۰

لزوم تسریع در سند آمایش سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اقدامات علمی زمانی نتیجه می‌دهد که سند آمایش برای استان داشته باشیم تا به برنامه‌ریزی کشور برای توسعه جهت دهد.
لزوم تسریع در سند آمایش سیستان و بلوچستان
به گزارش سرویس سيستان و بلوچستان تفتان ما، علی اوسط هاشمی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای پژوهش سیستان و بلوچستان بر تغییر و ارتقاء فرهنگ پژوهش در جامعه و سپس تعیین اولویت‌های پژوهشی در استان تأکید کرد.
استاندار سیستان و بلوچستان ارتقاء فرهنگ پژوهش در استان را توسط دستگاه‌های متولی خواستار شد و افزود: این تغییر باید در جهتی باشد که برآیند آن تغییر در فرهنگ مصرف باشد.
این مسئول ادامه داد: با نگاهی به تمدن گذشته در جای جای ایران، دستاوردهای افتخار آمیز گذشته را به یاد می‎آوریم اما افتخار کردن به گذشته روشن تنها موجب بالندگی نیست چراکه با امکانات دنیای امروز و سطح دانش باید در شرایط حاضر نیز بهتر از گذشته عمل کنیم.
وی گفت: دانشگاه‌ها باید حامی پژوهشگر باشند و تمام ظرفیت خود را برای حمایت و پروراندن دانشجویانی که توانایی پژوهش دارند به کار گیرند.
هاشمی همچنین خواستار تشکیل بانک پژوهشی با همکاری سایر مراکز آموزش عالی استان شد و ادامه داد: تهیه سند آمایش علم و فناوری بر پایه سند آمایش استان بسیار ضروری است و برای حرکت در مسیری هدفمند لازم است.
استاندار سیستان و بلوچستان ضمن توصیه به کاربردی کردن پژوهش تصریح کرد: شناسایی نیاز صنعت و اشتغال استان و همچنین دستیابی به بازارهای مصرف افغانستان و پاکستان و پژوهش در زمینه استعدادهای استان چون دریا، آفتاب و باد باید از جمله اولویت‌های پژوهش در استان باشد.
وی اختصاص منابع پژوهشی را در سایر ردیف‌ها در دستگاه‌های اجرایی ممنوع اعلام کرد و افزود: یک درصد از اعتبارات دستگاه‌های اجرایی به طرح‌های پژوهشی اختصاص دارد که دستگاه‌های اجرایی با مواجهه با کمبود منابع اعتباری این رقم را نیز در ردیف‎های دیگر هزینه می‎کنند که از این پس این اعتبار در صورت ارائه طرح پژوهشی از سوی هر دستگاه تخصیص خواهد یافت.
هاشمی گفت: در شرایطی که پرداخت یارانه و حقوق و مزایای کارمندان برای دولت سخت است، یک میلیارد دلار برای توسعه سیستان و بلوچستان از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است که جای قدردانی دارد.
این مسئول ادامه داد: تولید محصول در این استان با هدف ارسال به سایر نقاط کشور توجیه ندارد مگر اینکه محصول رقابت‌پذیر باشد و در نگاه مصرف کننده نقش داشته باشد.
استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: باید زیرساخت‌های پژوهشی در این استان ارزیابی شده و داشته‌های خود را در این زمینه در سطح استان بررسی کنیم تا از دوباره کاری جلوگیری شده و با هم‌افزایی اقدامات اثر بخش انجام دهیم.
هاشمی گفت: باید به شهرهای مرزی زابل و سراوان که به عنوان دو شهر دانش‌بنیان مرزی مورد توجه قرار گرفته بیشتر اهمیت داده و اقدامات در این شهرها نمود عینی داشته باشد.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری نیز در این جلسه گزارشی از فعالیت‌های هفته پژوهش ارائه داد و اظهار کرد: در هفته پژوهش سه کمیته علمی، اجرایی و اطلاع‌رسانی برای برگزاری هرچه بهتر برنامه‌ها فعال شود.
زهرا اربابی افزود: از 14 تا 18 آذرماه نمایشگاهی از آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی استان در محل دانشگاه سیستان و بلوچستان برپا شد و در نمایشگاه امسال و سال گذشته به گونه‎ای برنامه‌ریزی شد که پژوهشگران آزاد نیز توانستند دستاوردهای خود را در نمایشگاه عرضه کنند.
انتهای پیام/ فارس
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب: 423549
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *