به گزارش گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی
تفتان ما، محمدرضا ریگی در نشستی که در محل دارالاکرام شهرستان برگزار شد، با تأکید بر اهمیت حمایت هدفمند و سازمانیافته از کودکان نیازمند و دانشآموزان کمبرخوردار منطقه، گفت: ایجاد سازوکارهای مستمر، همافزا و قوی در مسیر حمایتهای مادی و معنوی، میتواند اثرات بلندمدتی در رشد فردی و اجتماعی این نسل داشته باشد. وظیفه همه ما است که باتوجهبه نیازهای واقعی، حمایتهای جامع و منسجم را در قالب برنامههای منسجم و کارآمد پیگیری کنیم.
وی افزود: ما باید در این مسیر، از ظرفیتهای مردمی و نهادهای خیریه، فرهنگی و آموزشی بهرهبرداری کنیم و با همکاری گسترده، منابع مالی و انسانی را جمعآوری و هدایت کنیم. در کنار این حمایتها، آموزش مهارتهای زندگی، تربیت اخلاقی، و توسعه خلاقیتهای فردی، نقش اساسی در تربیت نسلی پرسشگر، مبتکر و مسئول دارد.
محمدرضا ریگی در ادامه، بر ضرورت پیگیری و ارزیابی مستمر طرحهای حمایتی تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: بدون ارزیابی مناسب و دقیق، برنامههای حمایتی نمیتوانند نتیجه مطلوب دهند؛ لذا باید بانک اطلاعاتی منظمی داشته باشیم که در آن نیازهای واقعی، میزان پیشرفت و ظرفیتهای حمایتی ثبت و بررسی شود. این اطلاعات، مسیر هدایت منابع را روشن و فعالیتها را اثربخش میکند.
در ادامه نشست، عبدالخالق یارمحمدزهی، مسئول مشارکتهای مردمی آموزشوپرورش شهرستان، بر اهمیت نقش حمایتی و مشارکتی نهادهای مردمی در توسعه آموزشوپرورش منطقه تأکید کرد و گفت: ما باور داریم که همکاری و همافزایی میان نهادهای خیری، فرهنگی، اجتماعی و آموزشی، در راستای حمایت از دانشآموزان نیازمند، میتواند تحولی بنیادین در کیفیت خرد و کلان منطقه ایجاد کند.
وی ادامه داد: این همکاری باید هدفمند و منسجم باشد؛ یعنی، حمایتهای مالی، معنوی و فکری، باید در قالب برنامههایی هدفدار، منسجم و منسوب به نیازهای واقعی طراحی و اجرا شود. برگزاری نشستهای منظم، تعامل با خیرین و بسیج ظرفیتهای محلی، از جمله رویکردهای کلیدی است که باید در دستور کار باشد.
این مسئول، در حوزه فعالیتهای فرهنگی و تربیتی، افزود: برگزاری کارگاههای آموزشی، اردوهای علمی، مسابقات فرهنگی و هنری، نقش بسزایی در توسعه شخصیت، افزایش اعتمادبهنفس و همکاریپذیری کودکان دارد. ما باید به همه ظرفیتها و توانمندیها نهادهای محلی، مدارس، و خانوادهها اعتماد کنیم و مسیر پایانناپذیر حمایت را ادامه دهیم.
در این نشست، مقرر شد تا فعالیتهای حمایتی، از حوزههای مالی و فرهنگی گرفته تا فضاهای تربیتی و استعدادیابی، بهصورت منسجم و در قالب برنامه بلندمدت پیگیری شود. قرار بر این شد، صداوسیما، رسانههای محلی، سازمانهای خیریه و نهادهای فرهنگی، در کنار مدارس، در معرفی نیازمندان و ترویج حمایت عمومی نقشآفرینی کنند و پویشهای مردمی فعالتر برگزار گردد.
در پایان، طرفین بر تداوم جلسات، پیگیری مصوبات و ارزیابی اثرات برنامهها در دورههای زمانی مشخص تأکید کردند و معتقد بودند این همکاری، میتواند منجر به توسعه فرهنگی، تربیتی و اجتماعی منطقه باشد و الگوی موفقی در سطح استان و کشور قلمداد شود. هدف نهایی، ساختن نسلی متعهد، پرسشگر، خلاق و آماده برای سهمگذاری در ساخت آیندهای آباد و پایدار است که حمایتهای جمعی در آن نقش اساسی دارد.
این نشست، در واقع، نقطه شروعی است برای حرکت به سمت توسعه پایدار، رفع کمبودها و کاستیها و در مسیر ایجاد فضای امن و مهربان برای کودکانی است که بعدها باتکیهبر این حمایتها، آیندهسازان و مدیران کشور خواهند شد.
انتهای خبر/