۰

فتونیوز | واردات برنج از آمریکا تامین نیاز یا اعطای امتیاز!؟

براساس گزارش رسمی گمرک در آذرماه 16 میلیون دلار برنج از آمریکا وارد شده،در حالی که واردات کالاهای مصرفی آمریکایی ممنوع است.
فتونیوز | واردات برنج از آمریکا تامین نیاز یا اعطای امتیاز!؟
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، براساس آمارهای رسمی از حجم تجارت خارجی کشور، فقط در آذرماه امسال از کشورهای تایلند، پاکستان، منطقه‌ آزاد چابهار، هند، امارات، آمریکا، ترکمنستان و سایر کشورهای خارجی محصول برنج به کشور وارد شده است. سرجمع واردات این محصول فقط در آذرماه507 میلیون و 707 هزار و 502 دلار بوده است.
براساس آمار گمرک در آذرماه 16 میلیون و 663 هزار و 200دلار واردات برنج از آمریکا صورت گرفته است.
واردات برنج از کشور آمریکا در حالی طی آذرماه امسال به کشور صورت گرفته که طبق نامه مقام معظم رهبری در الزامات اجرای توافق برجام، بر ممنوعیت واردات و استفاده از اقلام و مواد مصرفی کشور آمریکا، تاکید شده است. اما در حال حاضر بیش از 29 میلیون تن برنج فقط از کشور آمریکا که مبدأ آن محرز شده وجود دارد و اینکه حجم واردات از این کشور بیشتر باشد نیز محتمل است.
پیش‌تر محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت معدن و تجارت هم در تاریخ 9 آبان‌ماه در نامه‌ای به معاونین و رؤسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها بخشنامه ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از کشور آمریکا را ابلاغ کرد.
گفتنی است سخنان معاون وزیر جهاد کشاورزی نشان می‌دهد واردات برنج از آمریکا به بهانه خرید قبلی ادامه خواهد داشت اما به نظر می‌رسد دلیل این واردات تدریجی بیشتر در راستای عادی‌سازی روابط اقتصادی با آمریکا و ریختن پول بیت‌المال به جیب آمریکایی‌ها از سوی دولت یازدهم است تا نیاز مردم و کشور به برنج. مردم براساس توان خرید، برنج خریداری می‌کنند و گزینه اول آنها هم محصول ایرانی است. برای تأمین گزینه‌های بعدی مصرف مردم هم محصولات غیرآمریکایی زیادی در بازار موجود و مورد استقبال مردم است.


انتهای پیام/ راه دانا
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب: 424041
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *