۰

انگور شیلی، شاه میوه قاچاق/ باید بازارچه های مرزی کنترل شوند

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار با اشاره به اینکه پرتقال مصری، نارنگی پاکستان، سیر و لیمو ترش چین، انگور شیلی و غیره به صورت قاچاق به کشورمان وارد می شود، گفت: برخی مسائل قانونی در زمینه واردات میوه و البته کشف کالای قاچاق وجود دارد که باید اصلاح شود.
انگور شیلی، شاه میوه قاچاق/ باید بازارچه های مرزی کنترل شوند
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، حسین مهاجرانی، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی تهران نیوز؛ با اشاره به موضوع واردات میوه به کشور و ضررهای وارده به تولیدات کشاورزان داخلی، گفت: هم اکنون واردات میوه به صورت رسمی و قاچاق از مرزهای کشور صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه میوهایی مانند پرتقال مصری، نارنگی پاکستان، سیر و لیمو ترش چین، انگور شیلی و غیره به صورت قاچاق به کشورمان وارد می شود، اظهار کرد: این مهم درحالی رخ می دهد که انواع پرتقال، نارنگی بندرعباس، سیر همدان، لیمو ترش دزفول، میناب و غیره در بازار موجود است و حتی در برخی اقلام طعم و کیفیت محصولات کشاورزی کشورمان در دنیا بی نظیر است.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار ضمن تاکید بر اینکه برخی محصولات دیگر نیز به کشور وارد می شود که هم اکنون فصل اش نیست و ضرورتی ندارند، ادامه داد: کدو حلوایی، شاه بلوط، آلو، شبرنگ و آووکادو ترکیه، پوملو چینی و غیره از قبیل میوه هایی هستند که مصرفشان ضروری نیست و به صورت قاچاق وارد کشور می شوند.
مهاجرانی با بیان اینکه بر اساس اعلام رسمی از سوی جهاد کشاورزی چهار قلم محصولات کشاورزی موز، آناناس، انبه و نارگیل به کشور از طریق قانونی صورت می گیرد، تصریح کرد: تولید موز زاهدان و انبه هندیجان خیلی کم است و در این میان میوه هایی نظیر نارگیل و آناناس در کشور وجود ندارد.
وی بیان کرد: هم اکنون انگور شیلی که به صورت قاچاق وارد کشور می شود به قیمت ۳۰۰۰۰ هزار تومان به فروش می رسد و گران ترین میوه بازار است.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چطور حجم عظیم میوه از طریق مبادی غیر رسمی و قاچاق وارد کشور می شود، گفت: مسائل قانونی وجود دارد که باید اصلاح شود؛ به عنوان مثال وقتی محصول قاچاقی را کشف کنند که ارزش آن کمتر از یک میلیون تومان باشد، پرونده تشکیل نمی شود و صرفا کالای فرد ضبط می شود لذا فرد به دلیل سود زیاد باز هم اقدام به اینکار می کند در صورتی که باید پیگیری شود تا فرد واردکننده اصلی مشخص شود.
مهاجرانی با اشاره به مطلب بالا خاطرنشان کرد: در این میان بازارچه های مرزی می توانند بر حسب قانون به اندازه مصرف مورد نیازشان واردات داشته باشند، در صورتی که این اقدام بیش از اندازه و با کامیون صورت می گیرد که این بازارچه ها نیز باید کنترل شوند.
گفتنی است، رهبر انقلاب در سخنان اخیرشان نسبت به موضوع واردات بی رویه محصولات کشاورزی به کشور تاکید فراوانی داشتند.
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۳۱
کد مطلب: 427219
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *