۰

افزایش شکاف طبقاتی میان یزدی ها در دولت تدبیر و امید

بررسی آمارهای مربوط به میزان ضریب جینی در مناطق شهری و روستایی استان یزد نشان از افزایش نابرابری درآمدی و شکاف طبقاتی دارد و به عبارتی در سال93 پولدارهای یزدی پولدارتر و فقیران یزدی فقیرتر شده اند.
افزایش شکاف طبقاتی میان یزدی ها در دولت تدبیر و امید
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از یزدرسا،یکی از مهمترین نشانه‌های رشد اجتماعی و وضعیت رفاه در یک جامعه، تعادل و توازن توزیع درآمد یا ثروت در آن جامعه است.از جمله مهمترین شاخص‌های این سنجش ضریب یا شاخص جینی است.
ضریب جینی شاخص معروف و رایجی برای اندازه گیری نابرابری توزیع درآمد در یک جامعه آماری است.  این ضریب با نسبتی تعریف می‌شود که ارزشی بین صفر و یک دارد. هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد صفر باشد، برابری بیشتر در توزیع درآمد را نشان می‌دهد و بالعکس هر چقدر ضریبجینی نزدیک به عدد یک باشد، توزیع نابرابر درآمد را مشخص می‌کند.

اگر ضریب جینی مساوی با عدد صفر باشد یعنی همه درآمد و ثروت یکسان دارند (برابری مطلق) و اگر مساوی با عدد یک باشد یعنی نابرابری مطلق به گونه‌ای که ثروت تنها در دست یک نفر است و مابقی هیچ درآمدی ندارد.
از ضریب جینی می توان برای نشان دادن چگونگی توزیع درآمد در داخل کشور در طی یک دوره از زمان استفاده کرد. در نتیجه این امکان وجود دارد تا ببینید که  آیا نابرابری در حال افزایش است یا کاهش؟

کروگمن اقتصاددان برنده جایزه نوبل، نابرابری را بیش از هر عامل دیگر نتیجه سیاست هایی می داند که توسط دولت ها برای باز توزیع ثروت میان اقشار جامعه وضع می شوند.
بر اساس گزارش ارائه شده از سوی مرکز آمار، میزان ضریب جینی استان یزد برای سال 93 در مناطق شهری و روستایی به ترتیب 0/3544 و 0/2886 اعلام شده است. این درحالی است که این شاخص در سال 92 برای مناطق شهری 0/2882 و مناطق روستایی 0/35 بوده است. این آمار حاکی از افزایش ضریب جینی در مناطق شهری و روستایی استان یزد است.

به عبارتی آمارها نشان دهنده افزایش نابرابری توزیع درآمد، ثروت و افزایش فاصله طبقاتی به خصوص در مناطق روستایی استان یزد است. در نمودار زیر ضریب جینی برای سال‌ها 1389 الی 1393 به تصویر کشیده شده است. همان‌گونه که مشاهده می‌شود در سال‌های اخیر روند میزان ضریب جینی در استان یزد همسو با روند کشوری آن، کاهشی بوده است اما عملکرد دولت یازدهم به گونه ای بوده است که در سال 93 ضریب جینی در استان یزد و کل کشور افزایش یافته است.

 
جایگاه استان یزد در بین سایر استان‌ها

در سال 93 استان یزد از نظر میزان ضریب جینی مناطق شهری در میان سایر استان‌ها رتبه 25 را به خود اختصاص داده است؛ هرچند این رتبه در میان 31 استان کشور قابل قوبل است اما استان یزد در سال 92 رتبه 27 را داشته و ششمین استان از نظر توزیع برابر درآمدی را به خود اختصاص داده بود اما در سال 93 با افزایش میزان ضریب جینی، با دو رتبه تنزل به هشتمین استان از نظر توزیع برابر درآمد رسیده است. این موضوع خود نقطه منفی عملکرد مسئولین استانی را در خصوص افزایش شکاف طبقاتی در استان را گوش زد می‌کند.


از سال 89 تا سال 91 میزان ضریب جینی در مناطق روستایی با روند نزولی مواجه بوده اما با روی کارآمدن دولت یازدهم در سال‌های 92 و 93 میزان ضریب جینی و به عبارتی نابرابری درآمدی در روستاها افزایش چشمگیری داشته است. و بالاتر بودن میزان آن نسبت به مناطق شهری حاکی از آن است که روستاهای استان از نابرابری درآمدی بیشتری نسبت به مناطق شهری رنج می‌برند.
 


آن گونه که در نمودار فوق نیز مشاهده می‌شود؛ استان یزد از نظر میزان ضریب جینی مناطق روستایی از جایگاه مناسبی برخوردار نیست. استان یزد رتبه پنجم کشوری را از نظر توزیع ناعادلانه درآمد در روستاها دارا می‌باشد. گفتنی است این شاخص حتی از میانگین کشوری نیز بیشتر است. نابرابری توزیع درآمد در جامعه بویژه در مناطق روستایی تبعات منفی زیادی به دنبال دارد از این رو لازم است مسئولین توجه بیشتری به مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته استان داشته باشند.
بررسی آمارهای مربوط به میزان ضریب جینی در مناطق شهری و روستایی استان یزد نشان از افزایش نابرابری درآمدی و شکاف طبقاتی دارد و به عبارتی در سال93 پولدارهای یزدی پولدارتر و فقیران یزدی فقیرتر شده اند.
بسیاری از کارشناسان افزایش شکاف طبقاتی را نتیجه رکود حاکم بر اقتصاد کشور می‌دانند به عبارتی در شرایط رکوی بسیاری از واحدهای تولیدی در وضعیت تعطیل و نیمه تعطیل به سر می‌برند وبیکاری در جامعه افزایش می یابد. تولید سود ندارد و درآمد نیز روند نزولی طی می‌کند. مشاغلی چون دلالی سودآوری بیشتری خواهد داشت و افراد به این نوع مشاغل روی می‌اورند و در نتیجه شکاف طبقاتی افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب: 430197
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *