۰

افزایش قیمت، لبنیات را از سبد غذایی خانوار حذف کرد/ رکود شدید دو سوم واحدهای لبنی یزد را به تعطیلی کشاند

مدیر عامل کارخانه شادنوش اعلام کرد: در استان یزد 23 واحد لبنی وجود دارد که تنها 7 واحد از آن‌ها فعال هستند و بقیه آن‌ها تقریبا تعطیل و یا نیمه فعال هستند.
افزایش قیمت، لبنیات را از سبد غذایی خانوار حذف کرد/ رکود شدید دو سوم واحدهای لبنی یزد را به تعطیلی کشاند
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، مدیر عامل کارخانه شادنوش یزد با انتقاد از ادعای آلودگی لبنیات استان گفت: کارخانجات لبنی به طور مرتب توسط ناظران استاندارد و بهداشت مورد بررسی و نظارات قرار می‌گیرند و تمام تلاش ما این است که محصول سالم به دست مشتری برسانیم.
وی در گفتگو با یزدرسا ضمن اشاره به نحوه توزیع مواد غذایی در سطح مغازه‌های و مراکز فروش و حساسیت آن‌ها بویژه مواد لبنی اظهار داشت: محصولی که از کارخانه خارج می‌شود تحت نظارت کارشناسان است اما پس از آن به علت شرایط انبارداری و نگه‌داری مواد لبنی امکان آلودگی و افزایش بار میکروبی بسیار وجود دارد و آن چه اداره استاندارد منتشر کرده است مربوط به بررسی آن‌ها از تولیدات لبنی در محل کارخانه نبوده بلکه مواد لبنی موجود عرضه شده در سطح مراکز فروش، مورد بررسی این سازمان قرار گرفته است.
مرشدی با اشاره به سیاست‌های مرتبط با صنایع لبنی گفت: افزایش قیمت لبنیات و دیگر سیاست‌های اتخاذ شده در این حوزه باعث شده که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند و در نتیجه میزان لبنیات در سبد غذایی خانوارها کاهش یافته است. از سوی دیگر تبلغات در خصوص صنایع لبنی به شدت در سطح کشور کاهش یافته است و این موضوع نیز به کاهش مصرف لبنیات دامن زده است.
وی با اشاره به خبر استفاده از روغن پالم توسط صنایع لبنی اظهار داشت: به جرات می توان گفت در هیچ زمانی روغن پالم در هیچ یک از صنایع لبنی استان یزد استفاده نشده و محصولات لبنی تولید شده در استان یزد محصولاتی سالم هستند.

فعال بودن کمتر از یک سوم واحدهای لبنی استان یزد

مدیرعامل  شرکت صنایع لبنیات شادنوش با اشاره به مشکلات صنایع لبنی و رکود حاکم بر بازار اظهار داشت: در استان یزد 23 واحد لبنی وجود دارد که تنها 7 واحد از آن‌ها فعال هستند و بقیه آن‌ها تقریبا تعطیل و یا نیمه فعال هستند.
مرشدی با اشاره به عرضه محصولات لبنی از سایر استان‌ها در استان یزد اظهار داشت: اغلب این محصولات مربوط به شرکت‌های بزرگ و معروفی هستند که از قدرت مالی بالا و حمایت‌های خاص برخوردارند و این توانایی را دارند که بتوانند محصولاتشان را مدت‌دار به بازار بفروشند این درحالی است که کارخانجات لبنی و حتی دامداران استان یزد این قدرت را ندارند با این وجود قیمت محصولات لبنی استان کمتر از شرکت های معروف در سطح کشور است.

وی در خصوص کارخانجات لبنی شادنوش گفت: دو واحد تولیدی شادنوش در شهرک صنعتی مزرعه حاج علی عسکر از توابع دهستان نصرآباد در سال 75 راه‌اندازی شده است. در شروع کار کارخانجات شادنوش تنها برای دریافت 500 کیلو شیر طراحی شده بودند اما با توسعه آن روزانه 22 تن شیر از سطح روستاهای اطراف جمع‌آوری و فرآوری می‌کند.

اشتغالزایی روستایی راهکار کاهش مهاجرت

این فعال اقتصادی با بیان ایجاد فرصت اشتغال برای 64 نفر در این دو واحد تولیدی ادامه داد: محصولات تولیدی کارخانه شادنوش انواع مختلف مواد لبنی از جمله: خامه، پنیر خامه‌ای، ماست و موسیر، انواع اقسام پنیر پیتزا، دوغ  و شیرخشک صنعتی و پودر آب پنیر است که عمده محصولات شرکت به استان‌های بزرگی همچون تهران، خوزستان و مشهد ارسال می‌شود.
مرشدی در خصوص شهرک صنعتی مستقر در آن گفت: روستای مزرعه حاج علی عسکر از توابع دهستان نصراباد است که از جمله مناطق زنده و پویای استان یزد محسوب می‌شود و نسبت به سایر روستاها مهاجرت از آن کمتر صورت گرفته است که یکی از دلایل آن می‌تواند اشتغال زایی که در این شهرک بوجود آمده باشد.

وی با بیان این که در دهستان نصرآباد 4 مجتمع دامداری و مرغداری وجود دارد افزود: حدود 800 گاو شیری در این منطقه نگه‌داری می‌شود و روزانه حدود 65 تن شیر تولید می‌شود. علاوه بر این اقدامات دیگری نیز توسط سایر سازمان‌ها از جمله سازمان منابع طبیعی در قالب طرح توبا انجام شده و در نهایت باعث رونق و کاهش مهاجرت و افزایش اشتغال شده است.

مرشدی با بیان این که این شهرک صنعتی برای 52 واحد تولیدی طراحی شده افزود: علی رغم فراهم بودن تمام زیرساخت های مورد نیاز از جمله برق، آب، گاز و حتی جاده اختصاصی متاسفانه از 52 واحد که بعضی از آن‌ها حتی پروانه بهره‌برداری هم اخذ کرده بودند تنها 4 واحد شامل دو واحد تولیدی شادنوش، یک کارخانه مقواسازی و دیگری موزایک سازی فعال و بقیه تعطیل هستند.
وی با بیان این که اغلب نواحی صنعتی در استان به صورت تعطیل و نیمه تعطیل هستند ادامه داد: دور بودن از مرکز استان و کمبود نیروی کار از عمده دلایل عدم استقبال سرمایه گذاران به این شهرک صنعتی است و در ضمن باید گفت: تولید عشق و علاقه می خواهد که سرمایه گذار پول و سرمایه خود را در روستاهای کوچک به کار گیرد و زمینه اشتغال را برای روستاییان ایجاد کند.

انتهای پیام/ راه دانا
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب: 424108
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *