۰

بازی نفتی عربستان و آمریکا برای ضربه زدن به ایران

برخی از کارشناسان ارشد انرژی بر پر رنگ بودن جنبه های سیاسی کاهش قیمت نفت و چربش آن بر دلایل اقتصادی انگشت نهاده و تاکید می کنند که این کاهش حاصل بازی پیچیده و خطرناک عربستان و آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ایران و روسیه است.
بازی نفتی عربستان و آمریکا برای ضربه زدن به ایران
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از سایت خبری کریمه،سیر نزولی قیمت نفت که از تابستان 2014، شروع شده، تا چند ماه گذشته در مقایسه با قیمت نفت در ماه ژوئن به میزان 30 درصد کاهش داشته است، طوری که اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد بهای نفت سنگین ایران در ماه مارس نسبت به فوریه یک دلار و 99 سنت کاهش یافته است.
همچنین براساس این گزارش متوسط قیمت نفت ایران در سه ماه نخست امسال نسبت به متوسط سال 2014 میلادی که 104 دلار و 62 سنت در هر بشکه بود، 55 دلار و 53 سنت در هر بشکه کاهش یافته است.
در این آمار در ماه مارس متوسط قیمت هر بشکه نفت بونی لایت نیجریه 56 دلار و 75 سنت(یک دلار و 71 سنت کاهش)، گیراسول آنگولا 56 دلار و 86 سنت(یک دلار و 41 سنت کاهش)، صاحاران الجزایر 56 دلار و 93 سنت(یک دلار و 25 سنت کاهش)، السدر لیبی 54 دلار و 78 سنت(دو دلار و پنج سنت کاهش)، موربان امارات 57 دلار و 41 سنت(یک دلار و 15 سنت کاهش)، سبک عربستان 52 دلار و 20 سنت(یک دلار و 58 سنت کاهش)، مارین قطر 54 دلار و 27 سنت( یک دلار و 11 سنت کاهش)، نفت سنگین ایران 51 دلار و 27 سنت(یک دلار و 99 سنت کاهش)، نفت صادراتی کویت 50 دلار و 52 سنت(یک دلار و 73 سنت کاهش)، نفت سبک بصره 50 دلار و 53 سنت(یک دلار و 29 سنت کاهش)، مِرِی ونزوئلا 45 دلار و 79 سنت(دو دلار و 62 سنت کاهش) و اورینت اوکوادور 45 دلار و 79 سنت(یک دلار و 21 سنت کاهش) بوده است.
تا جایی که حتی قیمت جهانی نفت در اولین روز معاملات آتی هفته جاری میلادی به علت انتشار آمار ضعیف اقتصادی چین و به دنبال آن کاهش تقاضا، روند نزولی به خود گرفت.
به گزارش پایگاه خبری «رویترز»، در همین حال، قیمت نفت برنت برای تحویل در ماه فوریه با ۸۹ سنت کاهش، تقریبا با بیش از ۲.۶ درصد تنزل به قیمت ۳۲ دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه رسید، ضمن اینکه قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا برای تحویل در مدت زمان مشابه با ۲.۳ درصد کاهش در برابر ۳۲ دلار و ۳۹ سنت به ازای هر بشکه معامله شد.
ناگفته نماند که عربستان سعودی که از اکتبر 2014 تا کنون سیاست کاهش یافتن بهای نفت را در پیش گرفت و حاضر نشد برای حفظ بهای بالای نفت، از تولید خود بکاهد، متحمل 50 میلیارد دلار ضرر شد.
به نوشته پایگاه اینترنتی نشریه فوربز، عربستان از آن هنگام مبلغ حدود 50 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خارجی خود را برای ادامه اجرای تعهدات و پرداخت مخارج داخلی و مقابله با کاهش درآمدهای نفت، هزینه کرده است.
درواقع، این کشور به منظور حفظ سهم خود در بازار نفت و وادار کردن کشورهای تولید کننده نفت عضو و غیر عضو اوپک برای محدود کردن تولید نفت، 50 میلیارد دلار از سرمایه خود را صرف مخارج جاری کرده است.
تحلیلگران بر این اعتقادند که موفقیت قدرت های غربی در رسیدن به توافق نهایی با ایران باعث سقوط بی سابقه قیمت نفت در بازارهای جهانی خواهد شد.
برخی کارشناسان اذعان دارند که رکود اقتصاد جهانی بر وضعیت چین، یکی از بزرگ‌ترین مشتریان نفت در آسیا نیز بی‌تاثیر نبوده و ولع این کشور برای مصرف نفت را کاهش داده است. به نظر کارشناسان اقتصادی، شاخص روند رشد در چین کاهش چشمگیر داشته که در دهه گذشته بی‌سابقه محسوب می‌شود. کشورهای عضو اوپک حدود ۴۰ درصد از نفت صادراتی جهان را تامین می‌کنند. اغلب کارشناسان امور نفتی پیش‌بینی می‌کنند که بهای نفت تا پایان سال جاری میلادی دستخوش تحول اساسی نخواهد شد.
علاوه بر این، عمده کارشناسان اعتقاد دارند که قوی‌ترین دلیل برای روند نزولی قیمت نفت دنیا، افزایش میزان ذخایر نفتی ایالات‌متحده آمریکا است. گزارش وزارت انرژی آمریکا ضمن تایید این مطلب از کاهش اندک میزان فعالیت‌های پالایشگاه های این کشور حکایت دارد.
روزنامه «وال استریت ژورنال» اما در تحلیلی متفاوت از توافق پشت‌پرده مقامات عربستان سعودی و ایالات‌متحده برای کنترل و پایین نگه داشتن قیمت نفت خبر می‌دهد.
به گفته این روزنامه، آمریکا قصد دارد با پایین نگه داشتن قیمت نفت در مذاکرات هسته‌ای از ایران امتیاز بگیرد.
از سویی دیگر، برخی از کارشناسان ارشد انرژی بر پر رنگ بودن جنبه های سیاسی این کاهش قیمت و چربش آن بر دلایل اقتصادی انگشت نهاده و تاکید می کنند که علت اصلی این کاهش قیمت بیش از آنکه به رکود اقتصادی در اروپا یا کاهش رشد اقتصادی در چین و هند بازگردد، حاصل بازی پیچیده و خطرناک عربستان و آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ایران و روسیه است.
دکتر جهانبخش امینی، کارشناس ارشد انرژی بر این تئوری فوق پای می فشارد و می گوید: داعش، عربستان و آمریکا مثلث کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی هستند.
وی ادامه داد: از علل دیگر بازی عجیبی است که عربستان در بازار نفت شروع کرده است. به اعتقاد بنده، عربستان برای کاهش قیمت نفت 2 هدف در پیش گرفته است. یکی اینکه عرضه را تقریباً یا ثابت نگه داشته یا افزایش هم داده است. دوم اینکه بدون هماهنگی با اوپک قیمت را از یک تا 5 دلار در هر بشکه کاهش داده است.
امینی افزود: بنده معتقدم که عربستان می خواهد ایران را تحت فشار قرار دهد تا کشورمان نتواند به کشورهای همسایه ای که در برابر داعش ایستادگی می کنند کمک کند چرا که عربستان حامی داعش است و به آنها کمک مادی و نظامی می دهد.
به هرحال، نفت که به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای اقتصاد کلان جهانی شناخته می شود و با توجه به اهمیت و کاربردهای متفاوت این کالا در جهان، در ماه های اخیر با روند نزولی مواجه بوده است که این کاهش قیمت موجب نگرانی شدید کشورهای نفتی گشته است...
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب: 424112
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *