۰

آیت‌الله تحریری علاوه بر زبان با رفتار خود دیگران را تعلیم می‌داد

آیت‌الله سبحانی از مراجع عظام تقلید در پیامی به مراسم بزرگداشت آیت‌الله تحریری نوشت: آیت‌الله شیخ محمود تحریری ـ که رضوان خدا بر او باد ـ نمونه بارزی از افرادی بود که گذشته از طریق لسان و قلم، با رفتار خود دیگران را تعلیم می‌دهند.
آیت‌الله تحریری علاوه بر زبان با رفتار خود دیگران را تعلیم می‌داد
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، به نقل از روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد، در آستانه برگزاری پانزدهمین نشست «ستارگان محراب»، ویژه بزرگداشت آیت‌الله شیخ محمود تحریری، آیت‌الله سبحانی طی پیامی از مقام شامخ این روحانی برجسته تجلیل کرد.
متن کامل این پیام بدین شرح است: 
بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله تعالی
رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً  
صَدَقَ اللهُ الْعَلِیُّ الْعَظیم (احزاب ٢٣)    
عالمان وارسته پس از طی مراحلی از علم و عمل، جامعه را از دو راه بسوی، کمال رهبری می کنند.
١. با علم و دانش خود، غبار جهل را از دلِ آنان می‌زدایند.
٢. از طریق رفتارهای خود، معلم انسان‌ها می‌گردند و اعمال آنان اسوه و الگو برای دیگران می شود.
حدیث معروف «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم» ناظر به همین گروه است که گذشته از طریق لسان و قلم، با رفتار خود دیگران را تعلیم می‌دهند.
مرحوم مغفور خلد آشیان، حجة‌الاسلام والمسلمین آیة‌الله جناب آقای حاج شیخ محمود تحریری ـ که رضوان خدا بر او باد ـ نمونه بارزی از این گروه بود. او علاوه بر اینکه در محضر عالمان بزرگ حوزه علمیه قم مانند: آیت‌الله بروجردی و حضرت امام اعلی الله مقامهما دروس عادی را فرا گرفته بود، در مکتب عرفان و اخلاق استاد بزرگ مرحوم علامه طباطبایی قدس سره پرورش یافت و به حد کمال رسید.
وجود چنین عالمان بزرگ و عارفان حقیقی و استادان اخلاق در جامعه گفتار و رفتار آنان مؤثر و دگرگونی شگفتی در انسان‌های مستعد پدید می‌آورند.
این راد مرد الهی از مصادیق روشن گفتار امیرالمؤمنین علیه‌السلام بود که در اوصاف متقیان می‌فرماید: «لولا الاجلُ الذی کتبَ الله علیهم لم تستقرّ أرواحهم فی أجسادهم طرفةَ عین، شوقاً الی الثواب و خوفا من العقاب، عَظُم الخالق فی انفسهم فصغُرَ ما دونَه فی اعیُنهم».
اینجانب علاقمند بودم در نکوداشت این عالم وارسته شرکت جویم ولی خواستم از همین راه دور با این پیام نارسا و نوشتار، در صف خریداران یوسف زمان قرار گیرم. و سلام و درود خود را به کلیه کسانی که این همایش را پدید آورده اند، تقدیم داشته و مسلماً نکوداشت این عالم وارسته نوعی خدمت به جامعه علم و تقوا است.
از فرزندان آن مرحوم خواهانم که راه و روش والد ماجد خود را در پیش گیرند و چراغی فروزان برای جوانان و کلیه علاقمندان به مکتب اخلاقی ایشان، باشند.
و سلام الله علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیا
قم ـ حوزه علمیه ـ جعفر سبحانی
١٩ ربیع الثانی ١٤٣٧ برابر ۹۴/١١/۱۰
به گزارش فارس، پانزدهمین نشست ستارگان محراب (گرامی‌داشت مفاخر ائمه جماعات استان تهران)، با هدف تجلیل از مقام شامخ آیت‌الله تحریری، غروب امروز (شنبه ١٠ بهمن) با سخنرانی آیت‌الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) واقع در میدان قزوین، خیابان قزوین، خیابان شهید احمدی سخا برگزار می‌شود.
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب: 425903
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *