحت‌تر مورد استفاده قرار گیرد.

حجازی تاکید کرد: دستگاه «برش نگاری نوری» در نمایشگاه ساخت ایران که در تاریخ 5 تا 8 اردیبهشت در نمایشگاه بین المللی توسط شرکت تجهیزآفرینان نوری پارسه برپا می‌شود، در معرض دید عموم قرار می‌گیرد و تمامی توضیحات لازم به علاقه‌مندان داده می‌شود.

انتهای پیام/
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب: 430595
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *