۰

سیاست اشتباه مجمع تشخیص مصلحت در تأمین صندوق توسعه ملی/ دولت عزمی در تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس ندارد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به علل عدم تکمیل شدن پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس که سال‌هاست ناتمام مانده است، گفت: عدم وجود عزم و اراده جدی دولت برای تکمیل این پروژه باشد از دلایل اصلی عدم تکمیل این پروژه است.
سیاست اشتباه مجمع تشخیص مصلحت در تأمین صندوق توسعه ملی/ دولت عزمی در تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس ندارد
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار «رازق» با اشاره به وضعیت فروش نفت خام و واردات فرآورده‌های نفتی به کشور اظهار کرد: عدم سرمایه گذاری در تولید فرآورده‌های نفتی یک خطای استراتژیک است که دیر یا زود باید به سمت تولید این محصولات برویم.
وی افزود: حتی یک بشکه نفت خام یا یک لیتر گاز را نباید به صورت خام صادر کنیم بلکه همه را باید تبدیل به فرآورده های نفتی کرد، آنگاه اقدام به صادرات این محصولات کرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه عدم سرمایه‌گذاری در این حوزه از اشتباهات ماست، ادامه داد: با شرایط فعلی اشتغال و درآمد زایی را را به راحتی از دست داده ایم.
قادری با بیان اینکه بحث جداسازی بودجه از نفت خام منظور جلوگیری از عدم خام فروشی است،  بیان کرد: یکی از سیاست‌های ابلاغی اشتباهی که توسط تشخیص مصلحت مطرح شده اینست که بودجه مورد نیاز صندوق توسعه ملی باید از صادرات نفت خام تامین شود.
وی افزود: ما باید به جایی برسیم که تمام ظرفیت تولید نفت خام کشور را خودمان تبدیل به فرآورده های نفتی کنیم و از آنجا بتوانیم سهم صندوق توسعه ملی و سهم ایجاد اشتغال در کشور را ایجاد کنیم.
 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه باید به سمتی حرکت کرد که بتوان بخش خصوصی را در این امرتشویق و فعال کرد، افزود: شاید یکی از راه هایی که میتوان بخش خصوصی را در این زمینه فعال کرد این است که نفت خام تولیدی و گاز تولیدی کشور را با اختصاص یارانه در اختیار تولید کننده داخلی قرار دهیم، که این مطلوب ترین شکلی است که می توان از حالت خام فروشی نفت جدا شد.
عضو کمیسون صنایع و معادن مجلس با اشاره به علل عدم تکمیل شدن پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس که سال‌هاست ناتمام مانده اظهار کرد: یکی از علل اصلی می تواند عدم وجود عزم و اراده جدی برای تکمیل این پروژه باشد چرا که اگر عزم جدی وجود داشته باشد می توان با اختصاص بودجه دو تا سه دوره از واردات فرآورده های نفتی به این پروژه این پالایشگاه را تکمیل و به بهره برداری رساند.
قادری در پایان خاطر نشان کرد: با وجودی که بارها مسایل مختلفی از جمله همین پالایشگاه ستاره خلیج فارس به دولت گوشزد شده اما این خود دولت است که باید تصمیم و اراده جدی برای تکمیل چنین پروژه هایی را داشنه باشد.
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب: 428033
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *