۰

اعتبارات مبارزه با موادمخدر متناسب با حجم تهدیدات نیست/ کشف 536 تن موادمخدر در سال‌جاری/ ایجاد اشتغال برای 3 هزار بهبودیافته در کشور

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری گفت: در 10 ماهه گذشته از سال‌جاری، 536 تن موادمخدر کشف شده است که 16 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
اعتبارات مبارزه با موادمخدر متناسب با حجم تهدیدات نیست/ کشف 536 تن موادمخدر در سال‌جاری/ ایجاد اشتغال برای 3 هزار بهبودیافته در کشور
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از خاورستان، علیرضا جزینی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری پیش از ظهر امروز در نشست خبری در بیرجند گفت: یکی از اهداف ستاد مبارزه با موادمخدر در استان‌ها، پیگیری و اجرایی شدن مصوبات ستاد در استان‌ها جهت پیشگیری، درمان، کاهش آسیب، مقابله و حمایت است.
 
وی افزود: در هر استان، مرکز نگهداری و درمان معتادان وجود دارد که مرکز زنان باید در هر استان فعال شود که در خراسان‌جنوبی علی‌رغم استقبال کم اما رونق بیشتری به آن بخشیده شده است.
 
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری در خصوص مرکز  TC(برنامه اجتماع درمان‌مدار) اظهار کرد: افراد تا 6 ماه در این مراکز نگهداری می‌شوند و اثربخشی برای ورود مجدد به جامعه دارد.
 
جزینی در خصوص برنامه ششم گفت: در کارگروهی که متشکل از وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها است، محورها و برنامه‌های مبارزه با موادمخدر را رصد می‌کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: موضوع مبارزه با موادمخدر در احکام برنامه ششم به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.
 
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری گفت: برابر با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم باید 25 درصد از اعتیاد کشور کاهش پیدا کند.
 
اعتبارات مبارزه با موادمخدر متناسب با حجم تهدیدات نیست
 
جزینی بابیان‌اینکه اکنون، زمان بررسی بودجه 1395 در مجلس شورای اسلامی است افزود: اعتبارات مبارزه با موادمخدر متناسب با حجم تهدیدات نیست.
 
وی گفت: اعتباراتی که از دولت می‌گیریم، متناسب به هر استان تزریق می‌کنیم اما اعتبارات بهزیستی، آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی و وزارت علوم، مستقیم به آن‌ها واریز می‌شود تا هزینه کنند که اثربخشی را شاهد بودیم.
 
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری در خصوص روستاهای بدون اعتیاد گفت: مشکلاتی در حوزه روستایی در مصرف موادمخدر داریم که برنامه‌ریزی‌های ما برای پیشگیری است.
 
جزینی افزود: برخی از استان‌ها، روستاهای عاری از اعتیاد را معرفی کردند که معمولا در هر استانی 4 روستا اینگونه است.
 
پیشنهادِ 170 هزار میلیارد تومانی دولت برای بودجه مبارزه با موادمخدر
 
وی خاطرنشان کرد: دولت، 170 هزار  میلیارد تومان جهت مبارزه با مواد مخدر پیشنهاد کرده است که 2.5 درصد افزایش داشته است.
 
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری یادآور شد: در حوزه پیشگیری از موادمخدر تفاهم‌نامه‌ای با وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های آموزشی؛ وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری امضا کرده‌ایم تا در محیط‌های آموزشی برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد اجرا کنند.
 
حدود 10 درصد مدارس تحت پوشش آموزش پیشگیری از اعتیاد هستند
 
جزینی بابیان‌اینکه به دلیل کمبود اعتبار، وزارت‌خانه نتوانسته‌اند پوشش لازم را برای پیشگیری از اعتیاد انجام دهند گفت: در آموزش و پرورش حدود 10 درصد مدارش تحت پوشش هستند که باید تحول بیشتری در این زمینه شاهد باشیم.
 
وی افزود: دو سال است که با آموزش و پرورش همکاری داریم تا در کتب درسی در خصوص پیشگیری از اعتیاد مطالب را ارائه کنند که امیدواریم برای سال آینده، کتاب‌های دیگری افزایش پیدا کند.
 
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری یادآور شد: طرح آزمایشی با عنوان کلاس‌های چهره به چهره برای والدین، دانش‌آموزان و مربیان درحال اجراست که در مرحله اول در قم اجرا می‌شود.
 
جزینی خاطرنشان کرد: در حوزه درمان در مراکز اقامتی کوتاه و بلند مدت و مراکز ماده 16، اعتبار زیادی نیاز داریم.
 
ایجاد اشتغال برای 3 هزار بهبودیافته در کشور
 
وی یادآور شد: در سال‌جاری تا سقف 3 هزار بهبودیافته، اشتغال‌زایی انجام داده‌ایم که نیازمند مساعدت بیشتری هستیم تا افرادی که می‌توانند بهبودیافتگان را به شغلی جذب کنند، یاری کنیم که 6 میلیارد تومان تاکنون هزینه کرده‌ایم.
 
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری گفت: 25 روستا در خراسان‌جنوبی برای تجهیزات ورزشی از طریق وزارت ورزش و جوانان پیگیری و محقق شده است که اگر بتوانیم اعتبار بیشتری برای آن درنظر بگیریم، سال آینده این برنامه استمرار داشته است.
 
جزینی در خصوص روستاهای بدون اعتیاد گفت: مشکلاتی در حوزه روستایی در مصرف موادمخدر داریم که برنامه‌ریزی‌های ما برای پیشگیری است.
 
وی افزود: برخی از استان‌ها، روستاهای عاری از اعتیاد را معرفی کردند که معمولا در هر استانی 4 روستا اینگونه است.
 
تولید 7 هزار تن موادمخدر در افغانستان
 
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری در خصوص تهدیدات از کشور افغانستان گفت: 14 ولایت افغانستان مزارع زیرکشت خشخاش و تولید موادمخدر را انجام می‌دهند و 7 هزار تن تولید می‌کنند که افزایش داشته است.
 
جزینی گفت: گروهک داعش نقش فعالی در قاچاق موادمخدر پیدا کرده است و تلاش می‌کند این موضوع را بیشتر محقق کند تا نیازهای مالی خودش را از این طریق پیگیری کند.
 
معاش جایگزین و توسعه پایدار افغانستان از اقدامات مبارزه با موادمخدر
 
وی افزود: در روابط بین‌الملل پیگیری معاش جایگزین و توسعه پایدار را برای افغانستان پیگیری می‌کنیم که اولین مرحله، برنامه‌ریزی برای معاش جایگزین است.
 
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری گفت: دومین مرحله توسعه افغانستان و تقویت همکاری‌های بین‌المللی از طریق تبدیل ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل افغانستان است.
 
جزینی اظهار کرد: جلب حمایت و مشارکت استراتژیک جامعه بین‌الملل از برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران و کشورهای پیرامونی به ویژه افغانستان و پاکستان در خصوص برنامه‌های توسعه پایدار علیه موادمخدر از دیگر اقدامات است.
 
وی بابیان‌اینکه مبارزه با پولشویی و تروریسم ناشی از موادمخدر را دنبال می‌کنیم خاطرنشان کرد: از ابتکار سه جانبه با تقویت مرکز برنامه‌ریزی عملیات مشترک JPC ، دفاتر رابط مرزی BLO و تقویت همکاری‌های دریایی در مبارزه با قاچاق موادمخدر حمایت می‌کنیم.
 
کشف 536 تن موادمخدر در سال‌جاری
 
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری یادآور شد: در 10 ماهه گذشته از سال‌جاری، 536 تن موادمخدر کشف شده است که 16 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
 
جزینی گفت: در این مدت، 185 کارگاه شیشه منهدم شده است و هزار و 560 کیلوگرم شیشه کشف شده است.
 
قاچاقچیان بیشتر به سمت شیشه می‌روند
 
وی تصریح کرد: باتوجه به گران شدن شیشه، ورود بیشتر از مرزهای افغانستان و پاکستان تا سقف 150 کیلوگرم را شاهد بودیم که قاچاقچیان باتوجه به سودآوری، به موادمخدر صنعتی روی آورده‌اند.
 
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری گفت: یکی از برنامه‌های اساسی، ساماندهی معتادان خیابانی است که در سال‌جاری بیش از 12 هزار نفر در مراکز درمان ساماندهی شدند و معتقدیم که باید افزایش پیدا کند اما نیازمند فضای مناسب جهت استمرار درمان و استغال‌زایی هستیم.
 
تماسِ بیش از 307 هزار نفر با سامانه مشاوره تلفنی
 
جزینی اظهار کرد: موضوع پیشگیری را به عنوان اولین موضوع در مبارزه با موادمخدر دنبال می‌کنیم که به همین دلیل مرکزی راه‌اندازی شده است که به صورت تلفنی با شماره 09628 پاسخگوی مردم باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: در سال‌جاری تاکنون 307 هزار نفر با این مرکز تماس گرفتند که بیشتر از بانوان بودند.
 
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری افزود: برنامه شیوع‌شناسی را از چند ماه قبل آغاز کردیم که تا آخر امسال، این جمع‌بندی ادامه خواهد داشت.
 
جمع‌آوری 91 هزار معتاد خیابانی و تحویل آن‌ها به مراکز درمانی
 
جزینی گفت: معتادان به دوسته تقسیم‌بندی می‌شوند؛ عده‌ای خودشان به مراکز درمان مراجعه می‌کنند که قانون آن‌ها را بیمار می‌داند و کارت درمان دارند.
 
وی افزود: عده‌ای در خیابان هستند که قانون می‌گوید باید با اذن قاضی جمع‌آوری و تحویل مراکز درمان شوند که به این افراد، معتاد متهاجر می‌گویند.
 
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری اظهار کرد: در سطح کشور تاکنون 91 هزار نفر جمع‌آوری شدند که بسیاری از افراد برای چندمین دفعه جمع‌آوری شدند.
 
جزینی خاطرنشان کرد: 40 تا 50 هزار نفر در سطح کشور معتاد خیابانی هستند که در تهران 4 هزار و 310 نفر تحویل مراکز درمانی شدند که از این تعداد 711 نفر شهرستانی هستند.
 
وجودِ 6 هزار و 700 مرکز ترک اعتیاد در کشور
 
وی گفت: 6 هزار و 700 مرکز ترک اعتیاد در کشور داریم که 750 هزار نفر به این مراکز مراجعه می‌کنند.
 
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری یادآور شد: ممکن است برخی از مراکز ترک اعتیاد غیرمجاز باشد که کمیته نظارت در استان‌ها، نظارت دارد و هرجایی که مشکل داشته باشد، برخورد صورت می‌گیرد.
 
جزینی بابیان‌اینکه در خراسان‌جنوبی مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز وجود ندارد گفت: 80 مرکز ترک اعتیاد در خراسان‌جنوبی فعالیت می‌کند.
 
مرز با 3 لایه محافظت می‌شود
 
وی در خصوص انسداد مرز اظهار کرد: بیش از 30 کیلومتر از مرز به صورت مانیتور و فیبر نوری کنترل و با 3 لایه، محافظت می‌شود که به همین دلیل، قاچاق موادمخدر از دریا بیشتر شده است.
 
افتتاح پارکینگ خودرویی با مساحت 5 هکتار
 
علی زندی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خراسان‌جنوبی نیز در ابتدای این نشست خبری گفت: پارکینگ خودرویی در حوزه مبارزه با موادمخدر با مساحت 5 هکتار افتتاح شد که 3 هزار خودرو ظرفیت و 4 نگهبان دارد و یک میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.
 
انتهای پیام/
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۳
کد مطلب: 426596
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *