۰

گفتمان بیداری وجدان‌های خفته، درآمدی بر بیداری جهانی است

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: در پی انتشار نامه رهبری خطاب به جوانان اروپا و آمریکا، جهان شاهد ایفای نقش پیامبرگونه معظم له در ابلاغ رسالات الهی به منظور بیدارسازی وجدان‌های خفته جهان به ویژه جوانان شد.
گفتمان بیداری وجدان‌های خفته، درآمدی بر بیداری جهانی است
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، هم ‌اندیشی علمی «اسلام و جوان غربی: چالش‌ها و چشم‌اندازها (بررسی و بازخوانی دو نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان غرب)» صبح امروز (دوشنبه 17 اسفند) با حضور حجت‌الاسلام علی ذوعلم دبیر علمی این هم‌اندیشی، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تهران و حجت‌الاسلام رضا غلامی رئیس موسسه پژوهشی علوم انسانی اسلامی با مشارکت جمعی از دستگاه‌های علمی و فرهنگی کشور و اساتید حوزه و دانشگاه در تالار استاد شهیدی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران آغاز شد.
در ادامه مراسم آغازین این هم‌اندیشی، هیئت رییسه جلسه با محور «تبیین نامه‌ها و ضرورت زمینه‌های صدور نامه‌ها» با حضور حجج اسلام علی ذوعلم، مهدی ابوطالبی، احمد رهنمایی و محمد صفر جبرئیلی از اساتید حوزه و دانشگاه تشکیل شد.
*گفتمان بیداری وجدان‌های خفته، درآمدی بر بیداری جهانی
در ابتدا، حجت‌الاسلام احمد رهنمایی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) مقاله خود را بدین شرح با عنوان «گفتمان بیداری وجدان‌های خفته، درآمدی بر بیداری جهانی» قرائت کرد: تلاش برای بیداری بندگان خدا، ارشاد آنان به جوانان حق و نجاتشان از گمراهی، سربرگ رسالت خطیر همه پیامبران و پیشوایان راستین دین در طول تاریخ بوده و هست. در این میان به هر اندازه که افراد و جوامع بشری در پذیرش این رسال عظمی با تحولات ناشی از آن همسو بوده‌اند، در مسیر نیل به سعادت سرنوشت بهتر و زیباتری را برای خود رقم زده‌اند.
وی در ادامه یادآور شد: در پی انتشار نامه مقام معظم رهبری خطاب به جوانان اروپا و آمریکا، جهان شاهد ایفای نقش پیامبرگونه معظم له در ابلاغ رسالات الهی به منظور بیدارسازی وجدان‌های خفته جهان به ویژه جوانان شد.
رهنمایی اظهار داشت: در این مقاله سعی کردم شش سوال از جمله چرایی انتخاب جوانان به عنوان مخاطب نامه، چرایی دعوت جوانان به کشف مستقیم حقیقت و چرایی اسلام ستیزی در غرب و پاسخگویی به آن‌ها، فلسفه ارسال نامه رهبر انقلاب را در راستای رسالت بیدارگری تبیین کرده و راهکارهایی برای چگونگی اشاعه این پیام را ارائه کنم.
*ماهیت و مختصات اسلام از نظر قرآن، تاریخ و سیره پیامبر (ص)
همچنین در ادامه حجت‌الاسلام محمد صفر جبرییلی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مقاله خود را با موضوع «ماهیت و مختصات اسلام از نظر قرآن، تاریخ و سیره پیامبر (ص) بیان کرد و ضمن تشریح مقاله خود از پرسش‌های حضار نیز بهره مند شده و پاسخ آنها را ارائه داد.
در ادامه نشست، هیئت رییسه «شرایط و موقعیت فرهنگی اجتماعی کنونی غرب» با حضور فواد ایزدی، مصطفی ملکوتیان، محمدرضا مجیدی، سید مجید امامی، علی فهیم دانش، سقای بی ریا و جمیله علم الهدی تشکیل شد.
*نگاهی به وضعیت جوامع مسلمانان اروپایی در آستانه ارسال پیام رهبر انقلاب
علی فهیم دانش، استاد حقوق دانشگاه و پژوهشگر مسائل بین المللی مقاله خود با عنوان «نگاهی به وضعیت جوامع مسلمانان اروپایی در آستانه ارسال پیام رهبر انقلاب» را بدین شرح ارائه داد: تلاش جوامع مسلمان برای حفظ هویت دینی خود و همچنین نشان دادن این هویت دینی که در تقابل با برخی از مولفه‌های بنیادین موسس تمدن اروپایی ـ مسیحی و نیز ماهیت سکولار و لائیک کشورهای این قاره است، از جمله علل مهم افزایش اسلام ستیزی در قاره اروپا محسوب می‌شود.
وی در ادامه گفت: دنیای غرب مکارانه به دنبال مهار و حذف جریان رشد اسلام است. هراس از درک و آشنایی جوانان غربی در فضای آلوده و بحران زده اخلاقی برآمده از مدرنیته و حاکمیت لیبرالیسم خسته و دلزده‌اند، با چهره واقعی و رحمانی دین اسلام و پیامبر (ص) دلیل اصلی این اقدامات  و تهاجم سنگین و گسترده نرم افزاری برای مخدوش جلوه دادن چهره اسلام و تحریف و تخطئه چهره واقعی پیامبر رحمت (ص) است.
فهیم دانش اظهار داشت: این موضوعات موجب شده که بررسی وضعیت جوامع مسلمان اروپایی ضرورتی اجتناب ناپذیر برای درک چرایی ارسال پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا داشته باشد. جوانانی که نخستین شناخت آن‌ها از اسلام متاثر از تماس با اقلیت‌های مسلمان و همچنین مواجهه مستقیم با عملیات روانی دولت‌های متبوعشان علیه اسلام و مسلمین است.
*درآمدی نظری بر نامه­‌نگاری مقام معظم رهبری به جوانان کشورهای غربی
در ادامه این نشست،  سید مجید امامی، استادیار فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) مقاله خود را با عنوان «جامعه شناسی پیوند بنیادگرایی و بحران هویت، از جنبش چپ تا داعش؛ درآمدی نظری بر نامه­‌نگاری مقام معظم رهبری به جوانان کشورهای غربی» ارائه کرد.
وی با اشاره به اینکه تحرکات و توسعه تروریسم در لفافه اسلام چالش جدید نظام سرمایه‌داری غربی است، گفت: حوادثی از قبیل شکل‌گیری گروهک‌های افراطی در سر تا سر جهان نیاز به موشکافی دقیق و شناسایی اجتماعی- تمدنی دارد.
وی در ادامه افزود: بنده تلاش کردم با بررسی ریشه‌ی کنش‌های افراطی در جهان اسلام و غرب امروز(داعش) و غرب دیروز(جنبش چپ) سعی بر شناسایی واقعیت شکل‌گیری گروهک‌های مسلمان در اروپا کنم. مسائلی نظیر مهاجرت مسلمانان، بحران هویت آنان و تبعات خاص گرایانه جهانی شدن، تصویرسازی رسانه‌ها و ساخت فرهنگ غیریت ساز از مسلمانان از سوی دیگر زمینه را برای تمسک به یک اسلام ظاهراً بنیادگرای در دسترس آماده می‌کند.
امامی اظهار داشت: این بستر درآمد نظری- تحلیلی مناسبی بر نامه­‌نگاری مقام معظم رهبری به جوانان کشورهای غربی در دعوت آنان به شناسایی اسلام حقیقی را مهیا کرده ، عمق استراتژیک دیپلماسی نامه مبتنی بر حقیقیت و رحمت در نسبت با اسلام ستیزی را نشان می‌دهد.
این هم‌اندیشی، تا ساعت ۱۷ عصر امروز (17 اسفند) با حضور سایر اساتید و مقاله نویسان این حوزه در دانشگاه تهران ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/ فارس
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب: 428654
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *