۰

تحول در علوم انسانی تا نقطه مطلوب فاصله بسیار دارد

رئیس پژوهشکده فرهنگ و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: ما در زمینه تحول علوم انسانی هنوز تا نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم.
تحول در علوم انسانی تا نقطه مطلوب فاصله بسیار دارد
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، موسی نجفی، رییس پژوهشکده فرهنگ و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره فعالیت‌هایی که در این سال‌ها در عرصه تمدن‌سازی انجام گرفته، گفت: ما در پژوهشگاه علوم انسانی همه فعالیت‌هایمان در راستای ارتقا و تحول علوم انسانی بوده اما هنوز هم تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.
این پژوهشگر در ادامه با اشاره به اینکه تمرکزمان بر فعالیت‌های پژوهشی است، یادآور شد: یکی از مهمترین فعالیت‌ها در این راستا نیز تأسیس شورای متون است. در بحث از تحول باید به مباحث عمیقی توجه کنیم نخست تقابلی که با غرب داریم و این تقابل خیلی عمیق است.
وی همچنین اظهار داشت: تمدن در واقع ارتقاء مقیاسی از فرد به جامعه و از جامعه به تاریخ است. متأسفانه ساحت معنوی انسان در علم غربی مغفول واقع شده است. دو رویکرد نیز برای ایجاد تحول علوم انسانی مدنظر است رویکرد اول از شروع علم مدرن و شکستن ساختارهای آن ادامه می‌یابد و رویکرد دوم با تمرکز بر الگوی تفکر اسلامی و ادامه مسیر تا علوم دیگر استمرار پیدا می‌کند.
نجفی با تأکید بر اینکه در آستانه پنجاهمین سالگرد تأسیس پژوهشگاه علوم انسانی قرار دارند، گفت: بحث تحول علوم انسانی در گذشته جزو سیاست‌های پژوهشگاه نبوده چرا که بافت پژوهشگاه قدیمی است اما پس از انقلاب اسلامی گروه‌هایی به این نهاد اضافه شد و بحث تحول مورد بررسی قرار گرفت و در این راستا اقدامات و فعالیت‌هایی انجام شد.
نجفی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره تحول علوم انسانی گفت: پس از طرح بحث تمدن نوین اسلامی ما تلاش کردیم بیشتر به بحث تحول بپردازیم اما مسئله این است که در گذشته مشکلاتی در زمینه شفاف سازی تحول علوم انسانی وجود داشته است و ما را گاهی دچار چالش می‌کند.
 
انتهای پیام/ فارس
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۶
کد مطلب: 424054
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *