۰

عواقب جبران ناپذیر ازدواج سفید را در جامعه جدی بگیریم

یک متخصص روانشناسی در مورد تأثیر مخرب شبکه های ماهواره ای و اجتماعی گرایش به ازدواج سفید و فاصله گرفتن از ازدواج سنتی را مطرح کرد و گفت: ازدواج کوتاه مدت که امروزه شایع شده همچون مُسکنی عمل می کند که به صورت موقت تأثیرگذار است ولی در درازمدت عواقب جبران ناپذیر زیادی به دنبال خواهد داشت.
عواقب جبران ناپذیر ازدواج سفید را در جامعه جدی بگیریم
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، ناهید دیناروند فوق لیسانس روانشناسی بالینی؛ ضمن اشاره به عوامل افزایش سن ازدواج در بین جوانان اذعان کرد: ازدواج سنت رسول اکرم (ص) است و در کشور ما به دلیل فرهنگ غنی اسلامی ایرانی و توجه خانواده ها و مسئولین به این موضوع از جایگاه خاصی برخوردار است.
این متخصص روانشناسی بالینی ضمن برشمردن اهم معضلات سد راه جوانان در این زمینه تشریح کرد: در این زمینه عواملی همچون مسائل اقتصادی، فرهنگی اجتماعی و مهاجرت خانواده ها از روستاها به شهر را می توان نام بردکه امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و افزایش رفاه طلبی رو به افزایش است.
دیناروند با بیان اینکه صنعتی شدن و گسترش شهرها باعث افزایش مهاجرت روستائیان شده است ادامه داد: این مسئله متروکه شدن روستاها، فراموشی سنت های قدیمی و رایح مثل ازدواج به موقع را به دنبال دارد و از طرفی به دلیل دغدغه های شهرنشینی افراد را دچار استرس های مضاعفی می کند که در نهایت منجر به کاهش آمار ازدواج آگاهانه و درست می شود.
وی در ادامه افزود: طبق تحقیقات انجام گرفته سن مناسب پسران برای ازدواج بین 27-25 و دختران 23-22 می باشد که متأسفانه امروزه شاغل بودن دختران از عوامل مهمی می باشد که باعث به تأخیر افتادن آن شده است.
او وظیفه اصلی زن را تأمین آرامش خود و خانواده، همسرداری، تربیت فرزندان و نسلی شایسته دانست و افزود: در این میان تغییر ملاک خانواده ها نیز بی اثر نبوده چرا که والدین یکی از عواملی هستند که دخترانشان را بیشتر از آنکه به تشکیل خانواده ترغیب کنند به ارتقاء تحصیلی و کارکردن بیرون از خانه تشویق می کنند.
این متخصص ضمن پاسخ به پرسشی درباره انحرافات جنسی ناشی از کاهش آمار ازدواج در بین جوانان اظهار کرد: مسلماً یکی از عوامل مهم؛ بلوغ جنسی می باشد که فطری و غریزی است و فرد تا حدودی می تواند با تقویت معنویات، اراده و ممارست آن را کنترل کنند، اما با توجه به شرایط کنونی جامعه این روند با موانعی همراه خواهد بود و هر دو جنس از گزند خطرات ناشی از آن در امان نخواهند بود.
دیناروند گرایش به ازدواج سفید را از آثار آن خواند و گفت: ازدواج کوتاه مدت که امروزه شایع شده است همچون مُسکنی عمل می کند که به صورت موقت می تواند تأثیرگذار باشد و در درازمدت عواقب زیادی به دنبال خواهد داشت، از طرفی ازدواج در سنین بالا و کاهش جمعیت جوان نیز از مشکلات مهمی است که می توان اشاره کرد.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد تأثیر شبکه های ماهواره ای و اجتماعی تصریح کرد: تبلیغات فرهنگی غرب با وجود ماهواره، تلفن های همراه و دیگر مواردی از این دست قابل کنترل نیست و اثر تبلیغات سوء جوامع استکبار باعث رواج مد در گونه های مختلف می شود و البته توجه به این موضوع باید یکی از مسائل زیربنایی در هر کشوری قرار بگیرد.
این متخصص روانشناسی ضمن ابراز تأسف از کم توجهی مسئولین در این زمینه اذعان کرد: کشورهای غربی پیشتازانه با برنامه های مختلف دیدگاه های جوانان و نسل ما را به سوی اهداف خود سوق می دهند که منجر به کاهش ازدواج سنتی و افزابش انحراف جنسی در جامعه شده است.
دیناروند در پایان به نقش مدیران اجرایی کشور در کاهش این مشکلات اشاره کرد و گفت: در این زمینه همه باید در جایگاه خود تلاش کنند، از جمله خانواده ها به فرهنگ سازی در درون محیط خانه برای ازدواج به موقع و آسان و مسئولین هم با ارائه تسهیلاتی می توانند در این راه گام بردارند، نظیر اعطاء وام های کم بهره برای ترغیب جوانان به ازدواج و کمک مالی به خانم های شاغل و کاهش ساعت کاری مادران می تواند برای رسیدن به این هدف مثمرثمر باشد.
انتهای پیام/ راه دانا
دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب: 425261
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *