۰
گزارش تفتان ما از حال بد اينروزهاي فرهنگ در شهرستان خاش؛

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خاش ۳ ماه بدون رئيس/ چرا کلید تدبير کارساز نیست؟

سه ماه از کناره گیری رياست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان خاش از سمت خویش می گذرد ولی هنوز جانشینی در این ارگان مهم به جای وي معرفی نشده است و كليد تدبير براي اين اداره كارساز نيست.
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خاش ۳ ماه بدون رئيس/ چرا کلید تدبير کارساز نیست؟
به گزارش تفتان ما، در اولين مطلب انتقادي سٌتٌك همراه ما باشيد؛ از طلا گشتن منصرف گشته ایم .لطف فرموده ما را مس کنید. در تعاریف امنیت ملی، مهمترین حوزه، حوزه فرهنگ یاد شده است.
بررسی های تجربی و علمی کارشناسان نشان می دهد برتری فرهنگی جامعه، باعث تسری برتری به سایر حوزه ها  اجتماعی، اقتصادی و آموزشی آن جامعه می شود.
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي يکي از مهم‌ترين نهادهاي هر شهرستان محسوب مي شود که براي مصونيت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب و رشد و توسعه فرهنگ اسلامي، مسئوليت‌هاي خطيري را عهده‌دار است.
قطعا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي هر شهرستان نقش بسزايي در جذب آحاد جامعه به سوي فرهنگ و هنر و انتقال ارزش‌هاي اسلامي دارد.
بدون شک اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي آيينه فرهنگ و هنر هر شهر بوده و با تشکيل انجمن‌ها و برگزاري برنامه‌ها و جشنواره‌هاي متعدد در شکوفايي فرهنگ و استعدادهاي هنرمندان موثر است.
رهبر معظم انقلاب در ارتباط با مقوله‌‌ فرهنگ فرمودند:"در مقوله‌‌ فرهنگ رفتارِ حکومت بايد دلسوزانه و مثل رفتار باغبان باشد، باغبان به هنگام نهال مي‌‏کارد، به هنگام آبياري مي‌‏کند، به هنگام هرس مي‌‏کند، به هنگام سم‎پاشي مي‌کند و به هنگام هم ميوه‌‏چيني. بايد فضاي فرهنگي کشور را باغباني کرد؛ يعني مسئولانه و با دقت اين مقوله را دنبال کرد."
سه ماه از کناره گیری رياست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان خاش از سمت خویش می گذرد ولی هنوز جانشینی در این ارگان مهم به جای وي معرفی نشده است.
براي شهرستاني مانند خاش که از ديرباز مرکز فرهنگ و هنر بوده و در زمينه هاي مختلف فرهنگي هنري از جايگاه ويژه اي برخوردار است نداشتن رياست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و تعلل در انتصاب و انتخاب آن، يک کاستي به‌ شمار مي‌آيد.
اين شهر با حجم زياد فعاليت‎هاي هنري و فرهنگي در بخش‎هاي مختلف به يک فردي در راس اين اداره نيازمند است که تا حد امکان در شاخه‎هاي گوناگون تجربه داشته و فردي از جنس اين گروه‎ها باشد.
اما اين تغييري كه در دستگاه فرهنگي شهرستان به وجود آمده است در حال حاضر در هیاهوی سیاست به سمت و سوی دیگر سوق پيدا كرده است.
عدم استفاده از پتانسیل فرهنگی و هنری شهرستان، عدم توجه به هنرمندان، نبود سیاست های  مدیریتی و حمایتی از این قشر با ارزش و مظلوم و ساير موارد جز موارد  پیگیری شده توسط نخبگان فرهنگی شهرستان بود که سبب  تغییر مدیریتی در ارگان شده بود.
متاسفانه کم کاری این بخش دولتی و عدم حمایت بخش های اقتصادی جامعه موجب عدم معرفی و عرضه چندین هنر فاخر سنتی و میراث فرهنگی زاد بوم ما در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی شده است. الگو گیری درست و صحیح از برنامه های اجرا شده موفق در مناطق و حتی سایر کشورهای با بوم فرهنگی مشترک با ما می تواند راهکاری منطقی و اجرایی برای برون رفت از وضعیت نامطلوب کنونی باشد.
عدم دیده شدن هنر وآثارفرهنگی تولیدی شهرستان در مقایسه با سایر مناطق باعث بی اطلاعی  هموطنان و حتی هم استانی های  از سطح فرهنگی بومی شهرستان ما شده است.
نگاه برنامه محور، ارزش مدارانه و اقتصادی اداره فرهنگ وارشاد شهرستان می تواند بارقه امید را نزد هنرمندان و اهل فرهنگ منطقه زنده نگاه دارد کما اینکه ادارات سایر نواحی استان در این زمینه تجربیات با ارزش و مثبتی دارند که در این امر می تواند مورد استفاده مدیران دستگاه فرهنگی قرار گیرد.
ناگفته نماند بار سنگین و مهم  فرهنگ و هنر تنها حوزه کاری دست اندرکاران اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان نيست بلکه  همه ی نهاد های دولتی و غیر دولتی و مردم نهاد در هماهنگی و همکاری مسئولانه با دستگاه ذیربط، موجبات احیا و قرار گیری اهل فرهنگ این زاد و بوم بر مدار فرهنگ اسلامی ایرانی و تشکیل دادن پازلی زیبا از پازل گوهر ناب فرهنگ اسلامی ایرانی بر پایه منویات مقام معظم رهبری و برنامه های عالی نظام مقدس  جمهوری اسلامی نشان دهنده غنای تنوع فرهنگی سرزمین کهن  و بالندگی هنرمندان آن بخصوص نسل جوان باشد.
---------------------------------------------------
گزارش از سٌتٌك(تلنگر به زبان بلوچي)
---------------------------------------------------
انتهاي پيام/
دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب: 423180
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *