۰

غرب مدرن تجسم استکبار اومانیستی است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: بیشترین و شدیدترین صورت ظهور روح استکباری غرب را در عالم غرب مدرن مشاهده می‌کنیم. غرب مدرن به مثابه یک عالم تاریخی تجسم استکبار اومانیستی است.
غرب مدرن تجسم استکبار اومانیستی است
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، هم ‌اندیشی علمی «اسلام و جوان غربی: چالش‌ها و چشم‌اندازها (بررسی و بازخوانی دو نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان غرب)» امروز (دوشنبه 17 اسفند) با حضور حجت‌الاسلام علی ذوعلم دبیر علمی این هم‌اندیشی، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تهران و حجت‌الاسلام رضا غلامی رئیس موسسه پژوهشی علوم انسانی اسلامی با مشارکت جمعی از دستگاه‌های علمی و فرهنگی کشور و اساتید حوزه و دانشگاه در تالار استاد شهیدی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران آغاز شد.
*رویکردی انتقادی به تاریخ غرب مدرن
در ادامه این همایش، شهریار زرشناس با ارائه مقاله «رویکردی انتقادی به تاریخ غرب مدرن» عنوان کرد: تاریخ غرب، تاریخ ظهور و بسط صور مختلف نیست انگاری بوده است. تأمل نظری و حکمی در غرب باستان و غرب قرون وسطی و عالم غرب مدرن، درستی و صحت جمله پیش گفته را برای ما مشخص می‌کند.
وی در ادامه گفت: در واقع اگر از منظر حکمت معنوی تاریخ بنگریم، در می‌یابیم که در سراسر تاریخ دو هزار و ششصد ساله غرب نیست انگاشتن ولایت الهی و نسیان نسبت به عهد امانت و اعراض از هدایت اصیل الهی، روح حاکم بر این تاریخ بوده است. البته در این میان، عالم غرب مدرن که توسط مدرنیته و اومانیسم راه برده می‌شود، وضعیت به مراتب بدتری داشته است.
زرشناس با اشاره به اینکه نسیان نسبت به ولایت الهی و یا انکار آن به معنای پذیرش ولایت طاغوت است و پذیرش ولایت طاغوت، غرب را در موضع استکبار قرار داده است، اظهار داشت: بیشترین و شدیدترین صورت ظهور روح استکباری غرب را در عالم غرب مدرن مشاهده می کنیم. غرب مدرن به مثابه یک عالم تاریخی، تجسم استکبار اومانیستی است.
وی همچنین اظهار داشت: اومانیسم، روح غرب مدرن است و جان و جوهر اومانیسم، خودبنیادانگاری نفسانی است. با تولد عالم غرب مدرن در رنسانس استکبار اومانیستی پدیدار می شود و رویکرد ظالمانه خود را نسبت به اقوام و مردمان نقاط مختلف کره زمین، از طریق تجاوز، استعمار و استثمار و به راه انداختن جنگ‌ها و انواع و اقسام مظالم و جنایات عینیت می‌بخشد و بسط می دهد.
در ادامه این مراسم، هیئت رییسه «تعامل غرب با اسلام و جهان اسلام» با حضور حجت‌الاسلام محمدناصر سقای بی ریا، حسین کلباسی، روح الامین سعیدی، حاکم قاسمی و ابوالفضل زارعی تشکیل شد.
*نظام سلطه و چرایی بر ساختن دیگری منفور: رویکردی گفتمانی
همچنین روح الامین سعیدی در مقاله «نظام سلطه و چرایی بر ساختن دیگری منفور: رویکردی گفتمانی» عنوان کرد: پرسش اصلی این است که نظام سلطه جهانی به رهبری ایالات متحده آمریکا چرا همواره به غیریت سازی پرهیاهو با جریان‌های مخالف، ایجاد دو قطبی خودی و غیر خودی و رواج هراس موهوم از دیگری مبادرت می‌ورزد.
وی با اشاره به اینکه ریشه چنین اقداماتی را باید در نیاز مداوم گفتمان مسلط غربی به وجود دگر هراسناک برای حفظ انسجام هویتی و استمرار جایگاه هژمونی آن در بستر زمان جستجو کرد، افزود: به عبارت دیگر منوط بودن هویت یابی یک گفتمان به تعریف اغیار خود با مصادیق ملموس است که سردمداران گفتمان مسلط را به پیگیری دائمی راهبرد دشمن تراشی و دشمن هراسی وا می‌دارد.
سعیدی اظهار داشت: با این حساب دگرهایی که نظام سلطه برای خود بر می‌سازد، نقش بیرون سازنده را جهت قوام بخشی به هویت گفتمان مسلط ایفا می‌کنند و علی رغم تغییر مصادیق آنها به اقتضای شرایط زمانی، کارکرد یکسانی دارند. پیامد تسری این تقابل گفتمانی به عرصه سیاست جهانی را می توان آشکارا در بهره گیری رهبران آمریکا را توجیه وجود دشمنان تهدیدآفرین به منظور تداوم نظامی گری، اتخاذ موضع تهاجمی، دخالت نظامی در نقاط مختلف جهان و تولید فزاینده تسلیحات مشاهده کرد.
*آینده پژوهی تعامل اسلام و غرب
همچنین حاکم قاسمی، دانشیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)  در مقاله «آینده پژوهی تعامل اسلام و غرب» طی سخنانی گفت: روابط و مناسبات اسلام و غرب به عنوان دو حوزه تمدنی وسیع و گسترده همواره در طول تاریخ همراه با فراز و نشیب فراوان بوده است. زمانی جنگ و منازعه بر این روابط حاکم بوده و دو طرف به سوی تقابل روی آورده و برای شکست دادن یکدیگر تلاش کرده‌اند.
وی در ادامه گفت: جنگ‌های صلیبی نماد بارز این تقابل است. گاهی نیز این دو حوزه تمدنی رو به سوی تعامل و همکاری آورده و داد و ستد با یکدیگر را شکل داده‌اند.
قاسمی اظهار داشت: بررسی و مطالعه شرایط کنونی حاکی از آن است که روابط دو حوزه تمدنی اسلام و غرب با روندهای متضاد و متناقضی روبرو است. از این رو آینده تعامل اسلام و غرب هم نهادی حاصل از این روندهای متضاد و چگونگی کنش و واکنش بازیگران موثر بر آن است که براساس آن می‌توان آینده‌های مختلفی را تصور و ترسیم کرد. آنچه می‌تواند آینده مطلوبی را برای این تعامل شکل دهد، آینده نگاری و کنترل و مدیریت روندها و رویدادها با هدف دستیابی به شکل مطلوبی از روابط اسلام و غرب است.
انتهای پیام/ فارس
سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب: 428762
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *