۰

تکیه صرف بر علوم تجربی دردی دوا نمی‌کند/ علوم انسانی نیازمند جایگاهی شایسته است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: هر نوع پیشرفتی در کشور تنها با علوم انسانی حاصل می‌شود، بنابراین باید تلاش کنیم تا علوم انسانی را به جایگاه شایسته آن بازگردانیم.
تکیه صرف بر علوم تجربی دردی دوا نمی‌کند/ علوم انسانی نیازمند جایگاهی شایسته است
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، ابراهیم فیاض، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره علوم انسانی و اهمیت پیشرفت آن عنوان کرد: هر گونه پیشرفتی در کشور تنها با علوم انسانی قوی حاصل می‌شود این پیشرفت اگر بخواهد اسلامی و ایرانی هم باشد باید مشکلات تحقق آن در حوزه علوم انسانی رفع شود وگرنه صرف تکیه بر علوم تجربی و فنی دردی را دوا نمی‌کند.
وی با بیان اینکه غرب علم انسانی‌اش نیز بر پایه علم تجربی استوار است؛ توضیح داد: برای اینکه یک علوم انسانی کارآمد داشته باشیم و از طریق آن بتوانیم به توسعه دست یابیم، باید همه عالم را مدنظر قرار داده و از این طریق به پیشرفت دست پیدا کنیم.
فیاض مهمترین ویژگی‌های علوم انسانی که منتج به پیشرفت در کشور می‌شود را بنیادی بودن آن به شمار آورد و گفت: علم انسانی بنیادین است چرا که می‌تواند چارچوب های آینده ما را ترسیم کند.
این استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: علوم انسانی است که می‌تواند ما را به پیشرفت برساند، این علم مفاهیمی خاص دارد که باید نخبگان بدان دست پیدا کنند همچنین باید به گونه‌ای باشد که در اجتماع نیز مورد توجه مردم قرار بگیرد.
 
وی درباره زمینه‌های ایجاد علوم انسانی در عصر صنعت غرب گفت: اندیشه‌های نوین غرب از عصر انقلاب صنعتی پدید آمد حتی خودشان در آن دوره پس از انقلاب صنعتی به نقد خود پرداختند، بنابراین علوم انسانی در آن عصر به نقد تمدن غرب در دوره بعد منتهی شد.
 
فیاض در پایان یادآور شد: در نهایت باید گفت که علوم انسانی طرح کلان یک جامعه است سایر علوم در حاشیه قرار دارند، همین مباحث هم در ایران باعث شد که علوم انسانی به رشدی که باید نرسد، ما باید امروز مراقب باشیم راه را اشتباه نرویم و تلاش کنیم علوم انسانی را به مقام شایسته آن بازگردانیم.
انتهای پیام/ فارس
يکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب: 427885
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *