۰

خوزستان بیش از هر جای دیگر در انتظار تحقق شعار سال

هنگامی که نگاهی به مشکلات استان خوزستان می‌اندازیم با اندکی تحقیق میدانی متوجه می‌شویم که مسئله بیکاری و نبود اشتغال پایدار مهم‌ترین چالش این استان زرخیر و شهید پرور است.
خوزستان بیش از هر جای دیگر در انتظار تحقق شعار سال
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از سینا، بی‌شک عمل به شعار سال که با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده، بهترین راه خروج از مشکلات و معضلات اقتصادی جامعه محسوب می‌شود. همچنین با تکیه بر قابلیت‌ها و ظرفیت‌های داخلی نیز می‌توان به راحتی بر مشکلات و معضلات اقتصادی فائق آمد.

بیکاری و نبود اشتغال پایدار، مهم‌ترین چالش در خوزستان!
هنگامی که نگاهی به مشکلات استان خوزستان می‌اندازیم با اندکی تحقیق میدانی متوجه می‌شویم که مسئله بیکاری و نبود اشتغال پایدار مهم‌ترین چالش این استان زرخیر و شهید پرور است و مردم این استان با این مشکلات دست به گریبانند و حتی اگر بگوییم که وضعیت این استان در بخش اشتغال نسبتاً بد بوده و بیکاری جوانان نیز بسیار است، گزاف گویی نکرده‌ایم.

پدیده ریزگرد‌ها در خوزستان زندگی مردم را مختل کرده است!
ناگفته نماند که متاسفانه پدیده ریزگرد‌ها نیز جای خود دارد و زندگی کردن را برای مردم خوزستان دشوار کرده است؛ البته نباید از این نکته غافل ماند که مهم‌ترین راهکار رفع این مشکلات عملی کردن شعار اقتصاد مقاومتی است و صد البته تکیه بر توان جوانان است.

باید اذعان کرد که اظهار نظرهای بسیاری در این زمینه مطرح شده اما هیچ کدوم این اظهار نظر‌ها عملی نشده و این معضل را بر طرف نکرده است؛ برخی کار‌شناسان محیط زیست بر این باورند که این پدیده ریشه سیاسی دارد و حتی در برخی محافل و نشست‌ها برای این موضوع صحه می‌گذارند و همواره اظهار می‌کنند که کشور عربستان به دلیل مشکلات سیاسی که با کشورمان دارد برای برطرف کردن این معضل همکاری نمی‌کند و این در حالی است که در گذشته بخش عمده‌ای از آب رودخانه دجله و فرات وارد عراق می‌شد و با ایجاد سد بزرگ آتاتورک در ترکیه ورود آب به عراق کاهش چشمگیری یافته است.

البته برخی دیگر از کار‌شناسان معتقدند تالاب هورالعظیم استان خوزستان یکی از نقاط مشکل ساز بوده که در حال حاضر این تالاب با آب گیری برخی مناطق آن مشکل آن مرتفع شده است، و این در حالی است که هنوز هم وقوع ریزگرد‌ها در استان ادامه دارد.

توسعه نهال کاری در خوزستان کافی نیست!
ناگفته نماند که برخی مسئولان مربوطه محیط زیست استان هم بر این موضوع تاکید دارند که توسعه نهال کاری در خوزستان ناکافی است و عمده مشکل وقوع پدیده شوم ریزگرد‌ها را منشأ خارجی می‌دانند و همواره ادغان می‌کنند که رفع مشکل ریزگرد‌ها نیاز به نگاه فرابخشی دارد.

عملی کردن اقتصاد مقاومتی در بخش محیط زیست باعث رفع آلودگی می‌شود
انجام کار‌ها به صورت مقطعی تاثیر خاصی در حل مشکل نخواهد داشت و بیشتر جنبه روانی دارد و اما با اندکی تامل در می‌یابیم که برای رفع این مشکل در استان و همچنین عملی کردن اقتصاد مقاومتی در بخش محیط زیست باید توجه ویژه و اساسی به بهبود وضعیت این بخش و حفاظت از منابع طبیعی کشور داشت و نباید از این نکته غافل ماند که مهم‌ترین مسئله‌ای که محیط زیست را تهدید می‌کند وقوع پدیده ریزگرد‌ها است؛ رفع آلودگی‌های زیست‌محیطی و رسیدن به استانداردهای لازم در این زمینه نیازمند همکاری و تعامل بیش از پیش دستگاه‌ها و مسئولان است.

فرهنگ سازی، آموزش و استفاده از ظرفیت بسیج مردمی سه رکن اساسی در عملی کردن شعار سال
و ذکر این نکته ضروری است که لزوم فرهنگ سازی و آموزش برای حفاظت بیشتر از محیط زیست بیش از گذشته احساس می‌شود و نقش مردم در زمینه حفظ محیط زیست و توجه به توصیه‌ها و هشدارهای زیست محیطی کار‌شناسان این حوزه بسیار حائز اهمیت است و می‌توان با حفظ محیط زیست اقتصاد مقاومتی را به مرحله اقدام و عمل رساند.

البته استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بسیج مردمی و آموزش و پرورش برای مقابله با ریزگرد‌ها در کاشت نهال و درختکاری نیز ضروری است.

اقتصاد گذرگاه‌های نفوذ و سلطه کشورهای غربی بر ایران
در پایان باید تاکید کرد که یکی از گذرگاه‌های نفوذ و سلطه کشورهای غربی به ویژه آمریکا و انگلیس بر کشورمان بحث اقتصاد است، بنابراین اقتصاد مقاومتی فقط مربوطه به دولت نیست بلکه مردم هم باید در این مسیر تلاش مضاعفی کنند.

انتهای پیام/
پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب: 430247
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *